چه کسی باید اولین قدم هسته ای را بردارد؟!

۱۵ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۶:۳۴ کد : ۱۹۱۹۵۴۶ سرخط اخبار

عصر ایران - آیا انتخاب حسن روحانی رییس جمهور جدید ایران از سوی مردم ایران در انتخابات 24 خرداد 1392 انداختن توپ " پرونده هسته ای " ایران به زمین کشورهای طرف گفتگو با ایران (1+5) بود؟

پاسخ به این سوال کمی مشکل است چه آنکه هر دو طرف این پرونده مدعی اند که توپ در زمین طرف مقابل است.

آمریکایی ها و مقامات دیگر کشورهای غربی (اروپایی) در اظهار نظرهای خود پس از انتخابات 24 خرداد ، نه تنها هیچ سخنی از رفع یا دستکم  کاهش تحریم ها به میان نیاورده اند؛ بلکه بر عکس برخی از مقامات آمریکایی و حتی کنگره این کشور با ارسال سیگنال هایی به کاخ سفید (در شکل ارسال نامه یا تصویب قانون تشدید تحریم های ایران) از دولت اوباما خواسته اند بدون انجام اقدامات عملی از سوی ایران و تنها به بهانه انتخاب روحانی "فیتیله تحریم ها" را به هیچ وجه پایین نیاورد.

در مقابل در سخنان و موضع گیری های رییس جمهور جدید کشورمان در یک ماه گذشته نیز بر ذکر این انتظار تاکید شده که برای شنیدن پاسخ خوب از سوی ایران، آمریکا و دیگر کشورهای مدعی برنامه هسته ای ایران باید به جای استفاده از "زبان تهدید و تحریم" از زبان تکریم سخن بگویند.

این گفته بدان معنا است که ظاهرا دولت جدید ایران هم انتظار دارد که نخستین قدم را طرف مقابل با کاهش بخشی از تحریم های خود علیه ایران به عنوان یک نشانه از حسن نیت و یک اقدام اعتماد ساز،بردارد؛ تا راه برای اقناع بخش های مختلف حاکمیت برای همراهی با دولت روحانی برای راهبری دور جدیدی از مذاکرات هسته ای  باز شود.

به عبارت خلاصه ظاهرا آقای روحانی هم معتقد است انتخاب او به خودی خود " شوت مردم ایران به زیر توپ پرونده هسته ای و افتادن توپ در زمین آمریکا و غرب است ."

ظاهرا اینکه باید برای برداشتن نخستین گام کدام طرف پیش قدم شود؛ تبدیل به مساله ای شده است که پاسخ آن در تعبیرها و تفسیرهای دو طرف از وضعیت طرف مقابل است،

اما بدیهی است که کشورهای غربی به ویژه آمریکا باید در برابر تحولات اتفاق افتاده در دو ماه اخیر در ایران به غیر از "صدور بیانیه و سخنرانی و گذاشتن منت عدم تشدید تحریم ها بر گردن دولت جدید ایران " اقداماتی عملی را نیز چاشنی کنند که کمترین انتظار دولت جدید ایران، کاستن بخشی از تحریم ها به نشانه حسن نیت است.

حرکت پرونده هسته ای ایران در ماه های آتی در نخستین گام در گرو پاسخ دادن به این سوال است که توپ هسته ای در زمین کدام طرف است : ایران ؟آمریکا ؟ شاید هم هنوز توپ در هوا است و در زمین فرود نیامده است؟! 


نظر شما :