کشتی‌های جنگی ترکیه در آب‌های لبنان

۲۳ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۶:۱۵ کد : ۱۹۱۹۸۶۵ سرخط اخبار

 وزیر خارجه ترکیه در تماسی تلفنی با همتای لبنانی خود مساله ربوده شدن دو خلبان ترکیه ای در بیروت را مورد بررسی قرار داد. این در حالی است که روزنامه الدیار لبنان از حضور کشتی های جنگی و نظامی ترکیه در آب های لبنان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط، احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز سه شنبه در تماسی تلفنی با عدنان منصور، وزیر خارجه لبنان "نگرانی های شدید" کشورش درباره ربوده شدن دو خلبان ترکیه ای در بیروت و نتایج منفی آن بر روابط دو جانبه آنکارا - بیروت را به اطلاع همتای لبنانی خود رساند.

اوغلو همچنین با ابراز نگرانی نسبت به روند رسیدگی به این پرونده از سوی مقامات لبنانی و مراجع عالی این کشور، تاکید کرد که ترکیه در عملیات ربوده شدن شهروندان لبنانی از سوی گروه های مسلح سوری دست نداشته است.

گفته می شود ربایندگان خلبانان ترک، نزدیکان چند شهروند لبنانی هستند که یک سال پیش در سوریه به دست گروه های مخالف دولت دمشق ربوده شدند.

عدنان منصور نیز به نوبه خود تاکید کرد که لبنان با هرگونه عملیات آدم ربایی در خاک این کشور به شدت مخالف است.

وی با بیان اینکه کشورش برای تقویت روابط دو جانبه با ترکیه تلاش می کند اعلام کرد: بیروت همه تلاش خود برای آزادی خلبان های ترکیه ای را به کار خواهد بست.

وزیر خارجه ترکیه نیز در پایان اعلام کرد که کشورش همه تلاش خود را برای مشخص شدن سرنوشت ربوده شدگان منطقه اعزاز که بیش از یک سال پیش در سوریه ربوده شدند، به کار خواهد بست.

از سوی دیگر روزنامه الدیار لبنان اعلام کرد: اطلاعاتی در دست است که نشان می دهد کشتی های جنگی ارتش ترکیه وارد آبهای منطقه ای و سواحل لبنان شده اند.

این روزنامه افزود: این اقدام کشتی های جنگی ترکیه به منظور اعمال فشار به مقامات لبنانی برای رسیدگی هرچه سریعتر به پرونده دو خلبان ترکیه ای ربوده شده است.

بنا به نوشته روزنامه الدیار، در صورتی که لبنان محمد صالح، یکی از مظنونان پرونده خلبانی های ترکی ربوده شده را آزاد کند ترکیه از تدابیر انتقام جویانه از جمله ایجاد محاصره دریایی و ممانعت از عبور کشتی ها به بنادر لبنان و همچنین بستن حریم هوایی ترکیه به روی هواپیماهای لبنان استفاده خواهد کرد.

از سوی دیگر، به دنبال تلاش برخی از گروه ها برای بستن فرودگاه بین المللی رفیق حریری در بیروت و افزایش تهدیدها برای بستن این فرودگاه، که در اعتراض به بازداشت محمد صالح صورت می گیرد، نیروهای امنیتی لبنان تدابیر امنیتی شدیدی در اطراف این فرودگاه تخاذ کردند.

فرودگاه بیروت تنها گذرگاه هوایی لبنان به سراسر جهان به شمار می آید. پیشتر دو خلبان ترکیه ای در بیروت از سوی افراد ناشناس ربوده شدند.


نظر شما :