تاثیر حمله به سوریه بر آینده ی سیاسی هیلاری کلینتون

۱۹ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۶:۲۱ کد : ۱۹۲۱۱۸۳ سرخط اخبار

دیدبان آمریکا: آخرین باری که کنگره درباره ی جنگی در خاورمیانه تصمیم گرفت، هیلاری رودهام کلینتون، سناتور ایالت نیویورک بود. دوستان وی معتقدند که  رای موافق کلینتون در سال 2002 که منجر به اعطای مجوز به جورج دبلیو بوش برای حمله به عراق شد، موجب از بین رفتن شانس کلینتون برای پیروزی در انتخابات مقدماتی دموکرات ها و  ریاست جمهوری در سال 2008 شد.

امروز، کلینتون وزیر خارجه ی سابق می باشد و در سال 2016 به دنبال شرکت مجدد در انتخابات ریاست جمهوری است. با توجه به تلاش اوباما برای راضی کردن کنگره برای موافقت با حمله به سوریه، سوالی که مطرح می شود این است که اگر به سوریه حمله شود و کلینتون کاندیدا شود، این جنگ چه تاثیری بر شانس پیروزی وی خواهد گذاشت؟

کلینتون، تاکنون به طور عمومی درباره ی ادعای کاخ سفید، مبنی بر استفاده ی دولت سوریه از سلاح شیمیایی اظهار نطر نکرده است، البته یکی از مشاوران وی گفته است که وی حامی تصمیم اوباما است. مشاور کلینتون در بیانیه اش می گوید «کلینتون از تلاش رئیس جمهور برای متقاعد کردن کنگره برای دادن پاسخی قوی و هدفمند به استفاده رژیم سوریه از سلاح های شیمایی، حمایت می کند»

رای کلینتون به جنگ عراق در سال 2002، ظاهراً رای امنی بود، اما بعداً مملو از پیامدهای سیاسی شد. یکی از دموکرات ها این رای گیری را مهمترین تصمیم سیاسی تاریخ سنا می داند. در صورت عدم وجود این رای گیری، شاید اوباما هیچ وقت نمی توانست کلینتون را شکست دهد و به کاخ سفید راه پیدا کند (برخلاف کلینتون، اوباما مخالف جنگ عراق بود)

نزدیکان کلینتون شباهتی بین آن زمان و مباحثات بر سر سوریه نمی بینند. آنها معتقدند که رای سال 2002 درباره حمله ی تمام عیار به عراق بود، اما اوباما در جلسه با رهبران کنگره خواستار حمله ی بسیار محدود شده است.

تاریخ و سیاست های عملی، چرایی حمایت کلینتون از رئیس جمهور را نشان می دهد. کلینتون زمانی که در دولت بود به نسبت اوباما حمایت بیشتری از شورشیان سوری به عمل آورد و رئیس جمهور را تشویق به مداخله ی نظامی می کرد. البته وی هم، همانند رئیس جمهور و دیگران، مخالف ورود نیروهای نظامی به سوریه است. یکی از مقامات سابق دولت می گوید «با وجود این که وی از خطرات مشارکت بیشتر در سوریه اطلاع دارد، اما معتقد است، باید بیش از این به مخالفین کمک کرد»

اطرافیان وی معتقدند که وی با حمایت از تلاش های اوباما برای کسب موافقت برای حمله ی نظامی، دچار ضرر سیاسی نخواهد شد. البته وی به دلیل نقشی که در دولت داشت، گزینه ی دیگری پیش رو ندارد.

هنوز به طور کامل مشخص نیست که کلینتون نقشی فعال و قدرتمند را در جهت جلب حمایت کنگره از اقدام نظامی ایفا خواهد کرد یا خیر. در اوایل هفته ی آینده، کلینتون دو حضور در مجامع عمومی دارد. یکی در کاخ سفید و دیگری در مرکز قانون اساسی فیلادلفیا. انتظار می رود کلینتون اگر تا قبل از سخنرانی فیلادلفیا، درباره سوریه سخنی نگوید، در این سخنرانی درباره سوریه صحبت کند و در راستای، تلاش رئیس جمهور برای متقاعد کردن کنگره به حمایت از اقدام نظامی عمل کند.

منبع: واشینگتن پست


نظر شما :