جواد لاریجانی: باید برای ساده ترین مذاکرات هم برنامه داشت

۲۸ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۴:۱۹ کد : ۱۹۲۱۵۹۷ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، محمد جواد لاریجانی کارشناس مسایل سیاسی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما طی سخنانی در تبیین موضوع «نرمش قهرمانانه» در حوزه دیپلماسی اظهار داشت: به کار بردن اصطلاح نرمش قهرمانانه از سوی مقام معظم رهبری بیانگر آن است که این واژه بجا و در زمان خود انتخاب شده است؛ البته برداشت من این است که نرمش قهرمانانه، مطالبه رهبری از دستگاه دیپلماسی است و اینکه دیپلماسی نظام باید در جایگاهی قدرتمند قرار گیرد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب ناظر بر پیشرفت کشور، این اصطلاح را به کار بردند و این موضوع مطالبه ایشان برای ترسیم افق جدید در جهت پیشبرد اهداف نظام است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهم بصیرت سیاسی این است که ما شرایط خود را به درستی درک کنیم؛ نه خود را کوچکتر از آن که هستیم بدانیم تا فرصت ها را از دست بدهیم و نه بزرگتر که لقمه هایی را بگیریم که نتوانیم آن را هضم کنیم.

لاریجانی ادامه داد: ملاک ما در دنیای امروز باید طرازی باشد که به نظر من این خط طراز، همان انقلاب اسلامی است؛ تاثیر انقلاب اسلامی در داخل کشور ما این بوده که بزرگترین دموکراسی خاورمیانه و پیشرفته ترین کشور منطقه را به ما هدیه کرده است.

وی افزود: در کشور ما کسی نمی دانست که دموکراسی چیست، یکی از خدمات بزرگ صدا و سیما در انتخابات اخیر این بود که از دموکراسی موجود در کشور پرده برداری کرد درحالی که غرب از این دموکراسی وحشت داشت.

این کارشناس مسایل سیاسی ادامه داد: امروز تمام منطقه دیدند که چه ساختار مدنی عظیمی در کشور ما شکل گرفته و به یک واقعیت اجتماعی تبدیل شده است.

لاریجانی تصریح کرد:  اولین و مهمترین نشانه انقلاب اسلامی در سطح منطقه، نهضت های اسلامی است البته باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که نهضت، انقلاب و حکومت ناشی از انقلاب، هریک معقولاتی هستند که باید به صورت جداگانه به آن پرداخته شود.

لاریجانی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه باید چهره ایران را در سطح بین الملل درست نشان دهیم، سخنان برخی سیاست مداران غربی در مورد جمهوری اسلامی، قطعنامه های حقوق بشر و گزارش های افرادی نظیر احمد شهید را فاقد اهمیت دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران کشوری است که نه ظلم می پذیرد و نه به کسی ظلم می کند.

وی معتقد است شعار «جمهوری اسلامی ایران نه ظلم می کند و نه ظلم می پذیرد» از سوی مقام معظم رهبری در سال 67 در نیویورک مطرح شد و پیشنهاد داد تا رییس جمهور در سفر به نیویورک، این سفر را بعنوان یک تراز در مقابل خود نگه دارد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه به تشریح خاطره ای در همین رابطه پرداخت و گفت: بنده این افتخار را داشته ام که مسئول تهیه پیش نویس نطق مقام معظم رهبری بوده ام و البته این نطق با نظرات ایشان به صورت تعاملی تهیه شد. 2-3 روز قبل از سفر، حضرت امام(ره) خواستند پیش نویس این نطق را ببینند که بعد از دیدن نطق، این شعار «ایران اسلامی نه ظلم می کند و نه ظلم می پذیرد» را بسیار پسندیدند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه این شعار باید ژست و نماد ما در دنیا باشد، گفت: ما به این طراز که نگاه کنیم معنا ندارد که احساس ضعف داشته باشیم.

وی ادامه داد: امروز وقت آن است که دیپلماسی ما در شأن موقعیت فعلی ما باشد و نرمش قهرمانانه یکی از جنبه هایی است که باید دیپلماسی ما را تیز کند.

این کارشناس مسایل سیاسی با بیان اینکه اقتصاد ما نیز باید در شأن جمهوری اسلامی باشد، گفت: در امر ساختار سیاسی داخلی و در انتخابات، اتفاقی رخ داد که تمام تحرکات دشمنان ما خلاف آن بود پس بنابراین این نتیجه توانمندی ماست.

لاریجانی گفت که دیپلماسی ما باید قوی باشد و این به معنی این نیست که تاکنون دیپلماسی ما بد بوده است اما باید پذیرفت که ما نقاط ضعف و قوت هایی داشته ایم.

