بغداد تنها به واشنگتن بسنده نمی کند

عراق میزبان جنگنده های روسی

۳۱ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۴:۰۷ کد : ۱۹۲۱۵۳۶ ترجمه برگزیده خاورمیانه
حسن السنید، رئیس کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق گفت: «این فقط یک اعلام رسانه‌ای نیست ما واقعا این هواپیماها را از ابتدای ماه جاری میلادی دریافت کرده‌ایم.»
عراق میزبان جنگنده های روسی

دیپلماسی ایرانی: عراق نخستین محموله جنگنده های پیشرفته خود را از روسیه تحویل گرفته است اما وزارت دفاع عراق حاضر نشده است جزئیات بیشتری درباره این محموله ارائه دهد. وزارت دفاع عراق تاکید کرده است که این سامانه ها را برای تقویت توانایی دفاع هوایی کشور در برابر هر گونه حمله یا نقض حریم هوایی خریداری کرده است.

یک منبع امنیتی به روزنامه العرب، چاپ لندن گفته است که فرماندهان دفاع هوایی عراق به مناسبت دریافت این سامانه ها جشن و شادمانی کرده اند به ویژه که سامانه هایی که دولت عراق دریافت کرده از پیشرفته ترین سامانه های موشکی و دفاعی روز است. وزارت دفاع عراق بر این اعتقاد است اکنون با دریافت این سامانه ها ساختار دفاعی خود را در کنار رادارها و دستگاه های ردیاب تکمیل کرده است.

عراق سال گذشته میلادی طی سفر نوری مالکی، نخست وزیر این کشور به مسکو قرارداد تسلیحاتی ای به ارزش 4 میلیارد و 200 میلیون دلار امضا کرد که شامل سلاح ها و جنگنده های پیشرفته روسی می شد. این قرارداد بعد از امضا جنجال گسترده ای را در عراق و به دنبال آن در مجامع بین المللی به وجود آورد چرا که کشف شد که دلال هایی از دو طرف برای عقد این قرارداد هر کدام 200 میلیون دلار رشوه دریافت کرده اند. در پی این اتفاق علی دباغ، سخنگوی دولت عراق نیز به اتهام دریافت رشوه برای عقد این قرارداد از سمت خود برکنار شد.

اکنون بعد از سپری شدن یک سال از جنجال عقد این قرارداد عراق نخستین محموله پیشرفته خود را از روسیه دریافت کرده است. حسن السنید، رئیس کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق در این باره گفت: «این فقط یک اعلام رسانه ای نیست ما واقعا این هواپیماها را از ابتدای ماه جاری میلادی دریافت کرده ایم.»

وی درباره اهداف عراق در خرید این سامانه های نظامی گفت: «هدف از عقد قراردادهای تسلیحاتی ما با روسیه و امریکا و دیگر کشورها مجهز ساختن عراق به جدیدترین نوع تسلیحات است.»

عراق تا سال 1990 ششمین قدرت نیروی هوایی جهان محسوب می شد، به گونه ای که 750 جنگنده در اختیار داشت که بیشتر آنها را میگ های روسی و میراژهای فرانسوی تشکیل می دادند. اکثر این جنگنده ها در زمان جنگ خلیج فارس در سال 1991 هدف بمب های امریکا قرار گرفتند.

عقد این قرارداد در زمان خود به مذاق امریکایی ها نیز خوش نیامد به گونه ای که در دیدارهای مختلف مقام های امریکایی با همتایان عراقی شان به صراحت از این که عراق نیازهای تسلیحاتی و دفاعی خود را به جای امریکا از روسیه تامین کرده است، گلایه کردند. اگر چه در آن وقت وزارت امور خارجه امریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از این خرید عراق ناخرسند نیست و آن را در راستای رفع نیازهای امنیتی عراق قلمداد می کند. بغداد در چندین تفاهم نامه متعدد خریدهای امنیتی مشابهی را در زمینه خرید سلاح های سبک اعم از تفنگ و مسلسل و جلیقه های ضد گلوله و غیره و سلاح های سنگین از جمله تانک و توپ و جنگنده های اف – 16 با امریکا منعقد کرده است. در همین رابطه منابع آگاه اعلام کرده اند که بیش از یک سال است دو خلبان عراقی به واشنگتن سفر کرده اند و آموزش های فشرده ای را برای خلبانی جنگنده های اف – 16 دیده اند. همچنین نزدیک به 350 مهندس عراقی در اردن مهارت های لازم در زبان انگلیسی برای کار کردن با هواپیماهای امریکایی را آموزش دیده اند. پیش بینی می شود عراق نخستین محموله از جنگنده های اف – 16 خود را سال آینده میلادی از امریکا دریافت کند.

یک منبع آگاه همچنین اعلام کرد که رادارهای ویژه ردیابی جنگنده تحت اشراف مشترک مهندسین عراقی و امریکایی وارد عراق شده است که پیش بینی می شود بتوانند در توسعه زیرساخت های ویژه دفاعی و جنگنده های عراقی موثر باشند. قرار است عراق 18 فروند جنگنده اف – 16 از امریکا دریافت کند و در قراردادی جداگانه 18 فروند دیگر از این نوع جنگنده را دریافت خواهد کرد که در حال حاضر تنها موافقت اولیه آن را از دولت امریکا دریافت کرده است.

عراق تا سال 1990 ششمین قدرت نیروی هوایی جهان محسوب می شد، به گونه ای که 750 جنگنده در اختیار داشت که بیشتر آنها را میگ های روسی و میراژهای فرانسوی تشکیل می دادند. اکثر این جنگنده ها در زمان جنگ خلیج فارس در سال 1991 هدف بمب های امریکا قرار گرفتند.

نوری مالکی، نخست وزیر عراق در ابتدای ماه ژوئن گذشته اعلام کرده بود که عراق قصد عقد قرارداد جدیدی با روسیه برای خرید دوره جدیدی از سلاح های پیشرفته از این کشور دارد و اگر مشکلی پیش نیاید قرارداد خرید سلاح از روسیه که در سال 2012 منعقد شده بود به طور کامل اجرا خواهد شد.

گفتنی است بعد از اعلام خبر وجود فساد در قرارداد تسلیحاتی عراق با روسیه علی الموسوی، مشاور امور رسانه ای نوری مالکی به خبرنگاران گفته بود که مالکی بعد از این که دریافت در این قرارداد فسادهای مالی و اداری کلانی وجود دارد، این قرارداد را لغو کرد که البته خشم دولت روسیه و شخص ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را به دنبال داشت. اما ظاهرا بعد از آن دو طرف راضی شدند که قرارداد امضا شده را به مرحله اجرا در آورند.  

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: پنجشنبه 28 شهریور 1392/ بازانتشار: یکشنبه 31 شهریور 1392

کلید واژه ها: عراق روسیه امریکا


( ۱ )

نظر شما :