سطح انتظار ها از نشست امروز پایین تر آمد

انتشار انتقاد تند تهران در آستانه مذاکرات وین

۰۵ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۹ کد : ۱۹۲۲۰۱۰ اخبار اصلی پرونده هسته ای
این سند لحنی تند دارد و درخواست تهران برای اینکه آژانس گزارش را به طور علنی منتشر کند، سطح امیدواری ها به حل مساله هسته ای در چارچوب آژانس بین المللی انرژی اتمی را به طور محسوسی پایین آورده است.
انتشار انتقاد تند تهران در آستانه مذاکرات وین

دیپلماسی ایرانی: هرچند دور نخست مذاکرات ایران و گروه 1+5، فضای مثبتی داشت و شرکت کنندگان در این نشست دیدگاه های خوش بینانه و گاه محتاطانه ای داشتند، اما به نظر می رسد کار مذاکره کنندگان ایرانی در نشست امروز با نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی دشوار تر باشد. امروز قرار است نمایندگان ایران و آژانس برای نخستین بار پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی در وین پای میز مذاکره بنشینند اما در در آستانه این جلسه، ایران در بیانیه ای شدید اللحن از آنچه که آن را اتهامات بی اساس آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی می خواند، انتقاد کرده است. این سند 20 صفحه ای چند ساعت پیش از نشست ایران و آژانس منتشر شده و بنا بر درخواست تهران روی سایت آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز قرار گرفته است. این در شرایطی است که پیش از نشست ایران و گروه 1+5، حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران بر حل این مساله ظرف مدت چند ماه تاکید کرده بود.

به گزارش رویترز، این سند  لحنی تند دارد و درخواست تهران برای اینکه آژانس گزارش را به طور علنی منتشر کند، سطح امیدواری ها به حل مساله  هسته ای در چارچوب آژانس بین المللی انرژی اتمی را به طور محسوسی پایین آورده است. این در حالی است که در دو سال اخیر و باوجود 10 دور مذاکره ، مذاکرات ایران و آژانس در بن بست کامل به سر می برد و این روند موجب شد برخی تحلیلگران به ناکارآمدی ادامه مذاکرات در چارچوب آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کنند. در این سند 20 صفحه ای، هیات ایرانی در آژانس بین المللی انرژی اتمی در به مخالفت خود با بخش های زیادی از گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره دارد که ماه گذشته منتشر شد. در این سند آمده است: ادعاهای بی اساس علیه برنامه های هسته ای صلح آمیز ایران، غیر عادلانه ، غیر قانونی و سیاسی است.

برخی دیپلمات ها می گویند نباید از این نشست انتظار زیادی داشت، چرا که هم رئیس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران تغییر کرده و هم در آستانه این نشست انتقادهای تندی از جانب تهران مطرح شده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود به افزایش ظرفیت غنی سازی در ایران و نصب سانتریفوژهای بیشتر اشاره کرده است. همچنین آژانس طبق همانند دو سال گذشته همچنان از تهران می خواهد که با بازرسی از تاسیسات پارچین موافقت کند. اما تهران در این سند تاکید دارد که یوکیا آمانو؛ مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به اطلاعات بی پایه و اساس اکتفا کرده که از سوی سرویس های جاسوسی غرب که با ایران دشمنی دارند، تامین شده است. البته پیش از این نیز مقامات تهران اظهارات مشابهی را در مورد آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح کرده بودند.

به هر ترتیب امروز (جمعه) دیپلمات ها از ایران و آژانس در وین گرد هم می آیند تا در مورد همکاری ایران با آژانس و رفع نگرانی ها، مذاکره کنند. مذاکراتی که گفته می شود آزمونی برای سنجش جدیت ایران در رویکرد جدید و تعامل با جامعه بین المللی است. مقامات غربی می گوید این مذاکرات نشان می دهد که آیا ایران به واقع از رویکرد دولت قبلی فاصله گرفته یا اینکه تنها گفتار شیرینی دارد.

برخی دیپلمات ها بر این باورند حتی اگر این سند 20 صفحه ای - که تاریخ آن به 12 سپتامبر باز می گردد- نیز در آستانه این نشست منتشر نشده بود، باز هم انتظار یک پیشرفت واقعی در این مذاکرات وجود نداشت، چرا که رئیس هیات مذاکره کنندگان هسته ای ایران در آژانس تغییر کرده است. از سوی دیگر دیپلمات ها می گویند آژانس نباید به این زودی ها امیدوار باشد که مجوز دسترسی به سایت پارچین را دریافت کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

کلید واژه ها: آژانس انرژی اتمی مذاکره


نظر شما :