پایان بن بست ایران-آمریکا؟

۳۰ شهریور ۱۳۹۲ | ۲۱:۵۴ کد : ۱۹۲۱۷۰۷ سرخط اخبار

فارن پالسی در شماره اخیر خود تحولات در پرونده هسته ای ایران را بررسی کرده است. این نشریه به بررسی نظرات اخیر مقام معظم رهبری پرداخته و نوشته است: «روحانی را فراموش کنید. مقامات عالی رتبه ایران واقعا ممکن است خواهان گشایش در توافق هسته ای با آمریکا باشد.»

به گزارش سرویس بین الملل فرارو، نشریه فارن پالسی در گزارشی تحلیلی درباره تحولا ت اخیر در پرونده هسته ای ایران با تمرکز بر بیانات هفته اخیر مقام معظم رهبری، این تحولات را بررسی کرده است.

در این گزارش آمده است: «لحظه حقیقت فرا می رسد. تمام نشانه هایی که از تهران منتقل می شوند نشان می دهند ایران در حال آماده سازی خود برای تلاشی جدید در جهت دستیابی به یک توافق هسته ای است. اگر طی چند ماه آینده توافقی صورت نگیرد، شکل گیری مجالی دیگر در شرایطی که فرصت ها بار دیگر اینطور خوب ایجاد شوند، بسیار سخت خواهد بود.»

فارن پالسی با یادآوری تلاش ها گذشته روسای جمهور ایران برای پایان دادن به مسئله هسته ای عنوان کرده است که در مورد توانایی های حسن روحانی نیز در این مورد تردید های موجهی وجود دارد.

فارن پالسی به سخنان رهبر انقلاب در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران اشاره کرد و مثال کشتی گیر آیت الله خامنه ای را یادآور شد، «یک کشتی گیر هم می تواند گاهی نرمش نشان دهد اما فراموش نمی کند که رقیبش کیست و هدف اصلی اش چیست.» سپس بخش دیگری از سخنان رهبر معظم انقلاب درباره عقب نشینی آمریکا از حمله به سوریه را مطرح می کند. آنجا که مقام معظم رهبری فرمودند: «اگر [رهبران آمریکا] در مورد دیدگاه اخیرشان جدی باشند، این امر به معنای چرخش آنها از مسیر اشتباهی است که طی هفته های اخیر در پیش گرفته بودند.»

گزارشگر فارن پالسی در ادامه دیدگاه های روحانی در گفت و گو با ان بی سی را هجوم روابط عمومی دانست و نوشته است: «روحانی در نخستین شلیک خود مصاحبه ای با ان بی سی نیوز انجام داد که طی آن اعلام کرد دارای اختیار کامل برای تعامل هسته ای با غرب است. روحانی همچنین اخیرا نامه هایی را با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا رد و بدل کرده، بر آزادی 11 زنانی سیاسی نظارت کرده و با احتیاط به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در مورد مشارکت در عرصه سیاسی هشدار داد. وی طی هفته جاری که برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر می کند، مجال تبدیل کردن این گرمی در روابط به یک فرصت دیپلماتیک واقعی را خواهد داشت.»

این نشریه با این مقدمه ها نتیجه می گیرد: «اگر وقایع سیاسی اخیر ایران درست باشد، روحانی پنجره منحصربه فردی از فرصت را برای دستیابی به لغو تحریم ها در اختیار دارد. سه رئیس جمهوری که پیش از وی خدمت کردند، قادر بودند در سال نخست فعالیت خود و پیش از کاهش قدرتشان بر سیاست تاثیر بگذارند. هریک از آنها با دستورکار قوی روی کار آمدند: هدف علی اکبر هاشمی رفسنجانی آزادسازی سیاسی بود؛ محمد خاتمی به دنبال گشایش فرهنگی بود و محمود احمدی نژاد یک پیام پوپولیستی با خود داشت. هر سه این شخصیت ها در آغاز دوره ریاست جمهوری خود در فرآیند دستیابی به این اهداف موفق بودند—با این حال با گذشت زمان با مخالفت از سوی حاکمیت روبرو شدند و این امر اجرای سیاست های آنها را با مشکل روبرو کرد.»

به اعتقاد تحلیلگر فارن پالسی؛ روحانی نسبت به پیشینیان خود در جایگاه بهتری قرار دارد و می تواند از نفوذ واقعی بهره ببرد. وی از حمایت طیف گسترده ای از سیاسیون ایرانی برخوردار است، از تندروها گرفته تا اصلاح طلبان. تندروها دریافته اند «سیاست مقاومتی» که مورد حمایت تیم قبلی بود، کاربردی نبوده است. مقاومت تنها باعث اعمال تحریم های بیشتر بر ایران شده، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را به مرز فاجعه رسانده و حمایت گسترده عمومی از حزب الله که زمانی در سراسر منطقه حکمرانی می کرد را از بین برد. آنها استراتژی روحانی را رویکرد جدیدی برای رسیدن به اهداف مشابه می دانند و می خواهند که این فرصت را به روحانی دهند.

فارن پالسی در این گزارش آورده است: «روحانی همچنین توانسته از حمایت صورت گرفته از وی به خوبی استفاده کند. با وجود آنکه انتخاب وی در ماه ژوئن به عنوان رئیس جمهور امری شگفت آور بود، وی سریعا تیم موثری از تکنوکرات های همفکر و کارا که اکثرشان مورد پذیرش تندروها نیز هستند را گردهم آورد. سبک وی لبخند است، نه دندان قروچه و همین امر منتقدانی که به لفظی های اغراق آمیز پیشین عادت کرده بودند را خلع سلاح کرده است. رئیس جمهوری جدید ایران مانند احمدی نژاد بدون ضرورت جنگ را انتخاب نمی کند؛ نه با خارجیان برسر هولوکاست، و نه با جوانان ایرانی بر سر توییتر. کتاب امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای به قلم حسن روحانی- که در آن آمده توافقنامه مورد مذاکره با قدرت های اروپایی در سال 2003 و 2004 گزینه های ایران را حفظ کرده و مانع فشارهای بین المللی می شد- ممکن است طرحی برای استراتژی جاری وی باشد.»

گزارشگر فارن پالسی در بخش پایانی این گزارش باز هم به دیدگاه های مقام معظم رهبری اشاره کرده و نوشته است: «حرکت هوشمندانه ای از سوی مقام معظم رهبری ایران صورت گرفته که روحانی را برای ارزیابی نوع تعامل هسته ای که وی می تواند از آمریکا بگیرد، راهی نیویورک کرده است. از دیدگاه ایشان این یک سناریوی برد-برد است: اگر رئیس جمهوری وی بتواند به توافق خوبی دست یابد که گزینه های هسته ای ایران را حفظ می کند که خوب است. اگر هیچ توافقی هم صورت نگیرد، ایران هنوز هم ماه های زیادی زمان خریده است که به برنامه هسته ای خود ادامه دهد.»

کلید واژه ها: روحانی مقام معظم رهبری


نظر شما :