وی افزود: بسیار مهم است که مسئولان و دولت ما در این ابعاد شرکت و خود را برای دیپلماسی فعال آماده کنند چرا که این کار، آمادگی می خواهد و ساده نیست.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، مقام معظم رهبری را فردی کارشناس در مسائل بین الملل دانست و خاطرنشان کرد: این نرمش قهرمانانه بخشی از یک دیپلماسی داهیانه ای است که می گوید کلمات، حرکات و حتی ویژگی های چهره و صدا باید حکایت از تعاملی داشته باشد که مورد نیاز است.

لاریجانی با بیان اینکه تعامل، پایه بحث ما در سیاست خارجی است، گفت: در تعامل، اخم، خنده، قهر و صحبت وجود دارد بنابراین امروز زمان آن است که دیپلماسی جمهوری اسلامی در شأن موقعیت خاص ما در جهان امروز شکل بگیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که شاخص های نرمش قهرمانانه در نظام بین الملل چیست، گفت: مقام معظم رهبری در جمع افرادی این بحث نرمش قهرمانانه را مطرح کردند که بسیار با معناست. سپاه پاسداران نه تنها نمادی از قدرت نظام است بلکه همچون خاری در چشمان دشمنان ماست و یا به گونه ای دیگر، سپاه پاسداران در خط مقدم مقابله با دشمنان قرار دارد دارد و حتی با بردن اسم سپاه، اوضاع روانی دشمن بهم می ریزد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: توانمندی جمهوری اسلامی یک ادعا نیست بلکه با یک خط تراز می شود این توانمندی ها را روشن کرد که یکی ماهیت دموکراتیک ما در داخل کشور و دیگری تاثیرگذاری ما در منطقه است.

لاریجانی معتقد است که آمریکا در منطقه هم مسایل را بد فهمید و هم بد شکست خورد که هردوی این دو وجود دارد چرا که فهمیدن، خود یک نقطه قوت است اما ایران اسلامی هم درست فهمید و هم خط موفقی را دنبال کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: جمهوری اسلامی امروز باید در صحنه جهانی متناسب با جایگاه شأن خود عمل کند که این دارای شاخصه و ابعادی است.

لاریجانی ادبیات فاخر را یکی از این شاخص ها دانست و گفت: ادبیات نرمش قهرمانانه، ادبیات سطح پائینی نیست و باید از ادبیات فاخری برخوردار باشد.

وی تاکید کرد: دیپلمات های ما باید سخنانی را ابراز کنند که از ادبیات فاخری برخوردار باشد. اینها نباید سخنان سطح پایین و بی ارزش باشد. البته خود این ادبیات فاخر به تمرین نیاز دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه باید به حق مداری و شجاعت در بیان مطالب نیز توجه داشت، تاکید کرد: البته مذاکره با یک جلسه سخنرانی تفاوت دارد و باید طرف مقابل را به سمت آن چیزی که مد نظر ما است، بکشانیم.

لاریجانی تاکید کرد: شعار «نه ظلم می پذیریم و نه ظلم می کنیم» باید تابلوی دیپلماسی ما باشد که این بحث مهمی است.

وی داشتن استراتژی را در دیپلماسی حائز اهمیت برشمرد و خاطرنشان کرد: ما باید بدانیم که می خواهیم چکار کنیم و اینگونه نباشد که ما تیرمان را رها کنیم و هرکجا اصابت کرد خط قرمزی به دور آن بکشیم و بگوییم ما به اهداف مورد نظر خود رسیدیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با تاکید بر اینکه دیپلمات های ما باید در یک چارچوب توجیه شده عمل کنند، گفت: وقتی مذاکره می کنیم و به دنبال هدفی می رویم، به این معنا نیست که ما سرمان را پایین بیندازیم و فقط یک چیز را دنبال کنیم بلکه باید در مذاکرات، عملکردی پیچیده داشته باشیم.

لاریجانی اضافه کرد: ما برای ساده ترین مذاکراتمان نیز باید نقشه داشته باشیم و نهایتاً مقصد کلیدی ما، پیشبرد اهداف نظام باشد.

لاریجانی در ادامه با تأکید بر این موضوع که پیشبرد اهداف نظام در دیپلماسی یک مسئله کلیدی است، خاطرنشان کرد: در این حوزه، واقع بینی از اهمیت خاصی برخوردار است در مورد کلمه واقع بینی، هم سوءتعبیر و هم سو معنا وجود دارد.

وی افزود:  گاه واقع بینی را چنین معنا می کنند که از آنجا که دنیا عوض شده، ما نیز باید عوض شویم اما این تعریف همان تعریف غربی هاست.

