آخرین دستاویز رژیم اسرائیل برای افزایش فشار بر ایران

۱۷ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۷:۲۱ کد : ۱۹۱۹۶۴۹ سرخط اخبار

روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری میانه رو در ایران و وعده وی برای بهبود روابط با غرب، جوی از خوش بینی را در عرصه جهانی نسبت به دولت وی پدید آورده است. در این میان، رژیم اسرائیل به شدت از بهبود روابط ایران و غرب نگران بوده و برای جلوگیری از این اقدام، هر کاری انجام می دهد. مطلب یک سایت اسرائیلی از آخرین دستاویز نخست وزیر این رژیم در این زمینه گزارش می دهد.

به گزارش «تابناک»، پایگاه اینترنتی «دبکا فایل» در مطلبی که درباره تلاش های جدید نتانیاهو علیه ایران منتشر کرده، می نویسد: در شرایطی که روز گذشته حسن روحانی در کنفرانس مطبوعاتی خود بر عدم مذاکره در شرایط فشار تأکید کرد، نخست وزیر رژیم اسرائیل در جایی دیگر، مشغول تلاش برای افزایش فشار ها بر ایران بود.


در این باره، روز گذشته، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل در جمع شماری از نمایندگان کنگره آمریکا مدعی شد، تنها عاملی که در گذشته توانسته در مقابل ایران موفق باشد، فشار بر این کشور است و هم اکنون نیز تنها راه در مواجهه با ایران، باید افزایش فشار ها باشد.

دبکا همچنین اشاره می کند، بر کسی پوشیده نیست که رئیس جمهور جدید ایران به دنبال از میان برداشتن تحریم هاست و رویکردش در این زمینه، غیرواقع بینانه هم نیست.

بنا بر این گزارش، ماه فوریه گذشته، شش قدرت جهانی به ایران پیشنهاد دادند تا در ازای مصالحه بر سر برنامه هسته ای، تحریم ها علیه ایران به تدریج برداشته شود.

این سایت اسرائیلی می افزاید: اکنون روحانی در پی آن است تا امتیازات بیشتری در قالب رفع تحریم ها از طرف غربی بگیرد و از این راه، نسبت به رفع مشکلات اقتصادی داخلی ایران نیز اقدام کند.

هم اکنون دولت اوباما به شدت درباره نحوه بایسته تعامل با دولت روحانی، اختلاف نظر دارد؛ هواداران تعامل با رئیس جمهور جدید ایران اشاره می کنند که این رئیس جمهور میانه رو، باید تشویق شود، زیرا احتمالاً تنها کسی است که می تواند موافقت ها را برای تحدید برنامه هسته ای ایران در داخل جلب کند. این گروه همچنین می گویند، در سال ۲۰۰۳ نیز روحانی این کار را با موافقت رهبری ایران انجام داده بود؛ اما هنگامی که ارتش آمریکا خود را در کشورهای همسایه ایران درگیر نبرد جدی کرد، برنامه هسته ای ایران به مسیر گذشته خود بازگشت.

در این شرایط، نتانیاهو در دیدار با ۳۶ عضو کنگره آمریکا، به آن ها هشدار داد که تسلیم درخواست روحانی برای تحفیف تحریم ها نشوند و به افزایش فشار ها در قالب تحریم های بیشتر ادامه دهند. در عین حال، هم نتانیاهو و هم میهمانان آمریکایی وی به خوبی آگاه بوده و هستند که افزایش فشار ها، نه تنها از سرعت برنامه هسته ای ایران نمی کاهد، بلکه به آن سرعت می بخشد.

روز دوشنبه، روزنامه «وال استریت ژورنال» با انتشار مطلبی مدعی شد که ایران تا نیمه سال ۲۰۱۴، کار ساخت نیروگاه آب سنگین اراک را تکمیل کرده و به این ترتیب، می تواند از آن برای ساخت بمب پلوتونیومی بهره گیرد که مسیری موازی با «تلاش برای ساخت سلاح هسته ای» به شمار می رود.

اما یک رآکتور بزرگ قرار گرفته در سطح زمین، هدف بسیار آسان تری نسبت به تأسیسات هسته ای «فردو» است که در عمق زمین هستند. بر همین اساس، یک مقام اسرائیلی بدون این که نامش فاش شود، در گفت و گو با رسانه ها مدعی شد که رژیم اسرائیل می تواند بدون کمک گرفتن از آمریکا، به تأسیسات هسته ای ایران حمله کند.
 
دبکا فایل به نقل از منابع نظامی و اطلاعاتی خود می نویسد، در این اظهارات، نوعی ناامیدی نسبت به احتمال اقدام نظامی دولت آمریکا علیه ایران نهفته است و مقامات سیاسی و نظامی رژیم اسرائیل به این نتیجه رسیده اند که همچون مورد سوریه، اوباما از به کار گیری نیروی نظامی علیه ایران نیز خودداری خواهد کرد.

بنابراین، نتانیاهو اکنون به شدت در تلاش است تا دغدغه های اسرائیل را از مسیر کنگره آمریکا برطرف کرده و از کنگره، به مثابه آخرین دستاویز برای دور زدن اوباما و رسیدن به هدف خود استفاده کند.

وی به این نتیجه رسیده که حتی اگر اوباما به طور جدی بخواهد در مقابل روحانی موضعی نرم در پیش گیرد و تحریم ها را از میان بردارد، کنگره مانع این کار خواهد شد.

با این حال، به باور دبکا، این خط مشی نتانیاهو، بیشتر یک تاکتیک خرید زمان است و در نتیجه، امید قاطعی به موفقیت آن وجود ندارد. ضعف این استدلال در این موضوع نهفته است که نه تنها اوباما، بلکه حتی خود نتانیاهو نیز نسبت به کاربرد نیروی نظامی ملاحظاتی داشته و عزمی برای این کار ندارد.

ایرانی ها و به ویژه روحانی، رئیس جمهور جدید ایران نیز که حتی کوچک ترین تحرکات آمریکا و اسرائیل را رصد می کنند، به خوبی این را می دانند که می توانند بدون ترس از مداخله به پیشبرد برنامه های هسته ای خود ادامه دهند.


نظر شما :