اوباما در گفتگو با سی ان ان؛

به هیچ وجه به سوریه حمله نمی کنیم

۰۳ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۸ کد : ۱۹۲۰۳۳۲ سرخط اخبار

دیدبان آمریکا: باراک اوباما بعد از پیشبرد برنامه ی جدید آموزشی اش، در استراحتی کوتاه در سیراکیوز نیویورک، مقابل دوربین سی ان ان قرار گرفت و کریس کوئومو با وی مصاحبه ای انجام داد. در این مصاحبه ی اختصاصی که صبح جمعه پخش شد، درباره ی موضوعات مختلفی از جمله گزارش ها درمورد استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه و سرو کله زدن با جمهوری خواهان بر سر بودجه، صحبت شد. در ادامه مهمترین قسمت های مصاحبه اوباما با سی ان ان را مشاهده می کنید.

تعطیلی دولت توسط جمهوری خواهان به منظور قطع بودجه بیمه درمانی اوباما

تعدادی از قانون گذاران جمهوری خواه، تهدید کرده اند به هرگونه لایحه ی بودجه، که در آن بیمه درمانی اوباما وجود داشته باشد، رای مخالف خواهند داد. این اقدام موجب افزایش نگرانی ها مبنی بر تعطیلی دولت در ماه اکتبر شده است. اوباما به تشریح آنچه که در این مورد فکر می کند و جمهوری خواهان موضع سختی دربرابر آن گرفته اند پرداخت:

«هم اکنون ما درحال مذاکره با جمهوری خواهان بر سر ایده ی آنها، مبنی بر تعطیل کردن دولت هستیم. زیرا آنها بعد از به دست آوردن 40 رای برای خلاص شدن از قانون بیمه درمانی اوباما، این راه را آخرین شانس خود می دانند. هیچ کسی فکر نمی کند که این اقدام برای طبقه ی متوسط خوب باشد. من صحبت های خصوصی ای با دوستان جمهوری خواهم داشته ام و آنها بعضی اوقات به طور خصوصی به من گفته اند که «من با شما موافق هستم، ولی نگران انتخابات مقدماتی و واکنش اعضای تی پارتی ناحیه انتخاباتی ام هستم» و یا «من نگران این هستم که راش لیمبا، در برنامه ی رادیویی اش، چیزی درباره ی من بگوید»

رد شدن احتمالی سوریه از خط قرمز

این هفته، شورشیان سوری و تعدادی از فعالان سیاسی مدعی شدند که دولت سوریه در حومه ی دمشق از سلاح شیمیایی استفاده کرده است که منجر به کشته شدن چند صد نفر شده است. اوباما از تصمیمش مبنی بر عدم مداخله نظامی در سوریه دفاع می کند، حتی اگر احتمالاً اسد از خط قرمز سلاح های شیمیایی هم عبور کرده باشد:

«شما می دانید ما دهها میلیارد دلار در افغانستان هزینه کرده ایم و من قصد دارم تا پایان سال 2014 این جنگ را پایان دهم. هر بار که به والتر رید می روم و از سربازان مجروح بازدید می کنم و هر زمان که نامه ای را برای مجروحان آن امضا می کنم، هزینه های این جنگ را به خودم یادآوری می کنم. ما باید با مسئولیت و همکاری با شرکای بین المللی، هرکاری را که منجر به سرنگونی اسد (کسی که اعتبارش را از دست داده) می شود انجام دهیم و سعی خواهیم کرد فرآیند دموکراتیک و ثبات به سوریه بازگردد»

ارائه کمک مالی به ارتش مصر

پس از آن که دولت به رهبری نظامیان، حامیان محمد مرسی، رئیس جمهور معزول را سرکوب کرد، بحث هایی به وجود آمد که آیا ایالت متحده باید کمک سالانه ی 1.3 میلیارد دلاری به مصر را قطع کند؟ اوباما در این مصاحبه رویکردی محتاطانه از خود نشان داد و گفت رابطه ی بین دو کشور تغییر کرده است، اما موضع مشخصی درباره ی کمک های مالی نگرفت:

«هیچ شکی نیست که بعد از اتفاقاتی که افتاد، ما نمی توانیم به شرایط قبل بازگردیم. بعد از آن که مرسی برکنار شد، ما سعی کردیم که از طریق اقدامات دیپلماتیک، ارتش مصر را تشویق به آرامش و حرکت در مسیر آشتی کنیم، اما آنها این فرصت را از دست دادند»

منبع: ویک


نظر شما :