لاریجانی ادامه داد: برخی نیز چنین تعبیر می کنند که دنیا کوچک شده است و افراد به هم نزدیک شده اند یک حرف غلطی است  من باید بگویم که دهکده شدن جهان مزخرف ترین حرف است. افراد نزدیک به هم شده اند اما در حقیقت از هم دورند. واقع بینی به این معناست که ما شأن مان را درک کنیم و بفهیم که عزت مان از کجا به دست می آید.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در ادامه تصریح کرد: ملت ما با انقلاب خود یک تجربه جدیدی را به دست آورده است که نشان از روند تکاملی آنان دارد و این، تجربه ای مبتنی بر یک جامعه سیاسی برگرفته از اسلام است.

لاریجانی در همین رابطه افزود: اسلام دینی زنده است و در همه زمان ها می تواند پایه اقدام و عمل ما باشد. اسلام علاوه براینکه دینی جهانی است و عرب و عجم ندارد، دین جامعی نیز هست که هم زندگی خصوصی و هم زندگی عمومی را شامل می شود. این سه ویژگی، پایه های این تجربه ما که همان انقلاب است، خواهد بود.

وی با موفق خواندن این تجربه خاطرنشان کرد: مردم ما موفق بودن این تجربه را به اثبات رساندند چرا که نظام فاسدِ، دیکتاورِ و سکولارِ وابسته را برنتابیدند و البته ما شاهد بودیم که دشمن در فتنه 88 به دنبال آن بود که ایران را به همان دوران قبل از انقلاب برگرداند که البته باز مردم از نظام دفاع کردند و بر همین اساس جمهوری اسلامی در حال حاضر از یک اقتدار خاصی برخوردار است.

این تحلیلگر سیاسی با تأکید براینکه که دیپلمات های جمهوری اسلامی نماینده این تجربه هستند، تصریح کرد: دیپلمات های ما باید بدانند که با چه کسی صحبت می کنند. بدانند که دشمنان ما دشمنان شخصی نیستند که با احمدی نژاد بد و حالا با روحانی خوب باشند.

لاریجانی در ادامه متذکر شد: دشمنان ما با جریان فکری انقلاب اسلامی مخالف هستند. دشمنان ممکن است لبخند بزنند اما دیپلمات ما باید هدف پشت لبخند را بفهمند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه پیرامون چهره واقعی آمریکا نیز گفت: اگر بخواهیم چهره واقعی آمریکا را به دور از تبلیغات بشناسیم، قطعاً چهره جنگ افروزی خواهد بود که همیشه فقر و فساد را دامن می زند و حال دیپلمات های ما باید طوری رفتار کنند تا دنیا تفاوت جمهوری اسلامی را با آمریکا درک کند و بفهمد که ما به دنبال ویرانی نیستیم. ما نمی خواهیم فقیر باشیم و دیگران را نیز فقیر نمی خواهیم.

لاریجانی افزود: خیلی ذلت بار است که پرچم آمریکا در همه جا همراه با فساد است. برای مثال شما وقتی می خواهید حس روشنفکری داشته باشید، باید همجنس باز باشید اگر سقراط هم باشید اما مخالف مسیر آنها حرکت کنید، اهمیت و ارزشی برای فعالیت شما قائل نمی شوند.

این تحلیلگر سیاسی با تأکید براینکه ما نباید در مشی مان تابع مُد باشیم، گفت: مُد، ملاک فکر نیست ملاک ما باید حق مداری باشد. یکی از خطراتی که در علوم طبیعی وجود دارد این است که افراد تحت تأثیر مُد قرار گیرند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: وقت آن است که ما چهره مان را بازسازی و یا در اصل از چهره مان پرده برداری کنیم. ما پیام مان را باید در حرکات مان بازگو کنیم. سخنرانی و تحرکات ما هر کدام فرصت است و تلقی از سخنان رهبری این است که ایشان می خواهند سطح دیپلماسی ما را ارتقا دهند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه پیرامون سه مشخصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که عزت، حکمت و مصلحت است، خاطرنشان کرد: ما معتقدیم بستر دیپلماسی، تعامل با دنیا است. ما باید برنامه تعامل با همه کشورها را داشته باشیم و مدیریت دشمن را نیز در دستور کار خود قرار دهیم.

وی افزود: ما باید بدانیم که منافع ملی ما منفصل از منافع اسلام نیست. این امکان وجود دارد که هدف دیپلمات های ما خوب باشد اما از ابزار بدی استفاده کنند. برهمین اساس اولین خطی که ما نباید از آن عبور کنیم، عزت است.

لاریجانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه اسلام با اهداف و منافع ملی ما در هم آمیخته است، گفت: این یک مسئله محتوایی است. در پیشبرد اهداف سیاسی می توانید روش بد داشته باشید، ممکن است دیپلمات ما اهداف خوب داشته باشد اما در یک جایی روش ما مناسب نباشد.

