ترکیه هیچ‌گاه عضو اتحادیه اروپا نمی‌شود

۳۱ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۸:۲۸ کد : ۱۹۲۱۷۵۲ سرخط اخبار

یکی از وزرای امور اتحادیه اروپای ترکیه گفت، پیشنهاد آنکارا برای عضویت در اتحادیه اروپا ممکن است به علت اقدامات پیش داورانه از سوی برخی از اعضای این اتحادیه با ناکامی مواجه شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری راشا تودی، این اظهارات در حالی مطرح شدند که اهداف داخلی ترکیه با هدف دستیابی به مساله عضویت در اتحادیه اروپا تغییر کرده است.

این اظهار نظر نشان دهنده این مساله است که ترکیه دریافته درخواست عضویتش در اتحادیه اروپا ممکن است هیچگاه با موفقیت روبرو نشود.

ترکیه به جای عضویت کامل در اتحادیه اروپا احتمالا به دنبال مذاکرات خاص برای دسترسی به بازار این اتحادیه است؛ همانطور که نروژ قبلا این کار را انجام داده است.

در صورتی که ترکیه به عضویت اتحادیه اروپا درآید، اولین کشور مسلمانی خواهد بود که عضو این اتحادیه می شود.

حمایت مردمی از درخواست آنکارا برای عضویت در اتحادیه اروپا در زمان آغاز مذاکرات در سال 2004 میلادی که 73 درصد بود، در سال 2013 میلادی به 44 درصد کاهش یافته است.

این نظرسنجی همچنین نشان داد که مردم خواهان این هستند که ترکیه آزادی عمل برای انجام این کار داشته باشد به جای آنکه مجبور شود تا در مورد مسائل بین المللی با اتحادیه اروپا همکاری کند. 38 درصد از مردم ترکیه اعلام کردند که کشورشان باید به تنهایی عمل کند و 21 درصد هم گفتند که ترکیه باید با اتحادیه اروپا همکاری داشته باشد.

در نظرسنجی سال 2012 مشخص شد که بیش از نیمی از مردم ترکیه دیدگاهی نامطمئن در قبال اتحادیه اروپا دارند و معتقدند که همکاری با آسیا برای منافع کشورشان ثمربخش تر است.

اجیمن باقیس، وزیر امور اتحادیه اروپا در ترکیه گفت که اگر ترکیه پیشتر به اتحادیه اروپا می پیوست با مشکلات اقتصادی که امروز با آنها مواجه است، روبرو نبود.

وی همچنین اعلام کرد که ترکیه با پیش داوری هایی از سوی برخی از اعضای اتحادیه اروپا مواجه است. البته این مقام مسئول ترکیه ای نامی از هیچ کشوری نبرده است.

مخالف اصلی عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا فرانسه و اخیرا هم آلمان است. هر دوی این کشورها نگران این مساله هستند که ترکیه با 76 میلیون جمعیت که اکثرا مسلمان هستند، به اتحادیه اروپا بپیوندد و تفاوت های فرهنگی در میان دیگر کشورها عضو اتحادیه به وجود آورد.

وولفانگ فائوبل، وزیر امور اقتصادی آلمان در ژوئیه 2013 مخالفت برلین را از پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا اعلام کرد و گفت که آنکارا بخشی از اروپا نیست. برلین همچنین استفاده مقام های دولت آنکارا از زور علیه تظاهرات اعتراضی ژوئن سال جاری میلادی را مورد انتقاد قرار داد.

برخی از سیاستمداران ارشد ترکیه نیز اعلام کرده اند که این کشور به قدر کافی قدرتمند است که بتواند بدون کمک اتحادیه اروپا به توسعه دست پیدا کند.

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا ترکیه آنکارا


نظر شما :