مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت تحریم شد

۱۶ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۸ کد : ۱۹۲۱۰۲۱ سرخط اخبار
در حالی که روز گذشته، یک دادگاه اروپایی حکم به رفع تحریم هفت شرکت و بانک ایرانی داده، وزارت خزانه داری آمریکا نیز اقدام به معافیت ده کشور اروپایی به همراه ژاپن از تحریم نفتی ایران کرده است و در عین حال، شش شهروند و چهار شرکت ایرانی را به لیست تحریم خود افزده است.
 

به گزارش «تابناک»، روز گذشته، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد، ایالات متحده، ده کشور اروپایی و همچنین ژاپن را به دلیل کاهش واردات نفت از ایران، از تحریم مالی تجاری این کشور معاف کرده است، حال آن که ژاپن همچنان به واردات نفت از ایران ادامه می دهد، ولی کشورهای اروپایی از یکم جولای سال ۲۰۱۲ واردات نفت از ایران را به کلی متوقف کرده اند.

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده که کشورهای بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان، انگلستان و اسپانیا به دلیل کاهش یا توقف واردات نفت از ایران، مشمول معافیت شش ماهه از تحریم های این کشور شده اند.

همچنین وزارت خزانه داری اعلام کرده که بیست کشور از زمان آغاز تحریم ها، اقدام به کاهش واردات نفت از ایران کرده اند، ولی چین همچنان بزرگ ترین وارد کننده نفت از ایران در میان دیگر مشتریان ایرانی است و مشتریان آسیایی نفت ایران، یعنی ژاپن، کره جنوبی و هند نیز از دیگر خریداران عمده نفت ایران هستند.

آسوشیتدپرس گزارش داده که به رغم کاهش خرید نفت ایران در اثر تحریم، ایران همچنان یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان نفت جهان مطرح است و صادرات نفت ایران، ده ها میلیارد دلار درآمد نفتی را برای کشور به همراه دارد.

هفته گذشته، یک مقام آمریکایی به این خبرگزاری گفته بود که ایران از زمان آغاز تحریم ها، تقریبا نزدیک ۵۸ درصد از درآمد نفتی خود را از دست داده است و بیش از نیمی از درآمد حاصل از صادرات نفت ایران نیز به دلیل تحریم قابل وصول نیست.

اما تحلیلگران بر این باورند که ایران با افزایش صادرات غیر نفتی خود، توانسته است تا اندازه بسیاری از پس تحریم های برآید. همچنین روز گذشته، یک دادگاه اروپایی علیه تحریم هفت بانک و شرکت ایرانی رأی داد، زیرا دلایل کافی برای دخالت این بانک ها و شرکت ها در برنامه هسته ای ایران موجود نبوده است.

تحریم شش شهروند و چهار بنگاه ایرانی

اما در عین حال امروز رویترز گزارش داد که ایالات متحده آمریکا، شش شخص و چهار بنگاه تجاری ایرانی را تحریم کرده که علت آن، همیاری و همراهی این شرکت ها و اشخاص با دولت ایران برای تجارت نفت در بازار جهانی بوده است.

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام نموده که این کشور، اقدام به تحریم «سید سیدی»، مدیر شرکت از پیش تحریم شده بازرگانی سیما جنرال کرده است. همچنین اعلام شده که این وزارت خانه برخی افراد و شرکت های فعال در فروش نفت ایران در اتحادیه اروپا را نیز تحریم کرده است.

دیوید کوهن، مسئول بخش تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده که تحریم های ما علیه ایران، بخش مهمی از فشار بر دولت این کشور را تشکیل می دهد و اجازه نخواهیم داد این کشور با حیله و نیرنگ این فشار را از روی خود بر دارد.

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده که سیدی، شخصی است که در پشت نیمی از فعالیت های شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفتیران قرار دارد؛ به عبارتی، شرکت بازرگانی سیما جنرال سرمایه شرکتی که اقدام به خرید تانکرهای نفت کش برای شرکت ملی نفتکش ایران را می کرده، بر عهده داشته است.

همچنین وزارت خزانه داری اعلام نموده که رضا پارسایی، سید محمد علی خطیبی طباطبایی، مدیران امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران به دلیل کاربست روش هایی برای واردات نفت ایران به اتحادیه اروپا به همراه سید محمود محدث و محمد زیرکچیان زاده، همگی مورد تحریم آمریکا قرار گرفته اند.

این وزارت خانه همچنین اعلام کرده که شرکت های AA Energy FZCO و Petro Royal FZE و همچنین KASB International LLC که همگی در امارات متحده عربی مستقرند، به دلیل همکاری با ایران تحریم شده اند.

گفتنی است، شرکت خدمات «سارل» واقع در سوئیس و محمد معینی که در این شرکت خدماتی فعال بوده نیز، به دلیل همکاری با شرکت ملی نفت ایران تحریم شده اند.

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :