مسکو پیشنهادی در ازای اس۳۰۰ به تهران نداده است

۰۳ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۹:۰۴ کد : ۱۹۲۰۳۴۹ سرخط اخبار

سفیر ایران در مسکو اعلام کرد روسیه هنوز پیشنهادی در رابطه با تحویل سامانه های «آنتی-2500» در ازای موشک های «اس-300» به تهران نداده، ولی در صورت مطرح شدن این پیشنهاد، ایران از خود انعطاف نشان خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، "محمودرضا سجادی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه اعلام کرد که مسکو سامانه های «آنتی-2500» را در ازای موشک های «اس-300» به تهران تحویل نداده است، ولی ایران حاضر است در صورت ارائه چنین پیشنهادی از خود انعطاف نشان خواهد داد.

سفیر ایران امروز در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در این خصوص که آیا مقامات تهران حاضر به تحویل سامانه های «آنتی-2500» بجای «اس-300» هستند، یا خیر، گفت: مسئله اینجاست که ما تاکنون هیچ پیشنهاد مشخصی در این رابطه از طرف روسی دریافت نکرده ایم.

سجادی افزود: اگر سامانه دفاع ضدهوایی دیگری بجای «اس-300» وجود داشته باشد که بتواند حریم هوایی کشور ما را در برابر تهدیدات هوایی بطور کامل پوشش دهد، و اگر قیمت و زمان تحویل این تجهیزات هم مناسب باشد، ما حاضر به نشان دادن انعطاف هستیم.

پیش از این برخی رسانه های گروهی خبر داده بودند که مقامات مسکو در عرصه همکاری نظامی-فنی، چنین پیشنهادی را به طرف ایرانی مطرح کرده اند، ولی مقامات تهران این خبر را تکذیب کردند.

قرارداد مربوط به فروش سامانه های ضدموشکی «اس-300» روسی به ایران در اواخر سال 2007 بین دو طرف امضاء شد، ولی روسیه در سال 2010 در ارتباط با تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، این قرارداد را لغو و از تحویل این تجهیزات نظامی به تهران خودداری کرد.

ایران در پاسخ به این اقدام از روسیه به مراجع قضایی بین المللی شکایت کرده و خواستار غرامتی معادل 4 میلیارد دلار از طرف روسی شده است.


نظر شما :