وقتی بوش به اوباما دلداری می دهد

۱۰ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۲ کد : ۱۹۲۰۷۱۵ سرخط اخبار

دیدبان آمریکا – سرویس سیاست خارجی: جورج دبلیو بوش که در رسانه های آمریکایی به بوش پسر معروف است و صدور فرمان حمله اش به افغانستان (2001) و سپس عراق (2003) او را بیش از هر زمانی دیگر در کانون توجه رسانه ها و مردم جهان قرار داد شب گذشته در مصاحبه ای تلویزیونی در خصوص علل تعلل و تردیدهای اوباما در خصوص صدور فرمان حمله به سوریه صحبت کرد.

بوش گفت مساله این است که هنوز نتایج دقیق و قطعی حمله احتمالی به سوریه برای شخص رئیس جمهور مشخص نیست چون هیچیک از گزینه های موجودی که بر روی میز قرار دارد نه کاملاً ایده ال هستند و نه کاملا منتفی. او در ادامه افزود گزینه های مختلف پیش رو هریک دارای نقاط مثبت و نقاط منفی و نیز همراه با پیامدهای غیرقابل پیش بینی هستند که همین مساله باعث شده تا اوباما زمان بیشتری را برای سبک و سنگین کردن هر یک از آنها سپری کند.

این دلداری و همنوایی بوش با اوباما در حالی بیان می شود که خود او به دلیل عدم تعلل و تامل کافی در بررسی پیامدهای احتمالی حمله به افغانستان و عراق با انتقادات بسیار جدی چه در آن دوره و چه اینک سالها پس از آن دو جنگ روبرو است. به نظر می رسد اوباما نیز به خوبی از سرنوشت بوش در نزد افکار عمومی به دلیل دروغی که او در برابر رسانه ها به زبان آورد آگاه است دروغ کذبی در خصوص داشتن تسلیحات کشتار جمعی توسط عراق، تسلیحاتی که هیچگاه پیدا نشدند. حال شاید اوباما نیز منتظر آن است تا در فاصله زمانی که به کنگره برای بررسی فرمان صدور حمله به سوریه داده است جواب نهایی بازرسی های ماموران سازمان ملل منتشر شود تا چنانچه اگر دولت سوریه عامل استفاده کننده از آن تسلیحات نبوده است شاید بتواند مسیر کنونی در قبال بحران سوریه را به نحوی دیگر تغییر داده و به پیش ببرد.


نظر شما :