اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای چه کسانی هستند؟

۱۶ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۸:۱۱ کد : ۱۹۲۱۰۲۴ سرخط اخبار

ابتکار مانند بیشتر روزنامه ها این مسأله را مورد توجه قرار داده که مأموریت ده ساله دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به پایان رسیده و نوشته است : سرانجام زمزمه های یک ماه گذشته به واقعیت پیوست و پس از ده سال مأموریت ویژه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی برای انجام مذاکرات هسته ای به پایان رسید وبا تصمیم رئیس جمهور این پرونده به وزارت امورخارجه منتقل شد تا از این پس محمدجواد ظریف به عنوان سکاندار دیپلماسی کشور ریاست امور مربوط به این پرونده پرچالش و مذاکرات ایران با کشورهای ۵+۱ و نیز مذاکرات اتمی با آژانس بین المللی انرژی اتمی را پیگیری کند. نشست روز دوشنبه نشست شورای حکام در وین و دیدار ظریف با کا ترین اشتون در جریان سفراول ماه مهر رئیس جمهور به نیویورک دو آزمون مهم دولت یازدهم برای به سامان رساندن این پرونده فرسایشی خواهد بود.

کیهان هم در توصیف واکنش ها به واگذاری مذاکرات هسته ای به وزارت امور خارجه نوشته: وزارت امور خارجه آمریکا بعد از اعلام خبر انتقال مسئولیت مذاکرات درباره برنامه هسته ای به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد که تهران به شکلی اساسی برای رسیدن به راه حل دیپلماتیک این موضوع با جامعه جهانی وارد تعامل شود.

جنیفر پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت که آمریکا از گزارشات درباره انتقال مسئولیت مذاکرات به وزارت امورخارجه ایران مطلع است و «ما امیدمان به اینکه دولت ایران به شکلی اساسی با جامعه جهانی برای رسیدن به راه حل دیپلماتیک برنامه هسته ای ایران وهمکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی در تحقیقاتش وارد تعامل شود را تکرار می کنیم ».

به گزارش رویترز، کلیف کوپچان، مدیر و تحلیلگر بخش خاورمیانه در گروه اوراسیا نیز گفت: این رویدادی دلگرم کننده است. ظریف دیپلماتی بسیار ماهر است و تیم مذاکره کننده ای که او منصوب می کند، آگاه و خلاق خواهد بود. این به زحمت می تواند یک معامله را تضمین کند اما نشان می دهد که ایران واقعا وارد دیپلماسی می شود.

«ری تکیه» تحلیلگر ارشد شورای روابط خارجی آمریکا نیز در واکنش به این خبر به واشنگتن پست گفت: «حضور پرونده هسته ای در شورای عالی امنیت ملی این مزیت را داشت که به نمایندگی از تمامی نهادهای حکومت ایران این مسئولیت را پیش می برد ».

دفتر کا ترین اشتون نیز در واکنش به انتقال مذاکرات هسته ای به وزارت امور خارجه بر آمادگی اشتون برای از سرگیری مذاکرات با تهران در اسرع وقت تأکید کرد.

مایکلمان، سخنگوی کا ترین اشتون در این رابطه به رویترز گفت: ما با طرف ایرانی در تماس هستیم و همان طور که نماینده عالی (اتحادیه اروپا) در تماس تلفنی اش با وزیر امور خارجه ایران گفته است، ما برای از سرگیری مذاکرات آماده ایم.

ریابکوف معاون وزارت امورخارجه روسیه نیز در این رابطه از اعضای «۵+۱» و ایران خواست هر چه زود تر درخصوص زمان و مکان دور بعدی مذاکرات به توافق برسند.

قانون هم درباره آخرین خبر ها ازتیم مذاکره کنند ه نوشته: حضور موسویان و ناصری کاملا منتفی، عراقچی و روانچی قطعی است و ادامه داده که: سرانجام انتظار ها به پایان رسید و حسن روحانی مد یریت پروند ه هسته ای کشور را به وزارت امور خارجه واگذار کرد . بد ین ترتیب از این به بعد نگاه ایرانی ها به د یپلمات هایی د وخته خواهد شد که مذاکره هسته ای ایران با ۱+۵ را عهد ه د ار خواهند بود . مذاکره کنند گان هسته ای که به گفته ظریف مشخص شد ه اند و اسامی ایشان به زود ی معرفی خواهد شد . رسانه ها طی چند روز گذشته گمانه زنی های مختلفی را د ر این باره مطرح کرد ه و از اسامی چون محمود سریع القلم، استاد امور بین الملل د انشگاه شهید بهشتی، محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه، علی اکبر صالحی، وزیرسابق امور خارجه و رئیس کنونی سازمان انرژی اتمی، غلامعلی خوشرو، از د یپلمات های پیشین وزارت خارجه و مد یر د انشنامه جهان اسلام، امیرحسین زمانی نیا از د یپلمات های ارشد نزد یک به مرکز تحقیقات استراتژیک، سیروس ناصری، د یپلمات ارشد و از اعضای اصلی تیم مذاکره کنند ه د ر د ولت آقای خاتمی، حسین موسویان، از اعضای اصلی تیم مذاکره کنند ه د ر د ولت اصلاحات و ناصر هاد یان، استاد روابط بین الملل د انشگاه تهران و پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت

