نه مردم مصر به سفیر جدید امریکا

مرد ملقب به خون و انفجار به قاهره می‌رسد؟

۲۲ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۱۹۸۱۰ اخبار اصلی خاورمیانه
فورد مرد سازمان‌های امنیتی امریکا است که می‌خواهد به مصر بیاید تا کشور را ویران کند. وی کسی است که نقشی ویرانگر در متشنج کردن کشورهای عربی و شعله‌ور ساختن کشورهای عربی داشته‌ است.
مرد ملقب به خون و انفجار به قاهره می‌رسد؟

دیپلماسی ایرانی: خاورمیانه در سال های اخیر شاهد درگیری های بسیاری بوده است که انگشت اتهام به سوی بسیاری از افراد از جمله دیپلمات های امریکایی درگیر در مسائل خاورمیانه نشانه می رود. یکی از مهمترین این افراد رابرت فورد ملقب به "مرد خون و انفجار درگیری های خاورمیانه" است. شخصی که قرار است بعد از فعالیت در عراق و سوریه سفیر امریکا در مصر شود و جای آن پترسون، سفیر سابق امریکا که نقش مهمی در حوادث مصر پس از صعود اسلام گرایان اخوانی به قدرت تا سقوط آنها از قدرت داشت، بنشیند.

انقلاب دوم مردم مصر و شعارهایی که عموم مردم این کشور علیه سفیر امریکا در قاهره می دادند، باعث شد تا دولت امریکا مجبور شود خانم سفیر را از مصر خارج کرده و پس از بررسی افراد برای جانشینی او رابرت فورد را برای این سمت معرفی کند. فورد پیش از این سفیر امریکا در عراق و سوریه بوده و اکنون با انتصابش به سفارت خانه قاهره می رود تا مثلث دیپلماسی منطقه ای خود را کامل کند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، انتخاب فورد برای سفارت امریکا در مصر با استقبال نیروهای سیاسی مصری مواجه نشده است و می گویند که او نه تنها تفاوت چندانی با سفیر قبلی ندارد بلکه حتی شاید بدتر از او هم باشد. حتی برخی از سیاستمداران می گویند که او ادامه روی اشتعال فتنه در مصر است و می خواهد طرح تقسیم پاترسون را برای این کشور کامل کند.

رابرت فورد به خوبی و بسیار روان عربی صحبت می کند و سابقه حضور در سفارت خانه های امریکا در عراق الجزایر را دارد. وی در سال های 1988 تا 1991 نیز مشاور عالی امور اقتصادی سفارت امریکا در مصرا بوده است. در صورت تایید سفیری فورد برای مصر وی جانشین آن پاترسون می شود که برای معاونت امور خاورمیانه وزیر امور خارجه مطرح شده است. وی زمانی این سمت را به عهده می گیرد که روابط امریکا و مصر متشنج شده است و دو طرف روزهای خوبی را در روابط دیپلماتیک نمی گذرانند.

محمود العلایلی، یکی از رهبران حزب مصری های آزادیخواه در این باره می گوید: «امریکا مواضع خود را در قبال مصر تغییر نداده و تعیین رابرت فورد برای جانشینی پترسون در مصر برای تکمیل پروژه امریکا برای حمایت از مصالح خود و اسرائیل است. وی در دفاع از عملکرد خود از مواضع امریکا پس از تظاهرات مردمی 30 ژوئن دفاع کرده و گفته است که هدفش در مصر حمایت قاطع از منافع امریکا و اسرائیل خواهد بود.»

وی تاکید می کند، مصری ها انتخاب فورد به عنوان سفیر امریکا در کشورشان را رد می کنند چرا که وی در هر جا که پا گذاشته باعث ویرانی و فتنه شده و بسیاری از کشورهای میزبان خود را به نابودی کشانده است، به ویژه در سوریه که سیاست های وی این کشور را به آتش کشید. دولت مصر باید با امریکایی ها وارد شور شود تا فرد دیگری را به جای او منصوب کنند.

