ادعای منابع اطلاعاتی غرب درباره پیشنهاد هسته‌ای روحانی

۲۶ شهریور ۱۳۹۲ | ۰۲:۴۲ کد : ۱۹۲۱۴۹۶ سرخط اخبار

اشپیگل به نقل از منابع اطلاعاتی غربی مدعی شده است که حسن روحانی رئیس جمهور ایران برای تعطیلی مجتمع هسته ای فردو آماده می شود.

به گزارش «تابناک»، اشپیگل مدعی شده است که متخصصان ایرانی در فردو با استفاده از 696 سانتریفیوژ در حال غنی سازی اورانیوم تا سطح بیست درصد هستند و فردو یکی از مهم ترین و حساس ترین بخش های برنامه هسته ای ایران است. تاسیسات فردو در عمق 70 متری زمین قرار دارد و حتی قویترین بمب های سنگرشکن آمریکایی نیز به سختی قادر است فعالیت آن را متوقف کند.
ادعای منابع اطلاعاتی غرب درباره پیشنهاد هسته ای روحانی

در حالی که مطرح کردن بعضی احتمالات پیش از شروع هر دور از مذاکرات ایران و غرب و خبرسازی درباره آن از جمله برنامه های رسانه ای غرب برای تاثیرگذاری بر روند مذاکرات و فشار بر طرف ایرانی بوده است، اشپیگل مدعی شده است که روحانی در ازای توقف فعالیت فردو و پذیرش نظارت بین المللی بر خارج کردن سانتریفیوژهای نصب شده در آن، خواستار لغو تحریم های آمریکا و اروپا علیه ایران، برداشتن ممنوعیت های مربوط به صادرات نفت ایران و نیز توانایی بانک مرکزی جمهوری اسلامی برای انجام داد و ستدهای بین المللی خواهد شد.

بنا به ادعای اشپیگل به نقل از منابع اطلاعاتی غربی، روحانی آماده می شود تا جزئیات پیشنهاد خود را احتمالا در اواخر ماه میلادی جاری در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح کند. جواد ظریف وزیر خارجه ایران یک شنبه هفته آینده با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نیویورک دیدار خواهد کرد و کلیات پیشنهاد ایران را با وی مطرح خواهد کرد.

اشپیگل مدعی شده است که اگر روحانی آماده باشد چنین عقب نشینی گسترده ای انجام دهد، فرایند مذاکره دوجانبه ای آغاز خواهد شد که حتی ممکن است به برقراری روابط دوجانبه بین تهران و واشنگتن بینجامد.

رسانه آلمانی سپس این سوال را مطرح کرده است که حتی اگر چنین توافقی بین دو طرف صورت پذیرد ابهاماتی در مورد آن وجود دارد. از جمله این که چه کسی بر جمع آوری سانتریفیوژها نظارت خواهد کرد و این که چه تصمیمی در مورد 185 کیلوگرم اورانیوم بیست درصد ایران گرفته می شود. سرنوشت راکتور آب سنگین اراک نیز موضوع چالش برانگیز دیگری است.

اشپیگل در پایان با چیدن چنین سناریویی که ممکن است بی اساس هم باشد، مدعی شده است که دوست و دشمن قبول دارند که ایرانی ها استاد حرکات تاکتیکی هستند.

توقف فعالیت در فردو و تصمیم گیری در مورد اورانیوم غنی سازی شده تا سطح بیست درصد در کنار بعضی گزینه های دیگر از جمله موضوعاتی بوده است که پیش از این در رسانه ها و به هنگام مذاکرات ایران و 5+1 و از جمله در مذاکرات آلماتی به آن اشاره می شد.


نظر شما :