تشکیل اتاق جنگ سوریه در اردن از سوی امریکا

۲۸ مرداد ۱۳۹۲ | ۰۰:۳۰ کد : ۱۹۲۰۰۸۴ سرخط اخبار

در شرایطی که تاکنون هیچ گونه نشانه مشخصی مبنی بر تصمیم آمریکا برای مداخله نظامی مستقیم در سوریه به چشم نمی خورد، برخی اخبار و گزارش های جسته و گریخته از انجام اقداماتی در فراهم کردن زمینه دست زدن به اقدام نظامی حکایت دارد. در جدیدترین مورد، منابع اسرائیلی از تشکیل اتاق جنگ سوریه در اردن توسط آمریکا خبر داده اند.

به گزارش «تابناک»، ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هفته گذشته به امان، پایتخت اردن سفر کرده بود تا «فرماندهی مرکزی پیشرو» آمریکا، متشکل از 273 افسر این کشور را افتتاح نماید. در این میان، خبرنگاران آمریکایی اجازه یافته اند تا به شرط عدم افشای مکان قرارگیری این مرکز و تجهیزات سری آن، از این مرکز فرماندهی که در حقیقت قرار است به مثابه اتاق جنگ سوریه عمل کند بازدید کنند.

پایگاه اینترنتی «دبکا فایل» که به اطلاعاتی از این مرکز دست یافته گزارش می دهد که این تأسیسات ضد بمب بوده و در مقابل حمله احتمالی سوریه مصون است. واحد نیروی هوایی مستقر در این مرکز، در ارتباط مستقیم با قرارگاه های هوایی ایالات متحده، اسرائیل، اردن و عربستان سعودی قرار دارد تا در صورت صدور فرمان از سوی باراک اوباما، نسبت به برقراری منطقه پرواز ممنوع در سوریه اقدام کند.

یک واحد دیگر این مرکز، به منظور هماهنگی عملیات میان نیروهای ویژه آمریکا و اردن و همچنین نیروهای کماندویی آموزش دیده توسط نیروهای آمریکایی در اردن ایجاد شده است. بخش محرمانه ای نیز در این مرکز وجود دارد که مخصوص پرسنل سازمان جاسوسی آمریکا (CIS) است که به سوریه رفت و آمد می کنند. مرکز ارتباطات، بخش دیگر این پایگاه فرماندهی است.

دبکا در ادامه گزارش خود می افزاید بر فراز این تأسیسات که در زیر زمین قرار گرفته، سازه ای عظیم بنا شده که پرسنل نظامی و غیرنظامی آمریکایی مرتبط با سوریه را در خود جای داده است. واحدهای امنیتی آمریکا و اردن از این تأسیسات محافظت می کنند.

در حال حاضر، حدود 1000 نفر از نیروهای نظامی آمریکایی در اردن به سر می برند. علاوه بر این، یک اسکادران از جنگنده های «اف 16» آمریکایی به همراه سکوهای پرتاب موشک «پاتریوت» که در مرز اردن و سوریه مستقر شده اند، از دیگر واحدها و تأسیسات نظامی آمریکا در این کشور هستند.  

بنا بر ادعای دبکا، پس از بازگشت دمپسی به آمریکا و ارائه اطلاعات مربوط به منطقه از سوی وی به مقامات ارشد، به ویژه شخص اوباما، رئیس جمهور آمریکا طی دو تا سه هفته آینده نسبت به مداخله یا عدم مداخله در سوریه تصمیم گیری نهایی خواهد کرد. البته قرار نیست هیچ نیروی زمینی از سوی آمریکا به سوریه اعزام شود.

بر اساس طرح آمریکا، منطقه حائلی که بناست در جنوب سوریه تا دمشق ایجاد شود، توسط 3000 شورشی آموزش دیده از سوی افسران آمریکایی کنترل خواهد شد. نیروهای ویژه اردنی نیز مسئولیت هدایت عملیات این شورشیان را تحت نظارت آمریکا بر عهده دارند. 

البته واکنش های احتمالی ایران، حزب الله و روسیه، از جمله مواردی است که در تصمیم گیری نهایی آمریکا درباره مداخله نظامی در سوریه نقش مهمی خواهد داشت. 

کلید واژه ها: آمریکا سوریه اردن تأسیسات


نظر شما :