فورد از مهم ترین چهره هایی بود که مخالفان سوری را علیه بشار اسد تحریک می کرد و تلاش های بسیاری برای پایان دادن به حکومت 41 ساله خانواده اسد می کرد. وی در اکتبر سال 2011 به دلیل آن چه تهدید برای سلامتی خود عنوان می کرد، خاک سوریه را ترک کرد و چهار ماه بعد فعالیت های سفارت ایالات متحده در دمشق را تعلیق کرد. در می 2013 وی وارد منطقه ای در شمال سوریه شد و با برخی از رهبران مخالف سوریه تشکیل جلسه داد که بالاترین دخالت علنی مستقیم امریکا در درگیری های سوریه محسوب می شد.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که انتصاب فورد به سفارت امریکا در مصر نشان می دهد که واشنگتن تمایل دارد تا نسخه سوری را برای مصر نیز تجویز کند. حسین عبدالرزاق، یکی از رهبران حزب تجمع سوسیالیست در این باره می گوید: «فورد یکی از بارزترین چهره ها در تشدید شگرف بحران سوریه بود و تلاش بسیاری برای فروپاشی فرایند سیاسی این کشور کرد.»

بر اساس گزارش "واین مادیسون" رابرت فورد کسی بود که بر تشکیل "گردان های مرگ" متشکل از افراد مرتبط با شبکه القاعده در افغانستان و عراق و یمن و چچن نظارت داشت. برای همین از زمانی که نام او برای سفارت امریکا در مصر مطرح شد، مصری ها در فضاهای اجتماعی اینترنت توصیف های گوناگونی را درباره اومطرح کرده اند از جمله این که او را "مشعل جنگ" توصیف می کنند.

وی در ادامه می افزاید: «امریکا تمایل دارد تا در میان ارتش های اصلی جهان عرب شکاف ایجاد کند، به ویژه در میان ارتش مصر. امریکایی ها می خواهند همان کاری که با ارتش های عراق و سوریه انجام دادند و آنها را به طور کامل نابود کردند ارتش مصر را نیز نابود کنند تا ضمن شکست وحدت میان ارتش های عربی به مصالح خود برسند.»

بر اساس گزارش "واین مادیسون" رابرت فورد کسی بود که بر تشکیل "گردان های مرگ" متشکل از افراد مرتبط با شبکه القاعده در افغانستان و عراق و یمن و چچن نظارت داشت. برای همین از زمانی که نام او برای سفارت امریکا در مصر مطرح شد، مصری ها در فضاهای اجتماعی اینترنت توصیف های گوناگونی را درباره اومطرح کرده اند از جمله این که او را "مشعل جنگ" توصیف می کنند.

بسیاری نیز او را بازیگر اصلی جنگ در لبنان در اداخر دهه هفتاد و شعله ور ساختن انقلاب در بحرین در دو سال پیش می دانند و می گویند در انفجار وضعیت امنیتی در الجزایر و سپس عراق دست داشته و اکنون می خواهد طرح غوغا در کل خاورمیانه از طریق مصر را تکمیل کند. برای همین است که در صفحات مختلف فیسبوک و تویتر دائما عبارت های "نه به رابرت فورد" زده می شود که نشان از خشم مردم مصر از تعیین فورت به سمت سفیری امریکا در مصر دارد.

محمد عبدالنعیم، رئیس اتحادیه ملی مصر برای حقوق بشر در این باره می گوید: «فورد مرد سازمان های امنیتی امریکا است که می خواهد به مصر بیاید تا کشور را ویران کند. وی کسی است که نقشی ویرانگر در متشنج کردن کشورهای عربی و شعله ور ساختن کشورهای عربی داشته است.»

عبدالنعیم مواضع مخالف فورد را تایید می کند و می گوید: «او طراح نشر فتنه طایفه ای در کشوری مثل سوریه بود که باعث شد خون هزاران بی گناه ریخته شود به صرف این که حکومت های سنی به جای حکومت شیعی در منطقه عربی به قدرت برسند. وی در بحرین نیز جمعیت وفاق را تحریک می کرد تا تندروی کرده و اعضای آن علیه حکومت حاکمه بحرین مواضع تند اتخاذ کنند.»

عماد جاد، نایب رئیس مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک الاهرام نیز در این باره می گوید: «دولت مصر باید با امریکایی ها بر سر انتخاب فورد مشورت کند تا آنها از این کار انصراف دهند.»

احمد دراج، یکی از رهبران حزب الدستور نیز با تایید اظهارات جاد می گوید: «فورد قصد دارد در صورت آغاز فعالیت در مصر صرفا از منافع امریکا و اسرائیل محافظت کند که این به ضرر منافع مصر تمام خواهد شد.»

وی نیز از دولت مصر خواست که با توجه به سوابق فورد در سوریه، الجزایر و عراق از انتخاب او جلوگیری کند.

کلید واژه ها: مصر امریکا سفارت امریکا در مصر رابرت فورد


نظر شما :