کنگره هنوز درباره حمله به سوریه مردد است

۱۸ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۷:۰۵ کد : ۱۹۲۱۱۱۵ سرخط اخبار
تولسی گابارد، نماینده ی دموکرات اهل هاوایی، هنوز تصمیم نگرفته است که چه رایی به این لایحه بدهد. گابارد از پیامدهای حمله ی نظامی به کشوری در خاورمیانه که درگیر جنگ داخلی پیچیده ای است، نگران می باشد. اگر اوباما خواهان تصویب لایحه حمله به سوریه در کنگره است، نیاز به رای دموکرات های مرددی همچون گابارد دارد.
کنگره هنوز درباره حمله به سوریه مردد است

دیدبان آمریکا: قانون گذاران دموکرات با یک واقعیت ناخوشایند رو به رو هستند، اگر می خواهند از شکست دراماتیک باراک اوباما در کنگره جلوگیری کنند، باید با حمله ی نظامی به سوریه موافقت کنند. این درخواست بزرگی است. تولسی گابارد، نماینده ی دموکرات اهل هاوایی، هنوز تصمیم نگرفته است که چه رایی به این لایحه بدهد. گابارد از پیامدهای حمله ی نظامی  به کشوری در خاورمیانه که درگیر جنگ داخلی پیچیده ای است، نگران می باشد.

گابارد در این رابطه گفت «اگر لایحه ی حمله به سوریه تصویب شود و حملات محدود مد نظر رئیس جمهور انجام شود، تعدادی از مسائل وجود دارد که می تواند خارج از کنترل ما باشد. این اقدام می تواند موجب درگیر شدن بیشتر ما در منطقه باشد. گابارد از سربازان جنگ عراق می باشد که هنوز عضو گارد ملی می باشد»

اگر اوباما خواهان تصویب لایحه حمله به سوریه در کنگره است، نیاز به رای دموکرات های مرددی همچون گابارد دارد. دموکرات ها انتظار دارند که لایحه در سنا تایید شود. تعدادی از دموکرات های بلندپایه سنا حمایت خود را از اوباما و اقدام نظامی در سوریه اعلام کرده اند، سناتور هری رید (دموکرات از نوادا) رهبر اکثریت سنا، پیش بینی کرد که سنا در نهایت این لایحه را تصویب کند.

اما هم اکنون، اوضاع در مجلس نمایندگان به این راحتی نیست. استفاده از نیروی نظامی بدون کسب حمایت نمایندگان دموکرات ممکن نیست. براساس نظر اریک کنتر (جمهوری خواه از ویرجینیا) رهبر اکثریت مجلس نمایندگان، رای گیری در روزهای آینده صورت خواهد پذیرفت.

بسیاری از دموکرات ها، هنوز رایشان متمایل به منفی است و تعدادی از نمایندگان و سناتورها مخالفت خود را به صورت علنی اعلام کرده اند. نماینده الیجا کامینگز (دموکرات از مریلند) که یکی از متحدین اوباما می باشد، هنوز در این رابطه مردد است، وی معتقد است حمایت از اقدام نظامی در سوریه از سوی رئیس جمهوری که سابقه ای ضد جنگ دارد، می تواند دیگر دموکرات ها را مجاب به حمایت کند.

کامینگز در این رابطه اعتقاد دارد «این مسئله می تواند یک امتیاز و برتری برای اوباما باشد، وی در گذشته مواضعی ضد جنگ داشته است، به همین دلیل مردم در این رابطه خواهند گفت، خوب او کسی است که برای مدت طولانی مواضع ضد جنگ داشته است و حالا با توجه به شرایط خاص از این اقدام حمایت می کند، پس حتما باید این کار را انجام دهیم»

دیگر دموکرات های مجلس هم با احتساب این موضوع، خواهان نقش آفرینی کنگره برای تصمیم گیری درباره ی حمله به سوریه به اتهام استفاده از سلاح شیمیایی هستند. نماینده راش هولت (دموکرات از نیوجرسی) که متمایل به مخالفت با حمله به سوریه است می گوید «نکته ای که من می خواهم به رئیس جمهور بگویم، در رابطه با نقش کنگره درباره تصمیم گیری در زمینه ی جنگ و صلح است و این که نقش کنگره فقط مشورتی نیست»

اوباما و مشاورینش ملاقات های زیادی با آن دسته از نمایندگانی که مردد هستند، داشته اند. دنیس مک دانو، رئیس کارکنان کاخ سفید که در میان قانون گذاران از محبوبیت بالایی برخوردار است با نمایندگان دموکرات دیدار داشته است و سوزان رایس، مشاور امنیت ملی هم با قانون گذاران سیاهپوست دیدار کرده است.

منبع: پولیتیکو/ بورگس اورت، سئونگ مین کیم و گینگر گیبسون   


نظر شما :