نگرانی جمهوری خواهان از پیامدهای حمله شتابزده به سوریه

۱۳ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۶:۴۹ کد : ۱۹۲۰۸۸۱ سرخط اخبار

دیدبان آمریکا: موضوع رای گیری کنگره بر سر این که آیا ایالات متحده باید در واکنش به استفاده ی سوریه از سلاح شیمیایی به آن حمله کند، تبدیل به آزمونی بزرگ برای آن دسته از قانون گذارانی شده است که جز گزینه های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 می باشند. در ادامه مواضع و نظر کاندیداهای احتمالی اتخابات 2016 درباره حمله به سوریه بررسی می شود.

جمهوری خواهان

سناتور رند پل (جمهوری خواه از کنتاکی):

رند پل روز یکشنبه در در شبکه سی بی اس گفت «من فکر می کنم که دخالت ما در جنگ داخلی سوریه، اشتباه می باشد. من معتقدم اگر ما در جنگ داخلی سوریه دخالت نظامی کنیم، می توانید تصور کنید که هر چیز بدی برایمان اتفاق بیفتد» با این وجود، پل گفت از این که رئیس جمهور موضوع را به کنگره سپرد، افتخار می کند.

وی در ادامه گفت «اگر کنگره به مخالفت با حمله رای داد، ما نباید در جنگ داخلی سوریه دخالت کنیم. من فکر می کنم کنگره در حالتی 50-50 برای مخالفت با حمله روبه رو می باشد. اما فکر می کنم که سنا مطابق نظر رئیس جمهور رای خواهد داد، ولی رای مجلس نمایندگان، بسیار نزدیک خواهد بود»

سناتور مارکو روبیو (جمهوری خواه از فلوریدا):

روبیو در بیانیه ای که روز شنبه اعلام کرد، گفت «من موافق لزوم اخذ مجوز کنگره هستم و معتقدم که قانون گذاران هرچه زودتر باید به واشینگتن برگردند تا در این باره بحث شود. ایالات متحده تنها زمانی باید درگیر حمله ی نظامی شود که به دنبال اهداف امنیت ملی واضح و قابل دسترسی باشد. اقدام نظامی ای که تنها برای دادن پیام یا انجام صرفه جویی باشد، حمله ی استانداردی نیست»

سناتور تد کروز (جمهوری خواه از تگزاس):

سناتور کروز در سخنرانی اش در روز شنبه گفت «قانون اساسی به کنگره قدرت اعلان جنگ را داده است، و بسیار بسیار خوشحال هستم که رئیس جمهور به تماس های هر دو حزب و مردم گوش داد و تصمیم در این رابطه را به کنگره محول کرد»

نماینده پل رایان (جمهوری خواه از ویسکانسین):

رایان در بیانیه ی روز سه شنبه اش گفت «رئیس جمهور، نیاز به اقدامات بیشتری برای بررسی اوضاع سوریه دارد. وی نیاز دارد تا به طور مشخص روشن سازد که استفاده از نیروی نظامی، امنیت آمریکا را تقویت می کند. من می خواهم این موضوع به کنگره و مردم آمریک گفته شود»

دموکرات ها

معاون رئیس جمهور جو بایدن:

وی زمانی که اوباما در روز شنبه درباره استفاده از نیروی نظامی سخنرانی می کرد، شانه به شانه ی رئیس جمهور ایستاده بود.

سناتور کرستن جیلیبرند (دموکرات از نیویورک):

سناتور جیلیبرند در بیانیه ی روز سه شنبه اش گفت «من قبل از اعلام موضعم باید با دقت طرح ها و برنامه های اطلاعاتی محرمانه  را که استراتژی دولت در این زمینه را مشخص می کند، بررسی و مطالعه کنم»

سناتور ایمی کلوبشار (دموکرات از مینه سوتا):

کلوبشار در این رابطه می گوید «رئیس جمهور این حق را دارا می باشد که قبل از اعلان جنگ به سوریه، با کنگره مشورت کند. این اقدام به کنگره این اجازه را می دهد تا با دقت شواهد را برای اقدام نظامی، بررسی کند، سپس تصمیم بگیرد. من به شدت معتقدم که ما نباید از طریق نیروهای زمینی مان در خاک سوریه درگیر شویم. همچنین به رئیس جمهور پیشنهاد می کنم که با متحدین بین المللی مان همکاری کند»

منبع: واشینگتن پست


نظر شما :