بیش از 3 میلیارد دلار پول نفت ایران در هند است

۱۳ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۶:۵۴ کد : ۱۹۲۰۸۸۳ سرخط اخبار

درحالی که منابع غیر رسمی هند از انباشته شدن ۲۵۰ میلیارد روپیه پول نفت ایران در بانک های این کشور خبر می دهند وزیر خارجه هند در مورد طرح افزایش واردات نفت کشورش از ایران گفت این کار آنگونه که به نظر می رسد ساده نیست.

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی دِ هندو، سلمان خورشید، وزیر امور خارجه هند روز سه شنبه اعلام کرد که راه حل ویراپا مویلی، وزیر نفت این کشور برای کاهش خروج ارز از کشور از طریق واردات نفت از ایران آنگونه هم که به نظر می رسد ساده نیست.
خورشید به خبرنگاران گفت: «موضوعاتی در ارتباط با بیمه و نفتکش های حمل نفت ایران و یک سیستم بانکی فعال و آماده برای استفاده جهت پرداخت ها  وجود دارند.»
وی افزود: پیشنهاد مویلی یعنی خرید نفت از کشوری که بخشی از پول نفت را به روپیه دریافت می کند، به صورت اصولی خوب به نظر می رسد. اما به علت وجود چند مشکل حل نشده، راه حل فوری، خرید نفت بیشتر از ایران نیست.»

بر اساس گزارش های غیر رسمی پول نفت ایران که هم اکنون در هند انباشته شده است بالغ بر 250 میلیارد روپیه(معادل 3.735 میلیارد دلار) است. ایران قادر به استفاده از این مبلغ که در حسابی در بانک یو سی اوی هند سپرده گذاری شده است، نیست.

خورشید با بیان اینکه وزیر تجارت هند در این زمینه با بسیاری از کشورهای تولید کننده نفت در تماس بوده است، خاطرنشان کرد، ما لحظات مهمی را پشت سر می گذاریم که در آن «نیاز به برخی اقدامات منظم داریم و ما این وضعیت را در آینده ای نه چندان دور پشت سر خواهیم گذاشت.»
به نظر می رسد که اولین مشکل افزایش واردات نفت هند از ایران فشار آمریکا به مشتریان عمده نفت این کشور برای کاهش خرید نفت از ایران است. به نحوی که آمریکا به شرطی معافیت این کشورها از تحریم ها را تمدید می کند که به میزان قابل توجهی خرید نفت از ایران را کاهش داده باشند.
دومین مشکل، موضوع بیمه های اتکایی است. به شرکت های اسار و مانگالور هند گفته شده است که هر کدام برای بیمه اتکایی پالایشگاه هایشان که از نفت ایران استفاده می کنند باید 2 تا 3 میلیارد دلار هزینه کنند. به علاوه پالایش نفت ایران تنها در صورتی امکان پذیراست که دیگر شرکت های  پالایشگاهی نیز وعده پرداخت مبالغ هنگفتی را برای بیمه اتکایی پالایشگاه های خود بدهند. دولت هند برای ایجاد یک صندوق عمومی بیمه انرژی اقدام کرده است، اما به گفته مقامات، این اقدام راه حلی فوری برای مشکل نیست و راه اندازی آن زمان خواهد برد.
مشکل سوم، به موضوع پرداخت پول نفت مربوط می شود. غرب سیستم تراکنش های مالی را کنترل می کند و اجازه انتقال پول به ایران را نمی دهد.
ایران مقاصد سومی را برای انتقال پول نفت به آنها پیشنهاد کرده است، اما هند ترجیح می دهد پول نفت ایران را به صورت مستقیم به خود ایران پرداخت کند.

کلید واژه ها: هند


نظر شما :