مرسی به زودی علنی محاکمه می‌شود

۲۲ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۶:۰۱ کد : ۱۹۲۱۳۲۳ سرخط اخبار

 به دنبال تمدید زمان حالت فوق العاده در مصر، مقامات آمریکا و پارلمان اروپا از دولت موقت مصر خواستند تا به حالت فوق العاده در این کشور پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: آمریکا همواره و از همان ابتدا مخالف اعلام حالت فوق العاده در مصر بوده است و در حال حاضر نیز از دولت انتقالی مصر می خواهیم هرچه سریعتر به این وضعیت پایان دهد.

وی افزود: مسئولان مصری باید به حق شهروندان در برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز احترام گذاشته و شرایط مناسب را برای برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز فراهم کنند.

این مسئول آمریکایی از مقامات دولت موقت مصر و ارتش این کشور خواست که مصری های بازداشت شده توسط پلیس و ارتش را تنها در دادگاه های غیرنظامی محاکمه کنند.

پیش از این دولت مصر اعلام کرد: حالت فوق العاده به مدت دو ماه دیگر در این کشور تمدید می شود.

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری مصر در بیانیه ای اعلام کرد: با توجه به تحولات امنیتی در مصر و با موافقت کابینه زمان اعلام حالت فوق العاده از روز پنج شنبه به مدت دو ماه دیگر تمدید می شود.

این اقدام مقامات مصری با اظهارات اخیر عدلی منصور، رئیس جمهوری موقت این کشور که اعلام کرده بود در صورت بهبود اوضاع امنیتی، حالت فوق العاده پایان می یابد، تناقض دارد.

اعضای پارلمان اروپا نیز خواهان پایان هرچه سریعتر حالت فوق العاده در مصر و آزادی تمامی زندانیان سیاسی این کشور از جمله محمد مرسی، رئیس جمهوری برکنار شده مصر شدند.

نمایندگان عضو پارلمان اروپا اعلام کردند: باید همه اقدامات خشونت آمیز در مصر پایان یابد تا زمینه لازم برای آغاز روند سیاسی گسترده فراهم شود.

پارلمان اروپا همچنین استفاده بی حد و اندازه نیروهای امنیتی مصر در حمله به میدان های "رابعة العدویة" و"النهضة" را به شدت محکوم و اعلام کرد: باید از مصر حمایت کرد تا بار دیگر شاهد بازگشت دیکتاتوری به این کشور نباشیم.

از سوی دیگر جمعی از حامیان محمد مرسی پنج شنبه شب با برگزاری تظاهراتی شبانه در استان های مختلف این کشور، بار دیگر حمایت خود از اخوان المسلمین و مرسی را اعلام کردند.

تظاهرکنندگان با حمل دست نوشته هایی ضمن محکوم کردن آنچه از آن به عنوان کودتای نظامی یاد می کردند، قصاص عاملان کشتار میدان رابعة العدویة را خواستار شدند.

در این تظاهرات که در چند استان مصر از جمله قاهره برگزار شد، تظاهرکنندگان بازگشت مجدد مرسی به قدرت و آزادی همه بازداشت شدگان مصری را خواستار شدند.

علاوه بر این قرار است حامیان اخوان المسلمین، امروز (جمعه) تظاهراتی را تحت عنوان "وفاداری به خون شهدا" در این کشور برگزار کنند.

این تظاهرات به درخواست ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت متشکل از گروه های حامی اخوان المسلمین برگزار می شود.

از سوی دیگر شبکه خبری سی.ان.ان گزارش داد: محاکمه محمد مرسی به زودی به شکل علنی در دادگاه کیفری قاهره انجام می شود.


نظر شما :