این لیست در حالی منتشر شده که دکتر ناصر هادیان در پاسخ به «قانون» از عضویت در تیم مذاکره کننده اظهار بی طلاعی کرد. دکتر سریع القلم هم به «قانون» گفت که مشورت های لازم را به رئیس جمهوری می دهد. وی اینکه در تیم مذاکره کننده باشد را نه تایید کرد و نه رد. در همین حال یک دیپلمات کهنه کار کشورمان در این باره به «قانون» گفت: این لیست تقریبا اشتباه است و گمانه زنی رسانه ها در این مدت گمراه کننده بوده است. در مورد آقای حسین موسویان هنوز مشکل بازگشت ایشان به کشور حل نشده است و البته دنبال حل و فصل آن هستند. درباره آقای سیروس ناصری هم باید بگویم که اگر ایشان در تیم باشند خیلی خوب است. آقای دکتر صالحی هم در تیم مذاکره کننده هسته ای نخواهند بود. وی اضافه کرد: دلیل اش این است که علی رغم اصرار ایران طرف های غربی نپذیرفتند که با وزاری خارجه خود در مذاکرات حضور یابند به همین دلیل در حال حاضر این بحث مطرح است که به جای آقای صالحی معاون امور بین الملل سازمان انر‍ژی اتمی در مذاکرات حضور یابد. در همین حال، آقای مجیدتخت روانچی و سید عباس عراقچی از چهره های قطعی هستند که دکتر ظریف را در مذاکره همراهی می کنند و اگر نشست ایران و ۱+۵ در ژنو باشد نماینده ایران در دفتر سازمان ملل متحد در این کشور نیز در اجلاس حضور خواهد یافت. رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران با اشاره به برنامه رئیس جمهور برای حضور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل گفت: بنده در نیویورک در کنار برنامه های مجمع عمومی با تعدادی از وزرای خارجه و خانم اشتون دیدار خواهم داشت و جناب آقای روحانی نیز با همتایان خود دیدار خواهند کرد.

محمد جواد ظریف در این مورد گفت: بنده در نیویورک در کنار برنامه های مجمع عمومی طبق روندی که وجود دارد با تعدادی از وزرای خارجه دیدار خواهم کرد، با خانم اشتون دیدار خواهم داشت. ظریف در پاسخ به این سؤال که آیا اوباما نامه ای برای آقای روحانی ارسال کرده است، بیان کرد: آنچه مهم است وجود یک اراده سیاسی در ایالات متحده است که نحوه برخورد خود را با جمهوری اسلامی ایران عوض کند و در واقع رهبران ایالات متحده به جای اینکه دنباله روی گروه های فشار داخلی باشند که منافع دیگران غیر از منافع آمریکا را برای خودشان در اولویت قرار می دهند.

رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران درباره انتقال پرونده هسته ای به وزارت امورخارجه گفت: پیشرفت مذاکرات هسته ای بستگی به اراده سیاسی طرف مقابل دارد. ما در وزارت امورخارجه توان کار شناسی داریم البته حتما با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی و سایر دستگاه های ذیربط این کار را انجام خواهیم داد. ظریف افزود: در حوزه هسته ای دو اصل مشخص داریم، احترام به حقوق مردم ایران در مورد فناوری هسته ای که شامل همه حوزه فناوری هسته ای از جمله غنی سازی می شود و همچنین رفع نگرانی که ما معتقدیم رفع نگرانی اگر در حوزه بین المللی وجود داشته باشد به نفع ما است به این دلیل که سیاست جمهوری اسلامی از طریق تکیه بر سلاح های هسته ای تامین نمی شود و درواقع ما معتقدیم برای امنیت ملی جمهوری اسلامی مضر است و لذا ما منافع خود را در این می بینیم که اگر سوءتفاهمی در مورد برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران است مرتفع شود و از این طریق به یک فهم مشترک در دنیا برسیم.


( ۴ )

نظر شما :