به دنبال سرنگونی اسد نیستیم

۰۶ شهریور ۱۳۹۲ | ۰۳:۰۶ کد : ۱۹۲۰۴۶۲ سرخط اخبار

«نیک کلگ» امروز با بیان اینکه اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه «پاسخی جدی» به استفاده از تسلیحات شیمیایی است، گفت: هدف از این حمله سرنگونی نظام سوریه نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، «نیک کلگ» معاون نخست وزیر انگلیس می گوید هدف از اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه، سرنگونی «بشار اسد» نخواهد بود.

کلگ در توضیح اهداف اقدام نظامی احتمالی علیه دمشق گفت، این حمله «پاسخ جدی» جامعه بین الملل به استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه است، اما هدف آن «سرنگونی اسد» نیست.

وی استفاده از تسلیحات شیمیایی برای کشتن غیرنظامیان را اقدامی «زننده» و سوءاستفاده از قوانین بین الملل توصیف کرده و بار دیگر انگشت اتهام را به سمت دولت سوریه گرفت.

«دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس هم پیشتر دولت سوریه را به دست داشتن در حمله شیمیایی چهارشنبه گذشته به «غوطه» شرقی متهم کرده است. وی روز گذشته تعطیلات تابستانی خود را نیمه کاره گذاشت تا پاسخی «درخور» به این حمله بدهد، تا دولت سوریه دیگر دست به چنین اقدامی نزند.

دولت سوریه می گوید هیچ گاه، از هیچ سلاح شیمیایی ای علیه هیچ کس استفاده نکرده و حمله به «غوطه» آن هم زمانی که بازرسان سازمان ملل در سوریه بوده و ارتش هم به دستاوردهای قابل توجهی رسیده بود، دسیسه ای است که برای منحرف کردن مسیر تحقیقات در مورد حمله شیمیایی مخالفان به «خان العسل» انجام گرفته است.

چند ماه قبل حمله ای شیمیایی در منطقه «خان العسل» حلب صورت گرفت که موجب مرگ تعداد زیادی شهروند غیرنظامی سوری شد. دو ماه قبل کارشناسان سوری با بررسی این منطقه اعلام کردند که مخالفان عامل این حمله بوده اند. کارشناسان سازمان ملل هم تا پیش از حادثه «غوطه» قرار بود این منطقه و دو ناحیه دیگر را مورد بررسی قرار دهند.

کامرون قرار است فردا شورای امنیت ملی انگلیس را با حضور سران نظامی و امنیتی این کشور برگزار کند. به نوشته دیلی تلگراف، منابعی در نخست وزیری می گویند محتمل ترین گزینه هدف قرار دادن اهداف کلیدی در خاک سوریه با استفاده از موشک های کروز مستقر روی ناوگان های آبی است.

امروز یک سخنگوی دفتر نخست وزیری هم اعلام کرد مقامات نظامی در حال بررسی گزینه های در دسترس برای اقدام نظامی علیه سوریه هستند.


نظر شما :