11 سپتامبر چگونه آمریکا را تغییر داد؟

۲۰ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۴:۵۹ کد : ۱۹۲۱۲۲۰ سرخط اخبار

دیدبان آمریکا: زندگی در ایالات متحده و جهان در این 12 سالی که از حمله ی تروریست ها به برج های مرکز تجارت جهانی گذشته است، تغییرات زیادی کرده است. در ادامه 9 تغییری که آمریکا بعد از 11 سپتامبر 2001 با آن مواجه شد را بررسی می کنیم.

1- کاهش وابستگی ایالات متحده به سوخت خارجی

چندین دهه وابستگی به نفت خاورمیانه موجب اتحاد آمریکا با پادشاهی های منطقه شد، که با مخالفت اسامه بن لادن مواجه شد. اما این وابستگی تغییر کرده است. به کمک تکنولوژی های جدید، تولید داخلی گاز طبیعی، به عنوان یک سوخت جایگزین افزایش یافته است. به نظر می رسد این بحث با موافقت یا مخالفت با خط لوله ی کی استون که نفت را از کانادا به ایالات متحده خواهد آورد، تشدید می شود.

2- بن لادن رفته است

این اقدام بیش از 9 سال طول کشید اما آمریکا توانست رهبر القاعده را پیدا کند و به قتل برساند. درحالی که تهدید تروریسم باقی مانده است اما شخصی که رهبر جنبش ضد آمریکایی بوده است از بین رفته است.

3- افزایش نظارت دولت

نظارت دولت بر زندگی خصوصی مردم، بعد از یازده سپتامبر افزایش یافته است. از گیت های بازرسی فرودگاه گرفته تا شنود مکالمات توسط آژانس امنیت ملی. بودجه ی اطلاعاتی سر به فلک کشید و در سال 2013 به 52.6 میلیارد رسید. حملات هواپیماهای بدون سرنشین خشم بسیاری را در جهان برانگیخته است. بازداشتگاه های زیادی در افغانستن، عراق و گوانتانامو ایجاد شد. مدافعان این شیوه ها می گویند که این اقدامات برای تامین امنیت آمریکا لازم بوده است.

4- جنبش های ضد استبدادی در خاورمیانه

تونس، لیبی، مصر که هر سه رهبران نظامی با سابقه ای داشتند، با انقلاب روبه رو شدند و در مصر دولت جایگزین با کودتا روبه رو شد. شورشیان و معترضین در سوریه، یمن و بحرین هم حضور دارند که به نتایج متفاوتی دست پیدا کرده اند.

5- تغییراتی که گوگل به وجود آورد

معترضین در سراسر جهان با استفاده از توییتر، جی-چت و فیسبوک علیه دولت های اقتدارگرایشان فعالیت می کردند. مردم از این طریق می توانند نظر خودشان را بیان کنند. هزاران نفر از طریق شبکه های اجتماعی در مضر، سوریه و سراسر جهان از جمله چین و برزیل فعالیت می کنند.

6- ظهور و سقوط میل ایالات متحده برای عملیات نظامی

بعد از حملات سال 2001، دولت بوش به سرعت به منظور دستگیری اسامه بن لادن به افغانستان حمله کرد و به بهانه ی سلاح های کشتار جمعی هم عراق اشغال شد. دو جنگ طولانی منجر به خستگی مردم از جنگ شده است، نظرسنجی اخیر نشان می دهد که دو سوم آمریکایی ها مخالف اقدامات نظامی در سوریه هستند.

7- ظهور جریان چند فرهنگی در ایالات متحده

در سال 2012، سفیدپوستان کمترین میزان جمعیتشان را در طول تاریخ ایالات متحده طول داشتند. داده های سرشماری نشان می دهد که تعداد مرگ و میر سفیدپوستان بیشتر از میزان موالید آنها است. این میزان از کاهش جمعیت از یک دهه ی پیش قابل پیش بینی بود. آمریکایی های چند فرهنگی بیشترین رشد را دارند. این تغییرات جمعیتی به نفع اوباما و دموکرات ها تمام شده است.

8- ما شکسته شدیم

آخرین مازاد بودجه آمریکا در سال مالی 2001 بود. میزان بدهی ملی بیش از 16.7 تریلیون دلار است که سهم هر نفر 53 هزار دلار می باشد. افزایش هزینه های نظامی و بهداشتی سهم بسزایی در این رابطه داشته است. اقدام دولت بوش در کاهش مالیات بر درآمد موجب افزایش بیکاری و به وجود آمدن اوضاع نابسامان اقتصادی شد.

9- ساختن ساختمان جدید مرکز تجارت جهانی

برج آزادی در طول هشت سال در حال ساخت است، برجی که در اوایل سال 2014 در مکان ساختمان قدیمی مرکز تجارت جهانی در قسمت جنوبی منهتن افتتاح می شود. زیرزمین این ساختمان، بهار امسال افتتاح شد و دو ساختمان اداری دیگر در این مجموعه در نظر گرفته شده است.

منبع: واشینگتن پست


نظر شما :