از ایران محدودسازی داوطلبانه از امریکا لغو تحریم ها

۲۱ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۶:۵۹ کد : ۱۹۲۱۲۹۱ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی : جیم والش پروفسور جیم والش کارشناس مسائل امنیت بین الملل و پژوهشگر برنامه مطالعات امنیتی وابسته به موسسه علوم و تکنولوژی (ام. آی. تی) در ایالات متحده آمریکا در گفتگو با دیپلماسی ایرانی در پاسخ به این پرسش که مطالبه های هسته ای امریکا از ایران چیست تاکید می کند که بهترین راهکار برای دو طرف پذیرش داوطلبانه محدود سازی غنی سازی از سوی ایران در ازای لغو پاره ای از تحریم ها است  . وی در این خصوص می گوید: معتقدم محدودسازی داوطلبانه از سوی ایران می تواند علامتی مبنی بر اعتماد سازی باشد. با این حال فکر می کنم درصورتی که در یک زمینه به پیشرفت هایی دست یابیم، ایران به دنبال راهی خواهد بود که از غنی سازی بیشتر از 3.5 درصد فاصله بگیرد و فکر می کنم این کشور احتمالا باید غنی سازی را در حد 3.5 درصد محدود کند. همین طور شفافیت بیشتر در این زمینه مثمر ثمر خواهد که به معنای پذیرش و اجرای پروتکل الحاقی و اعطای دسترسی و اطلاعاتی به آژانس است که در حال حاضر وجود ندارد. همچنین روش برخورد ایران با آژانس نیز باید تغییر کند؛ در حال حاضر رابطه مابین ایران و آژانس رابطه خوبی نیست.

دو راه برای عمل کردن به قوانین وجود دارد. یکی این است که در عمل کردن به تعهدات خود مثبت بوده و  نگرش سخاوتمندانه ای داشته باشید . دیگری این است که قوانین را مو به مو اجرا کنید و فکر می کنم از آنجاییکه ایران به دنبال اعتماد سازی است پس باید رویکردی مثبت و سخاوتمندانه اتخاذ کرده  و به دنبال این نباشد که آژانس آن را با تهدید وادار به ارائه هر اطلاعات حتی اطلاعات کوچی نماید.

معتقدم ایران به غنی سازی ادامه می دهد اما آن را در حد 3.5 درصد نگه می دارد و با شفافیت بیشتری عمل می کند و فکر می کنم این کار شدنی است. پس از آن نیاز است که امریکا به این اقدامات با حسن نیت پاسخ دهد و آغاز به لغو تحریم ها از جمله برخی از تحریم هایی که حساس تر هستند کند.  سپس با تحقق این امر اگر هر دو طرف این کار را انجام داده و جدیت خود را با انجام تعهداتشان به معرض نمایش بگذارند آنگاه امکان حرکت به سوی مرحله بعد به وجود می آید که در آن هر کدام از طرفین می توانند اقدامات بزرگتری انجام دهند.

 


نظر شما :