آغاز دور جدید مذاکرات گازی ایران - ترکمنستان

۱۵ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۵:۲۴ کد : ۱۹۲۰۹۶۶ سرخط اخبار
پس از توافق گازی وزیران نفت ایران و عمان، بیژن زنگنه در دومین مذاکره بین المللی خود از فردا به مدت دو روز با وزیر انرژی ترکمنستان به منظور توسعه تجارت گازی بین دو کشور مذاکره خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با سفر سه روزه دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به ترکمنستان، بیژن زنگنه وزیر نفت هم مسافر عشق آباد شد.

از این رو دور جدید مذاکرات گازی ایران و ترکمنستان از فردا و به مدت دو روز با حضور وزیران نفت و انرژی دو کشور به میزبانی عشق آباد برگزار خواهد شد.

در این مذاکرات دو روزه بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران با وزیر انرژی ترکمنستان درباره توسعه همکاری های دو کشور به ویژه در حوزه گاز و تجارت این حامل انرژی بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

بر این اساس بررسی آخرین وضعیت واردات گاز ایران از ترکمنستان، ترانزیت گاز این کشور همسایه و تهاتر منابع مالی حاصل از واردات گاز با کالا و تجهیزات نفتی از مهمترین محورهای گازی دو طرف در عشق آباد خواهد بود.

به گزارش مهر، از پنج سال گذشته تاکنون واردات گاز طبیعی توسط ایران از ترکمنستان فراز و فرودهای متعددی در این مباله بین المللی گاز به وجود آمده به طوری که در این مدت ترکمنستان سه بار به طور رسمی شیرهای صادرات گاز به ایران را بسته است.

بر این اساس، از سه سال گذشته تاکنون همزمان با افزایش ظرفیت تولید گاز، ایران طرح های جدیدی به منظور کاهش وابستگی به واردات گاز طبیعی از ترکمنستان را طراحی، ساخت، نصب و اجرایی کرده است.
 
بهره برداری از خط لوله یکهزار و 24 کیلومتری شمال و شمالشرق، راه اندازی تاسیسات جدید تقویت فشار گاز، بهره برداری نهایی از خط لوله سوم سراسری گاز به طول یکهزار و 270 کیلومتر و تعریف چندین طرح و پروژه کوچک و بزرگ گازی در استان های حاشیه دریای خزر و شمالشرق کشور از این دسته اقدامات است.

کلید واژه ها: ترکمنستان واردات گاز


نظر شما :