ترکیه بار دیگر انتقال گاز ساردین را تکذیب کرد

۲۹ شهریور ۱۳۹۲ | ۰۲:۰۳ کد : ۱۹۲۱۶۳۰ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه روز پنجشنبه ادعای تامین سلاح های شیمیایی معارضان و تروریست های سوری از طریق این کشور را رد کرد.

به گزارش ایرنا، لونت گمرکچی در گفت و گوی هفتگی خود با خبرنگاران در آنکارا این مطلب را در پاسخ به سووالی در خصوص ادعای برخی از رسانه های همگانی در تامین گاز سارین از ترکیه برای معارضان و تروریست های سوری عنوان کرد.

او با اشاره به اینکه ترکیه تحولات مربوط به آمادگی سوریه برای پاکسازی سلاحهای شیمیایی در این کشور را از نزدیک دنبال می کند، افزود: وزرای امور خارجه آمریکا ، انگلیس ، فرانسه و ترکیه در نشست خود در پاریس فرایند خلع سلاح های شیمیایی سوریه را مورد بررسی قرار دادند.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفت: ترکیه خواستار کنترل دقیق فرایند اجرایی تعهدات دولت سوریه است و تاکید دارد در صورت مشاهده کوچکترین انحرافی در عمل به این تعهدات، تدابیر بازدارنده و مجازات تخلفات احتمالی در این راستا به صراحت از همان اول به دولت سوریه تفهیم شود.

وی در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه مقامات روسیه اعلام کرده اند که سلاح های شیمیایی در سوریه توسط معارضان سوری استفاده شده و این سلاحها توسط ترکیه تامین شده است و این کشور نیز باید سلاح های شیمیایی خود را تحویل دهد مدعی شد که مدارکی برای این ادعاها ارائه نشده است.

وی ادعا کرد که ترکیه به هیچ وجه نقشی در قبال استفاده از سلاحهای شیمیایی، تامین و یا تولید این سلاحها نداشته است .

ترکیه سلاحهای شیمیایی خود را نیز در قالب سلاحهای کشتار جمعی ارزیابی کرده و استفاده از آن را جرم علیه بشریت می داند و خواهان برچیده شدن و منع تولید و استفاده این سلاحها شده است. لذا این ادعا که ترکیه چنین مسامحه ای کرده به هیچ وجه صحت ندارد و طرح چنین ادعاهایی دور از واقعیت است.

این در حالی است که روزنامه آیدینلیک که از روزنامه های مخالف دولت آنکارا به شمار می رود، پیش از این در خبری با عنوان النصره گاز سارین را در ترکیه تولید کرده است، نوشت: تحقیقات دادستانی آدانا ادعاهای مقامات دولتی این کشور را که مواد کشف شده از گروه النصره گاز سارین نبوده بلکه آنتی فریز بوده است، تکذیب می کند.

این روزنامه نوشت، دادستانی آدانا ادعانامه خود را در باره پرونده کشف گاز سارین و متهمان دستگیر شده تهیه کرده است و به دادگاه تسلیم خواهد کرد.

در صورت پذیرش ادعانامه دادستانی توسط دادگاه، روند قضایی پرونده گروه النصره وابسته به القاعده در ترکیه ابعاد جدیدی به خود خواهد گرفت.

?? عضو گروه تکفیری النصره وابسته به سازمان تروریستی القاعده در اردیبهشت ماه امسال در شهر آدانا در جنوب ترکیه دستگیر شدند که از آنها دو کیلوگرم گاز سارین و مقادیر زیادی اسناد و مدارک در رابطه با فعالیتهای تروریست های وابسته به این گروه کشف و ضبط شد.

رسانه های مستقل و مخالف دولت آنکارا با انتشار خبر دستگیری این گروه نوشته بودند که دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده نمی کند، بلکه این تروریستها هستند که از مواد شیمیایی در سوریه استفاده می کنند. 

کلید واژه ها: ترکیه گاز سارین النصره


( ۱ )

نظر شما :