درخواست رئیس پارلمان سوریه از کنگره امریکا

۱۶ شهریور ۱۳۹۲ | ۲۳:۱۲ کد : ۱۹۲۱۰۴۸ سرخط اخبار

رئیس پارلمان سوریه از نمایندگان کنگره آمریکا خواسته است به طرح حمله نظامی علیه سوریه رای ندهند.

خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» SANA روز جمعه (۶ سپتامبر، ۱۵ شهریور) گزارش داد، جهاد اللحام، رئیس پارلمان این کشور با ارسال نامه به جان بِینر John Boehner ، رئیس مجلس نمایندگان امریکا و رئیس پارلمان اروپا از آنها خواسته است برای آگاهی مستقیم از اوضاع سوریه به این کشور سفر کنند و مانع از جنگ علیه این کشور شوند.

وی در نامه خود به رئیس مجلس نمایندگان امریکا، همکاری در جنگ با تروریسم در سوریه را خواستار شد و بر «گفت وگوی متمدنانه» و گفت وگویی به دور از «خون و آتش» برای حل بحران و ناآرامی ها در این کشور عربی تاکید کرد.

رئیس پارلمان سوریه در نامه خود نوشت: « این نامه را در حالی برای شما می نویسیم که در حال آمادگی برای حمله به سوریه هستید... ما به عنوان پدران، مادران و اعضای خانواده ها و جوامعی که در واقع تفاوت زیادی با شما ندارند، برای شما می نویسیم. علاوه بر این ، ما به عنوان انسان برای شما می نویسیم و از شما می پرسیم: اگر شما ما را بمباران کنید، آیا خون ما ریخته نخواهد شد؟... افراد بیگناه صدمه خواهند دید.»

اللحام در این نامه از قانون گذاران امریکایی خواست با این طرح که در واکنش به ادعاهای مطرح شده مبنی بر استفاده دولت دمشق از سلاح شیمیایی صورت گرفته است، موافقت نکنند.

اللحام نوشت: شما این اختیار را دارید که مانع حرکت امریکا به سمت اقدامات جنگ افروزانه و سوق دادن آن به طرف اقدامات دیپلماتیک و مذاکرات شوید.

وی در ادامه تاکید کرد: «ما با یکدیگر می توانیم نقشه راهی را برای اقدام مؤثر مشترک علیه تروریسم پدید آوریم.»

رئیس پارلمان سوریه همچنین از رئیس پارلمان اروپا خواسته است به سوریه سفر کند یا هر چه زودتر نماینده ای را به این کشور اعزام کند تا از نتایج تحقیقات هیأت سازمان ملل درباره استفاده از سلاح های شیمیایی در این کشور، مطلع شود.

اللحام در نامه خود به رئیس پارلمان اروپا پیشنهاد کرد، یک هیأت دائمی از اعضای پارلمان اروپا تشکیل دهد تا درباره ادعاهای احتمالی مبنی بر استفاده از تسلیحات کشتار جمعی، به این کشور سفر کند.

وی همچنین بر لزوم برگزاری یک کنفرانس پارلمانی بین المللی اضطراری برای بررسی تهدیدات ناشی از حضور صدها جهادی اروپایی در میان اعضای جبهه النصره در سوریه و نیز تهدیدات روز افزون ناشی از این پدیده در اروپا، تاکید کرد.

وی از اعضای پارلمان اروپا خواست از نفوذ خود برای جلوگیری از هرگونه اقدام غیرعاقلانه در حمله احتمالی به سوریه استفاده کنند و از طرفهای مختلف بخواهند رویکرد جنگ را کنار بگذارند و دیپلماسی را در پیش گیرند.

وی رویکرد ضد جنگ اعضای پارلمان اروپا را الگویی قابل پیروی دانست که می توان از آن برای ترک مسیر درگیری و ورود به مسیر گفتگو استفاده کرد و فرصتی برای برقراری صلح به وجود آورد.

کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا، روز چهارشنبه (۴ سپتامبر، ۱۳ شهریور) با ده رای در مقابل هفت رای، قطعنامه ی اعطای اختیار به دولت اوباما را در حمله به سوریه تصویب کرد.

این قطعنامه به دولت اوباما اجازه می دهد حمله نظامی به سوریه را که قرار است هفته آینده در کنگره به رای گذاشته شود، آغاز کند.

لفاظی های جنگ افروزانه امریکا و متحدانش علیه سوریه بعد از ادعای اخیر مخالفان مورد حمایت خارج این کشور مبنی بر حمله شیمیایی دولت بشار اسد به حومه دمشق شدت یافته است.

مخالفان دولت دمشق موسوم به «ائتلاف ملی سوریه»، روز چهارشنبه (۲۱ آگوست، ۳۰ مرداد) ادعا کردند، ۱۳۰۰ نفر در حمله شیمیایی دولت دمشق به مواضع شبه نظامیان در «عین ترما»، «زملکا» و «جوبر» در حومه دمشق کشته شده اند.

دولت سوریه این ادعا را به شدت رد کرده و آن را نوعی عملیات انحرافی پرچم دروغین از سوی شبه نظامیان دانسته است.

رویکرد جنگ طلبانه دولت اوباما در سوریه به رغم تردید و مخالفت های برخی از هم پیمانان اصلی آن همچنان به قوت خود باقی است.

اوباما ضمن اعلام تصمیم خود مبنی بر لزوم اقدام نظامی علیه سوریه، مجوز نهایی حمله به این کشور عربی را به نمایندگان عمدتا مردد کنگره محول کرده است.

این درحالی است که سازمان ملل، ایران، روسیه و چین درباره جنگ در سوریه هشدار داده اند.


نظر شما :