کامرون:تصمیمی برای حمله نگرفته ایم

۰۶ شهریور ۱۳۹۲ | ۰۳:۰۸ کد : ۱۹۲۰۴۶۳ سرخط اخبار

 دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس عصر سه شنبه اعلام کرد که هنوز تصمیمی در مورد اقدام نظامی علیه سوریه اتخاذ نشده است.به گزارش ایرنا، نخست وزیر انگلیس امروز همچنین نمایندگان پارلمان این کشور را که در تعطیلات تابستانی به سر می برند، برای تشکیل جلسه اضطراری در روز پنجشنبه این هفته فراخواند.
کامرون گفت: در جلسه روز پنجشنبه پارلمان، نمایندگان بطور مبسوط درباره این موضوع بحث خواهند کرد. دولت همچنین موضوع مشارکت انگلیس در اقدام علیه سوریه را در پارلمان به رای خواهد گذاشت.
وی افزود: هرگونه اقدامی علیه سوریه باید قانونی، متناسب و با هدف ممانعت از به کارگیری سلاح های شیمیایی باشد.
نخست وزیر انگلیس که در تعطیلات تابستانی به سر می برد، امروز به دفتر کار خود در لندن بازگشت و با مقامات ارشد این کشور تشکیل جلسه داد.
وی مدعی شد هرگونه اقدامی علیه سوریه فقط در راستای پاسخ جامعه جهانی به استفاده از سلاح های شیمیایی در آن کشور خواهد بود.
کامرون گفت: من می دانم که مردم نگران هستند که ما مجددا درگیر جنگ دیگری در خاورمیانه بشویم ولی موضوع حتی به درگیری های داخلی سوریه نیز مربوط نیست، بلکه هدف جلوگیری از تکرار صحنه های وحشتناک حاصل از کاربرد سلاح های شیمیایی در آن کشور می باشد.
انگلیس و کشورهای غربی مدعی هستند دولت سوریه روز چهارشنبه گذشته از سلاح های شیمیایی در حومه دمشق استفاده کرده است، در حالی که منابع دیگر از جمله روسیه اعلام کرده اند که شورشیان مسلح مخالف دولت سوریه مسئول این حملات بوده اند.
کارشناسان سازمان ملل روز گذشته از محل این حملات بازدید کردند ولی کشورهای غربی حتی منتظر مشخص شدن نتایج این بازدید نیز نشده اند و مدام بر طبل جنگ می کوبند.
در همین حال ائتلاف بزرگ ضدجنگ انگلیس تاکید کرد که هرگونه مداخله نظامی کشورهای غربی در سوریه، فاجعه بار خواهد بود.
یک سخنگوی این ائتلاف به خبرنگار ایرنا گفت: ادعای استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه و به راه انداختن جنجال خبری و تبلیغاتی برای به اصطلاح دفاع از مردم سوریه، تنها یک بهانه است و انگلیس و دیگر کشورهای غربی از مدتها قبل برنامه تهاجم نظامی به سوریه را در دستور کار خود داشته اند.
وی با اشاره به کمک های گسترده نظامی، اطلاعاتی و لجستیکی غرب به شورشیان مسلح سوری، افزود: کشورهای غربی در راستای پروژه های بلندمدت استعماری و امپریالیستی خود، از مدتها قبل به دنبال تغییر نظام در سوریه بوده اند.
وی اظهارداشت: اکنون پس از چند روز تبلیغات سنگین رسانه ای درباره استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه و حتی قبل از مشخص شدن نتیجه بازدید کارشناسان سازمان ملل از دمشق، به نظر می رسد انگلیس، آمریکا و فرانسه تصمیم خود را برای یک تجاوز نظامی فاجعه بار به سوریه اتخاذ کرده اند.
بر اساس اعلام ائتلاف ضدجنگ انگلیس، فعالان مدنی و مخالفان جنگ روز چهارشنبه در مقابل دفتر دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در لندن تجمع خواهند کرد تا مخالفت خود را با حمله نظامی به سوریه به گوش دولتمردان برسانند.
تجمعات اعتراضی دیگری نیز طی روزهای آینده در لندن برگزار خواهد شد.
دولت انگلیس پس از چند روز تحرکات گسترده دیپلماتیک و تبلیغاتی علیه سوریه روز سه شنبه اعلام کرد که ارتش این کشور طرح های احتیاطی خود را برای اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه آماده می کند.
دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس قرار است فردا(چهارشنبه) جلسه شورای امنیت ملی این کشور را نیز ریاست کند.
در این شورا علاوه بر وزیران سیاسی و نظامی، فرماندهان ارشد ارتش و روسای سازمان های اطلاعاتی و امنیتی انگلیس عضویت دارند و درباره مسائل مهم تصمیم گیری می کنند.


نظر شما :