نظر اعضای کنگره درباره حمله به سوریه چیست؟

۱۳ شهریور ۱۳۹۲ | ۰۵:۱۴ کد : ۱۹۲۰۸۶۴ سرخط اخبار

دیدبان آمریکا: روز گذشته سه نفر از جمهوری خواهان کنگره با درجات مختلفی از شک و تردید درباره نظر کنگره درباره ی حمله به سوریه صحبت کردند. سناتور جیمز اینهاف (جمهوری خواه از اوکلاهما) یکی از اعضای جمهوری خواه کمیته نیروهای مسلح سنا، در مصاحبه با فاکس نیوز گفت «من فکر نمی کنم که آنها موافقت کنند» اینهاف در ادامه می گوید که اوضاع سوریه پیچیده تر از این است که دولت ترسیم کرده است.

اینهاف که مخالف حمله می باشد معتقد است «افرادی مانند جان کری، وزیر خارجه، که می گویند عملیات محدود خواهد بود و با پرتاب چند موشک کروز انجام خواهد شد و تمام می شود و ما به خانه بازمی گردیم، اشتباه می کنند، این جنگی در خاورمیانه است، جدی است»

سناتور رند پل (جمهوری خواه از کنتاکی) هم که مخالف مداخله ی نظامی است، در مصاحبه با شبکه ی ان بی سی گفت که به نظر وی «مجلس نمایندگان در وضعیتی 50 -50 برای موافقت با حمله نظامی قرار دارد، ولی سنا خواسته ی اوباما را تایید می کند» وی در ادامه گفت «من فکر می کنم اگر ما در جنگ داخلی سوریه درگیر شویم، تمام چیزهایی بدی که شما می توانید تصور کنید، رخ خواهد داد»

نماینده پیتر کینگ (جمهوری خواه از نیویورک) که موافق اقدام نظامی است، درباره رای کنگره مردد است. وی به فاکس نیوز می گوید «در حال حاضر اگر رای گیری شود، احتمالاً این رای منفی خواهد بود. اما امیدوارم هفته ی آینده که جلسه خواهیم داشت، بتوانیم رای اکثریت را به دست بیاوریم»

کینگ همچنین از تاخیر اوباما در رابطه با ارائه این موضوع به کنگره انتقاد کرد و گفت «وقتی که کنگره به تعطیلات 9 روزه می رود، فرصتی برای مخالفین به وجود می آید تا نظر بعضی افراد را عوض کنند»

نماینده مایک راجرز (جمهوری خواه از میشیگان) که رئیس کمیته ی امور اطلاعاتی مجلس نمایندگان می باشد، نظر متفاوتی دارد. راجرز در مصاحبه با سی ان ان می گوید «من فکر می کنم تا پایان روز تصمیم گیری، کنگره به سمتی برود که موضوع را تصویب  کند» سناتور جک رید (دموکرات از رودآیلند) از این که اوباما قبل از حمله خواستار تایید کنگره شد، تقدیر کرد و این موضوع را به دلیل فشار نمایندگان مبنی بر لزوم تایید کنگره دانست. وی به فاکس نیوز می گوید «این اقدام موجب به رسمیت شناختن بسیاری از جمهوری خواهان و دموکرات ها بود که خواستار مشارکت کنگره در فرآیند اتخاذ تصمیم برای حمله سوریه بودند»

سناتور کریس مورفی (دموکرات از کنتیکت) به شبکه ی ان بی سی این گونه گفت که به نظر وی کنگره حمله به سوریه را تصویب خواهد کرد. سناتور جان مک کین (جمهوری خواه از آریزونا) هم در مصاحبه با شبکه ی سی بی اس گفت که مطمئن نیست که کنگره با حمله ی نظامی موافقت کند، اما خودش انتظار دارد تا برنامه و استراتژی مشخص و این که به چه اهدافی در جنگ باید دست پیدا کنیم باید روشن شود.

سناتور سکسبی چمبلیس (جمهوری خواه از جورجیا) این موضوع را قبول دارد که اوباما قدرت قانونی لازم را برای اقدام نظامی داشت، اما معتقد است که اوباما در برابر کنگره و مردم مسئول است، اما مردم از جنگ خسته هستند و نمی خواهند شاهد جنگ دیگری باشند.

منبع: واشینگتن پست


نظر شما :