وی افزود: اولین خط که ما نباید از آن عبور کنیم، عزت است. اینکه ما روش ذلیلانه ای را بپذیریم که به یک هدف خوب برسیم پسندیده نیست؛ ما نباید خط ذلت را بپذیریم.

وی افزود: نرمش، بخشی از دیپلماسی است همانطور که اخم هم بخشی از دیپلماسی است اما هیچکدام اصالت ندارد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادادمه داد: ما باید با برنامه باشیم، اینطور نیست که چیزی در ذهن ما بیاید و صبح هم بخواهیم آن را در سخنرانی خود اعلام کنیم، این متناسب را حکمت نیست. حکمت یعنی اینکه مسئولین و عقول جامعه را جمع کنیم و از آنها استفاده کنیم.

لاریجانی تصریح کرد: باید در چهارچوب نظام، تصمیم گیری کنیم در عیر این صورت شکست می خوریم، اینجا کشور دیکتاتوری نیست ممکن است شخصی مسئول باشد اما تصمیم وی مورد قبول قرار نگیرد. نباید ناراحت شود.

وی افزود: حکمت به معنای این است که تصمیم ما براساس منطق، استدلال و حکمت باشد. دیپلمات های ما باید مستدل بحث کنند، ادبیات آنها فاخر باشد و چاله میدانی صحبت نکند، زبان تهدید و چاقوکشی نداشته باشد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: استدلال راهی است برای اینکه حرف خود را بگوییم. حکمت به معنای این است که شما هدف و راههای مستدل و دقیق را بشناسید.

لاریجانی با تبیین موضوع مصلحت گفت: عقل به معنای این است که ژست عاقلانه بگیریم. این یک پُز است،. عقل یعنی اینکه نفع و ضرر را بدانیم. ممکن است کسی مشکل را تشخیص دهد اما اقدامی را انجام ندهد، این یک کم عقلی است که از تنبلی ناشی می شود.

لاریجانی در ادامه گفت: ما باید راه نفی و ضرر خود را تشخیص دهیم، راه عقل مدار و اهل بیتی را پیدا کنیم و براساس آن عمل کنیم همانگونه که حضرت علی (ع) براساس آن در حکومت خود عمل میکردند. اساس حکومت اهل بیت براین اساس است و مصحلت رکن محکمی از حکومت بحساب می آید.

وی افزود: وقتی ما با طراز پیش برویم، می توانیم به درستی عمل کنیم. طراز ما تجربه عظیم انقلاب اسلامی است وقتی به این نگاه کنیم می تواند به ما کمک کند در اینصورت تحریم هایی مفتضح و بدون مبنا، هیچ تاثیری بر ما نخواهد داد. البته من رفتاری کریه تر از این ندیدم، اسم این کار دقیقاً تجاوز و دزدی است؛ تحریم ها ممکن است مسیر ما را تغییر بدهد، ممکن است ما قبلاً با فروش نفت، کار خود را پیش می بردیم ولی هم اکنون روی یک مسیر جدید افتاده ایم و اقتصاد ما تبدیل به یک اقتصاد مقاومتی شده است این مسیر منطبق با همان طرازیست که ذهن دیپلمات ما باید داشته باشد و بتواند استراتژی خود را بر اساس آن بچیند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: آنها باید بدانند که نه ناز آنها ما را از مسیر خارج می کند و نه فشارهای آنان باعث می شود که دیپلمات ما پشیمان شود، دیپلمات ما به کوه متصل است، دیپلمات ما نقشه دارد و براساس آن عمل می کند. آنچه که مقام معظم رهبری می خواهند این است که دیپلماسی ما در یک مدار بالا برود، دیپلماسی ما باید ارتقاء پیدا کند و همین مسئله می تواند فواید فراوانی برای کشور داشته باشد.

لاریجانی با اشاره به ضرورت حفظ عزت برای ایرانیان گفت: عزت برای ما این است که دیپلمات ما در مقابل دشمن، دندان های خود را به هم بفشارد، اینکه شهروند ما بتواند به راحتی به پاریس، نیویورک و سانفرانسیسکو برود عزت نیست.

لاریجانی گفت: آنها جوسازی های فراوانی علیه ما انجام می دهند و به طور حتم در سفر رئیس جمهور به نیویورک نیز قشقرق فراوانی را برپا می کنند اما رئیس جمهور ما مقهور این حرف ها نخواهد شد و حرف خود را خواهد زد.

کلید واژه ها: حقوق بشر قوه قضائیه مقام معظم رهبری


نظر شما :