اولاند: با حسن روحانی دیدار می کنم

۲۹ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۱ کد : ۱۹۲۱۶۳۸ سرخط اخبار

رئیس جمهور فرانسه گفت که با حسن روحانی در آمریکا دیدار می کند.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، "فرانسوا اولاند" اظهار داشت که دعوت حسن روحانی رئیس جمهور ایران را برای ملاقات در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد پذیرفته است.

این نخستین دیدار میان سران ایران و فرانسه در 8 سال گذشته است.

آخرین دیدار میان سران ایران و فرانسه در سال 2005 میان سیدمحمدخاتمی و ژاک شیراک رؤسای جمهور وقت دو کشور در پاریس انجام شد.

همچنین قرار است وزیر خارجه فرانسه هم با همتای ایرانی اش محمدجواد ظریف در نیویورک دیدار و گفتگو کند. این نخستین دیدار میان وزیران خارجه دو کشور از سپتامبر 2011 تاکنون است.

اولاند قبل از ترک شهر باماکو در کشور آفریقایی مالی به خبرنگاران گفت: برنامه دیدار با رئیس جمهور جدید ایران وجود دارد. این دیدار به درخواست طرف ایرانی برگزار می شود.

اولاند نخستین رهبر یک کشور غربی از گروه 1+5 است که با روحانی دیدار خواهد کرد.

قبل از او کاخ سفید نیز اعلام کرد: اگر تهران جدی بودن خود را در زمینه دست برداشتن از برنامه نظامی هسته ای نشان دهد؛ دیدار باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با حسن روحانی رئیس جمهور ایران در نیویورک امکان پذیر است.

یک منبع دیپلماتیک در فرانسه هم گفت: نباید درها را به روی رئیس جمهور ایران بست. می خواهیم ببینیم چه چیزی در پشت کلمات اوست. برآوردها براساس عملکرد انجام می شود. براساس دیدارها در سازمان ملل می توانیم مقاصد ایران را بررسی کنیم.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در هفته آینده میزبان نشست سالانه سران کشورهاست. شماری از سران کشورها از جمله حسن روحانی و فرانسوا اولاند نیز در این نشست حاضر خواهند بود.

حسن روحانی در هفته آینده با سفر به نیویورک آمریکا در روز سه شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی خواهد داشت.


نظر شما :