کاهش اثر تحریم‌ها بر تولید نفت ایران

۲۱ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۴:۱۶ کد : ۱۹۱۹۷۹۱ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اداره اطلاعات انرژی آمریکا وابسته به وزارت انرژی این کشور در جدیدترین گزارش خود موسوم به «چشم انداز کوتاه مدت انرژی» متوسط تولید نفت ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی را 2.8 میلیون بشکه در روز اعلام کرد. 

بر اساس این گزارش تولید نفت ایران در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل یعنی پیش از اجرای تحریم نفتی غرب تنها 445 هزار بشکه در روز کمتر بوده است. ایران در نیمه نخست سال 2012 بالغ بر 3.245 میلیون بشکه در روز نفت به بازارهای جهانی صادر کرده بود. 

تحریم نفتی غرب علیه ایران از اول جولای سال 2012 به اجرا گذاشته شد.

تولید نفت ایران در 6 ماه نخست 2013 نسبت به 6 ماه قبل از آن نیز بیشتر بوده که این امر نشان می دهد در سال 2013 اثر تحریم ها بر بخش نفت ایران کاهش یافته است. ایران در نیمه دوم سال 2012 روزانه 2.69 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده بود. 

آمارهای اداره اطلاعات انررژی آمریکا نشان می دهد ایران سومین تولید کننده نفت اوپک در نیمه نخست سال جاری میلادی بوده است. عربستان در این دوره با تولید روزانه 9.315 میلیون بشکه نفت در رتبه نخست قرار گرفته است. عراق نیز با تولید 3.065 میلیون بشکه در روز رتبه دوم را از این نظر به خود اختصاص داده است. 

کل تولید نفت اوپک در نیمه نخست امسال 30.195 میلیون بشکه در روز بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 925 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

کلید واژه ها: تحریم نفت ایران


نظر شما :