مخالفت 75 درصدی مردم آمریکا با جنگ احتمالی علیه سوریه

۰۵ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۴ کد : ۱۹۲۰۴۳۳ سرخط اخبار

دیدبان آمریکا: کاخ سفید اعلام کرد که باراک اوباما به شدت نگران وضعیت به وجود آمده در سوریه می باشد. درحالی که جان کری، وزیر خارجه، دولت سوریه را متهم به استفاده از سلاح شیمیایی می کند و آن را وقاحتی اخلاقی می نامد که جهان را شوکه کرده است. هنوز مشخص نیست که آیا تحولات خاورمیانه به اندازه کافی وجدان مردم آمریکا را آزرده است تا آنها از مداخله نظامی حمایت کنند.

به نظر می رسد که افکار عمومی در برابر ایده ی مداخله ی نظامی مقاومت می کنند. در حالی که کاخ سفید مشغول ارزیابی گزینه ها در قبال سوریه است، اوباما با چشم اندازی تیره از سوی رای دهندگان روبه رو می باشد که خواهان جنگی دیگر در خاورمیانه نیستند. نظرسنجی ها عدم سازگاری قابل توجهی در قبال درگیری خارجی دیگری را نشان می دهد، آمریکایی ها تمایلی به مداخله ندارند. آنها به تلاش های صورت گرفته در خارج از کشور مشکوک هستند، چه اقدام نظامی باشد، چه کمک های مالی خارجی. قسمت بزرگی از کشور، حتی شاید اکثریت کشور، خواهان این هستند که دولت خارج از کشور را رها کند و به حل مشکلات داخلی بپردازد.

 

بارزترین نمونه ی عدم حمایت رای دهندگان از یک جنگ خارجی، جنگ افغانستان می باشد. براساس نظرسنجی واشینگتن پست و ای بی سی نیوز، کمتر از سه نفر از هر ده آمریکایی جنگ افغانستان را جنگی با ارزش توصیف کرده اند.

اما بررسی های اخیر درباره ی سوریه نشان می دهد که رای دهندگان درباره ی درگیری در جنگی خارجی، بدبین هستند. براساس نظرسنجی رویترز و ایپسوس، که هفته ی گذشته انجام شد، تنها 25 درصد از آمریکایی ها در صورتی که استفاده از سلاح شیمایی انجام گیرد، موافق حمله ی نظامی هستند.

در ماه ژوئن، حدود یک چهارم  افراد در نظرسنجی ان بی سی، وال استریت ژورنال، از حمله به سوریه، یا ارائه ی کمک تسلیحاتی به شورشیان سوری حمایت می کردند. همچنین به همین نسبت هم، عده ای عقیده داشتند که آمریکا هیچ اقدامی نباید انجام دهد. در همان ماه، نظرسنجی پیو نشان می دهد که تنها 20 درصد از آمریکایی ها موافق دادن سلاح به شورشیان سوری هستند، همچنین 68 درصد از آمریکایی ها معتقد بودند که گزینه ی نظامی بیش از اندازه مسئولانه است.

براساس نظرسنجی پیو، 49 درصد از آمریکایی ها معتقدند که ایالات متحده، الزامی اخلاقی برای توقف خشونت ها دارد. جولیا کلارک، معاون بخش بین الملل ایپسوس، نتیجه گیری جالبی انجام می دهد «در چند سال گذشته ما شاهد کمترین میل برای مداخله در دیگر نقاط جهان هستیم» اندی کوهت از مرکز پیو هم می گوید که براساس داده های تمام نظرسنجی ها، مردم مخالف مداخله نظامی در دیگر نقاط جهان هستند. وی می گوید «بین الملل گرایی در پایین حد خود قرار دارد و بسیاری از مردم آمریکا مخالف مداخله، به ویژه مداخله نظامی در دیگر نقاط جهان هستند»

البته نشانه هایی وجود دارد که نظر مردم در صورتی که دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده باشد، تغییر کند. نظرسنجی رویترز، ایپسوس و نظرسنجی پیو نشان می دهد که 45 درصد از آمریکایی ها در ماه آوریل از حمله ی نظامی، درصورتی که دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده باشد، حمایت می کنند.

بیل مک اینتهارف از مرکز نظرسنجی ان بی سی و وال استریت ژورنال معتقد است که «بسیار سخت است که نظر افکار عمومی آمریکا را پیش بینی کنیم، آنها منتظر می مانند تا حمله ی نظامی آغاز شود و مشخص شود که پیروزی یا شکست به دست می آید، بعد اظهار نظر می کنند»

منبع: پولیتیکو


نظر شما :