گزارش دیده‌بان حقوق بشر درباره مسببان حمله شیمیایی سوریه

۱۹ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۷:۳۷ کد : ۱۹۲۱۱۹۰ سرخط اخبار

 دیده بان حقوق بشر امروز (سه شنبه) با ارائه گزارشی مدعی شد به احتمال زیاد نیروهای دولتی سوریه مسئول حملات شیمیایی 21 اوت در دمشق هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در گزارش 22 صفحه ای منتشر شده توسط دیده بان حقوق بشر ادعا شده که اسناد و مدارک موجود حاکی از آن است که نیروهای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه حملات شیمیایی را در اطراف دمشق انجام داده اند.

دیده بان حقوق بشر پس از تحلیل گزارش های جمع آوری شده از شاهدان عینی حملات شیمیایی روز 21 اوت، اطلاعات منابع "معتبر" در خصوص این حملات، آثار باقی مانده از سلاح های استفاده شده و معاینات پزشکی قربانیان، برآوردهای خود را منتشر کردند.

پیتر بوکائرت، مدیر فوریت های دیده بان حقوق بشر در این خصوص گفت: آثار باقی مانده راکت ها و معاینات پزشکی قربانیان حملات 21 اوت در حومه دمشق، اسناد و مدارک "گویایی" را درباره سلاح های استفاده شده در این حملات فراهم کرده است. این مدارک حاکی از آن است که نیروهای دولتی راکت هایی را با کلاهک های شیمیایی به حومه دمشق پرتاب کرده اند.

دیده بان حقوق بشر همچنین مدعی شد، نوع راکت ها و موشک اندازهای که در این حملات از آن ها استفاده شده، از نوعی است که تنها در اختیار نیروهای دولتی است.

این سازمان ادامه داد: به احتمال زیاد در این حمله از گاز اعصاب سارین استفاده شده است. به نظر می آید که دو نوع راکت در این حملات استفاده شده باشد که یکی راکت 330 میلیمتری با کلاهکی برای حمل میزان زیادی از گاز شیمیایی مایع و دیگری راکت 140 میلیمتری با ظرفیت حمل کلاهکی پر شده از 2.2 کیلوگرم سارین است.

بوکائرت گفت: جامعه بین الملل با توجه به استفاده آشکار از سلاح های شیمیایی در جنگ داخلی سوریه، باید بر منع استفاده از چنین سلاح ها و همچنین حفاظت از مردم سوریه، بیشتر تمرکز کند.


نظر شما :