الابراهیمی: بحران سوریه راهکار نظامی ندارد

۰۲ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۸ کد : ۱۹۲۰۲۸۵ سرخط اخبار

 فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه با اعلام اینکه درگیری ها در سوریه بزرگترین تهدید برای امنیت و صلح در جهان است، خواهان ایجاد تغییرات واقعی در سوریه و تشکیل دولت انتقالی در این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه در گفتگویی مطبوعاتی تاکید کرد: درگیری ها در سوریه در حال حاضر بزرگترین تهدید برای صلح و ثبات در جهان به شمار می رود و این تهدیدها به ویژه از زمان استفاده سلاح شیمیایی در اطراف دمشق افزایش یافته است.

وی افزود: سوریه بدون شک امروز بزرگترین تهدید برای امنیت و ثبات در جهان است.

الابراهیمی ضمن دعوت از طرفین درگیر در سوریه برای حضور بر سر میز مذاکرات ژنو2 اعلام کرد: برخی از اظهارات مبنی بر اینکه سلاح های شیمیایی در چند کیلومتری مرکز دمشق مورد استفاده قرار گرفته، تاکیدی است بر اهمیت این بحران و خطرات آن و نشان می دهد که این امر نه تنها برای مردم سوریه بلکه برای تمام جهان تهدیدی بزرگ است.

فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه در ادامه افزود: مشکل این است که هر یک از طرفین درگیر در سوریه معتقد است از لحاظ نظامی پیشرو و مقدم است. این در حالی است که سازمان ملل معتقد است . من نیز تاکید می کنم هرگز یکی از طرف های سوری پیروز نخواهد شد و امکان ندارد که بحران سوریه جز از طریق سیاسی حل و فصل شود.

الابراهیمی همچنین در کنفرانس مطبوعاتی در دمشق نیز با تاکید بر لزوم انجام تغییرات واقعی در سوریه، تشکیل دولت انتقالی با اختیارات کامل را خواستار شد.

وی گفت: تشکیل دولت با اختیارات کامل به این معنا است که همه اختیارات دولت کنونی باید در اختیار دولت انتقالی قرار گیرد و دولت انتقالی مسئولیت اداره سوریه در دوره انتقالی و برگزاری انتخابات را برعهده خواهد گرفت.

فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه با بیان اینکه انجام تغییرات به صورت ضمنی در سوریه کافی نیست، گفت: منظور از تغییرات مطلوب در سوریه، انجام تغییرات ظاهری نیست، بلکه مردم سوریه نیاز به تغییرات واقعی به معنای واقعی کلمه دارند.

الابراهیمی همچنین با اعلام اینکه دولت سوریه و مخالفان هنوز به توافق برای حل سیاسی بحران سوریه نرسیده اند، تاکید کرد، جامعه جهانی یک صدا بر این مساله تاکید دارد که حل و فصل سیاسی بحران سوریه تنها راه خروج از این بحران است اما دو طرف درگیر هنوز به این مساله نرسیده اند.

وی خاطرنشان کرد: افق های برگزاری کنفرانس ژنو 2 همچنان مبهم است، اما احتمال برگزاری این کنفرانس در ماه سپتامبر همچنان به قوت خود پا برجاست.

الابراهیمی در ادامه با اشاره به اینکه تلاش ها برای برگزاری این کنفرانس هنوز ادامه دارد، خاطرنشان کرد: شکی نیست که بحران سوریه یکی از موضوعات مهم کنفرانس گروه 20 در ماه سپتامبر است.

وی با اشاره به انتقال مقرش به ژنو برای آغاز تلاش ها با هدف حل و فصل سیاسی بحران سوریه گفت: هدف از انتقال مقرم به ژنو، آمادگی برای آغاز کنفرانس ژنو 2 با هدف حل و فصل سیاسی بحران سوریه است.

فرستاده سازمان ملل از سرگیری مذاکرات درباره آینده سوریه را امری حتمی دانسته و تاکید کرد: متاسفانه هنوز دو طرف درگیر در سوریه به امکان تحقق پیروزی نظامی در این کشور می اندیشند.

قرار است الابراهیمی امروز (شنبه) به روسیه سفر کند. از سوی دیگر، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در اظهاراتی اعلام کرد: بحران سوریه روز به روز پیچیده تر می شود و ما تمام تلاشمان را می کنیم تا در اولین فرصت ممکن این بحران را حل کنیم.

وی همچنین هشدار داد: استفاده از سلاح های شیمیایی در هر شرایطی، هر جایی وعلیه هر کسی، نقض قوانین بین المللی به شمار رفته و جنایتی ضد بشری است که نتایجی خطرناک به دنبال دارد.

دبیرکل سازمان ملل با اعلام اینکه بحران سوریه تهدیدی برای همه جامعه جهانی است تاکید کرد: ما به شدت استفاده از سلاح های شیمیایی در مناطق مسکونی را محکوم می کنیم.

وزارت خارجه دولت روسیه نیز در بیانیه ای اخبار منتشر شده مبنی بر وجود طرحی روسی - آمریکایی برای حل بحران سوریه را تکذیب کرد و اعلام کرد: چنین طرحی وجود نداشته و ندارد.


نظر شما :