احتمال دیدار غیرمنتظره ظریف و کری

۲۳ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۴:۲۱ کد : ۱۹۲۱۳۵۴ سرخط اخبار

المانیتور نوشت: انتظار می رود که محمد جواد ظریف وزیر خارجه جدید ایران با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نیویورک احتمالا در 23 سپتامبر دیدار کند. با این حال یک سخنگوی اشتون این تاریخ را تایید نکرد.

به گزارش سرویس بین الملل سایت خبری تیک Tik.ir، مسئولان غربی امیدوارند که این دو مذاکره گر موفق به تعیین تاریخ و محل جدید برای ادامه مذاکرات ایران و پنج بعلاوه یک شوند.

در همین حال، قرار است که وزرای خارجه پنج بعلاوه یک در نیویوک و در 26 سپتامبر در مورد ایران دیداری بایکدیگر داشته باشند.

اکنون انتظار می رود که ایران در جلسه حضور پیدا نکند اما یک منبع احتمال تغییر پروسه را جدی دانست و گفت: بنابر انچه اشتون و ظریف تصمیم می گیرند، جلسه تشکیل خواهد شد.

به گفته ی وزیر خارجه ایران، او دیدارهایی به صورت جداگانه با ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس  و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه خواهد داشت اما هیچ دیداری با جان کری برنامه ریزی نشده است.

یک منبع غربی اشاره کرد که ممکن است جلسه ای در یکی از تالارها، آن هم به صورت برنامه ریزی نشده بین جان کری و ظریف رخ دهد اما چنین جلسه ای هنوز برنامه ریزی نشده است.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز 24 سپتامبر با حضور در نیویورک در سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد و کنفرانس مطبوعاتی در 27 سپتامبر خواهد داشت.

اوباما صبح روز 24 سپتامبر و روحانی عصر روز 24 سپتامبر سخنرانی خواهند داشت. منابع امریکایی و ایران معتقدند که دیدار این دو در این زمان بعید است.

المانیتور در ادامه نوشت: مقامات امریکایی از پختگی دیپلماتیک روحانی و ظریف شگفت زده شده اند اما نگرانند که تیم جدید ایران بسیار فهیم تر و زرنگ تر نسبت به سلف خود عمل کند.

کلید واژه ها: محمد جواد ظریف امریکا جان کری


نظر شما :