مردی که می خواهد جای خالی کامرون در کنار اوباما را پر کند

۰۹ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۹:۰۴ کد : ۱۹۲۰۶۸۳ سرخط اخبار

دیدبان آمریکا – سرویس سیاست خارجی: با رای منفی پارلمان انگلیس نسبت به طرح نخست وزیر این کشور در همراهی با آمریکا در حمله به سوریه، به نظر می رسد اینبار آمریکایی ها تنها تر از هر زمان دیگری شده اند، اما با این حال مقامات ارشد کاخ سفید مصمم به انجام حملاتی محدود به مواضع دولت سوریه هستند.

حمله می کنیم اما محدود

پس از مشخص شدن عدم همراهی انگلیس در جنگ احتمالی علیه سوریه، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا اعلام داشت به رغم این واقعه به احتمال زیاد کشورش حملاتی تنبیهی علیه سوریه را انجام خواهد داد. اما در عین حال او افزوده است: «من همچنین به این نتیجه رسیده ام که مداخله نظامی مستقیم، مداخله در جنگ داخلی سوریه، به وضعیت کمکی نمی کند. این است که دستمان خیلی بسته بوده. هرچند از نظر دیپلماتیک، خیلی فعال بوده ایم.‏»

همچنین اوباما یکبار دیگر اتهامات خود علیه دولت اسد مبنی بر استفاده از تسلیحات شیمیایی را قبل از قرائت گزارش بازرسان سازمان ملل تکرار کرده است و گفته: «ما تمام شواهد را بررسی کرده ایم و به این نتیجه رسیده ایم که مخالفان سوری چنین سلاح هایی در اختیار نداشته اند. وسیله پرتاب، راکت بوده و نیروهای مخالف راکتی در اختیار ندارند. ما بر این باور هستیم که دولت سوریه آن حملات شیمیایی را انجام داده است. در این صورت باید با پیامدهای بین المللی آن مواجه شود.»

کری و اعلام آمار جدید کشته شدگان حمله شیمیایی

اما جان کری وزیر خارجه آمریکا  نیزگفته است که دولت سوریه ۱۴۲۹ نفر را به وسیله سلاح های شیمیایی در حمله روز ۲۱ اوت کشته است. کری افزود که آمریکا واقعیت ها را می داند و بازرسان سازمان ملل چیزی علاوه بر آنکه آمریکا می داند ارائه نخواهند کرد. او همچنین گفت هر واکنشی شامل درگیری طولانی مدت نظامی مانند آنچه در عراق یا افغانستان اتفاق افتاد نخواهد بود.

فرانسه جایگزین بریتانیا

اما نکته قابل تامل و جالب این روزهای مرتبط با بحران سوریه، تلاش دولت اولاندو در فرانسه برای تسریع در حمله محدود به سوریه است دولت فرانسه که بطور سنتی همواره مخالف کشورگشایی ها و دخالت های سیاسی نظامی آمریکا در نقاط مختلف جهان بوده است اینبار رویه ای متفاوت در پیش گرفته است و حتی نسبت به رای پارلمان بریتانیا نیز بی توجهی کرده و رئیس جمهوری این کشور تاکید کرده است که آن رای بر اراده فرانسه علیه سوریه تاثری نخواهد داشت.


نظر شما :