پوتین: اسناد خود را تحویل دهید آقای اوباما

۱۰ شهریور ۱۳۹۲ | ۰۴:۳۵ کد : ۱۹۲۰۷۰۱ سرخط اخبار

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه اعلام کرد: آمریکا در صورت داشتن مدارکی در خصوص اثبات اتهام شیمیایی دولت سوریه باید این اسناد را به جامعه جهانی ارائه دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از رادیو دولتی صدای روسیه، پوتین عصر شنبه در جمع خبرنگاران گفت: آمریکا اگر مدارکی برای اثبات اتهام دولت سوریه در انجام حمله شیمیایی دارد باید ارائه دهد در غیر اینصورت معلوم می شود که شواهدی در دست ندارد.
وی افزود: در شرایطی که ارتش سوریه به پیشروی خود (در مقابل تروریست ها) ادامه می دهد، اتهام به دولت سوریه در استفاده از سلاح شیمیایی بدگویی تخیلی و بی اساس است.
رییس جمهوری روسیه گفت: دوستان آمریکایی می گویند شواهدی در دست دارند که نشان می دهد ارتش سوریه از سلاح کشتار جمعی استفاده کرده و در مورد اخیر سلاح شیمیایی بکار گرفته است؛ در این صورت آنها باید این مدارک را به بازرسان سازمان ملل متحد و شورای امنیت ارائه دهند.
وی اضافه کرد: استناد مقامات آمریکایی به وجود شواهد کافی برای اثبات اتهام علیه دولت سوریه و در عین حال خودداری از افشای آن به بهانه محرمانه بودن این مدارک، غیرقابل قبول است و بی احترامی به شرکای خود محسوب می شود.
پوتین گفت: ادعای مقامات آمریکایی در این خصوص مبنی بر اینکه گفت وگوهای مقامات سوری را استراق سمع کرده اند، مدرکی برای اثبات جرم محسوب نمی شود و نمی تواند زمینه ساز تصمیم گیری های اساسی همچون بکارگیری زور علیه یک کشور مستقل باشد.
وی افزود: اطمینان دارم دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است و ادعای بکارگیری نیروهای دولتی سوریه از این نوع سلاح یک دسیسه است.
رییس جمهوری روسیه در باره تحقیقات در خصوص حمله شیمیایی اخیر در حومه دمشق گفت: دولت سوریه قبلاً هم از جامعه جهانی خواستار تحقیقات در باره بکارگیری از سلاح شیمیایی در این کشور شده و اعلام کرده بود در جریان حملات شیمیایی معارضان شماری از مردم سوریه کشته شده اند؛ اما این خواسته دمشق بی پاسخ ماند.
وی یادآوری کرد: در زمان حاضر که ارتش سوریه پیشروی می کند، ادعای بکارگیری سلاح شیمیایی توسط این نیروها دسیسه ای از طرف کسانی است که می خواهند کشورهای دیگر را به مناقشه سوریه بکشانند و از حمایت قدرت های حامی خود در وهله اول آمریکا در این مناقشه بهره گیرند.
پوتین همچنین در باره مخالفت پارلمان انگلیس با ورود این کشور به جنگ با سوریه گفت: انصراف انگلیس از شرکت در ائتلاف نظامی علیه سوریه کاملاً غیرمنتظره بود.
وی افزود: تصمیم پارلمان انگلیس برای خودداری از شرکت این کشور در جنگ با سوریه نشانگر این واقعیت است که در این مجلس افرادی وجود دارند که از عقل سلیم پیروی می کنند.


نظر شما :