شاخه زیتون روحانی به اوباما

چه شماره هایی در دفتر تلفن ظریف است؟

۱۲ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۶:۵۹ کد : ۱۹۱۹۲۵۲ آمریکا ترجمه برگزیده
اگر رئیس جمهور جدید ایران بخواهد نشانه ای مبنی بر عزم راسخ خود برای احیای روابط با ایالات متحده ارسال و سرانجام معامله بزرگ را عملی کند، نمی تواند کاری بهتر از معرفی محمد جواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه انجام دهد.
چه شماره هایی در دفتر تلفن ظریف است؟

دیپلماسی ایرانی: اگر رئیس جمهور جدید ایران بخواهد  نشانه ای مبنی بر عزم راسخ خود برای احیای روابط با ایالات متحده ارسال  و سرانجام معامله بزرگ را عملی کند، نمی تواند کاری بهتر از معرفی محمد جواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه انجام دهد.

رسانه های خبری ایران روز دوشنبه گزارش دادند که ظریف، نماینده سابق جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، در کابینه روحانی به عنوان وزیر خارجه فعالیت خواهد کرد. یکی از منابع نزدیک به روحانی نیز تایید کرد که نام ظریف در فهرست اعضای کابینه به عنوان وزیر امور خارجه نهایی شده است.

به گزارش رویترز، این سخنگوی مسلط به زبان انگلیسی که دکترای خود را از دانشگاه دنور دریافت کرده در سابقه 35 ساله جمهوری اسلامی، بارها در مذاکرات محرمانه حضور داشته است. مذاکراتی که به گفته دیپلمات ها هدف آن غلبه بر روابط خصمانه تهران و واشینگتن بوده است.

این خبرگزاری انگلیسی در ادامه می نویسد، این مذاکرات شکست خورد، چرا که بی اعتمادی عمیقی بین دو طرف وجود داشت. از سوی دیگر تهدید به روی میز بودن گزینه نظامی و همچنین اعمال تحریم های سنگین این تفکر را در بین سیاستمداران ایرانی تقویت کرده که آمریکا به دنبال تغییر رژیم جمهوری اسلامی است.

اما تصمیم گیری برای معرفی ظریف به عنوان وزیر امور خارجه ، حاکی از آن است رئیس جمهور جدید و میانه روی ایران به دنبال این است که بار دیگر شانس شکستن این بن بست را امتحان کند. یک دیپلمات عالی رتبه غربی که بارها با ظریف در ارتباط بوده، می گوید: او همواره تلاش کرده تا به روشی هوشمندانه و شفاف، پیشرفتی در روابط دوجانبه ایجاد کند. به گفته وی، ظریف مرد خوبی است که غرب را می شناسد و به زبان انگلیسی تسلط کامل دارد. او مردی است که ایالات متحده را می شناسد و در واشینگتن چهره ای شناخته شده به شمار می رود.

بسیاری بر این باورند که در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی، مقام معظم رهبری تصمیم گیری در سیاست خارجی و امنیتی را بر عهده دارند و برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی را هدایت می کنند.

این سخنگوی مسلط به زبان انگلیسی که دکترای خود را از دانشگاه دنور دریافت کرده در سابقه 35 ساله جمهوری اسلامی، بارها در مذاکرات محرمانه حضور داشته است. مذاکراتی که به گفته دیپلمات ها هدف آن غلبه بر روابط خصمانه تهران و واشینگتن بوده است.

در این ساختار سیاسی، وزیر خارجه پس از مقام معظم رهبری، دبیر شورای عالی امنیت ملی – که به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای فعالیت می کند – و رئیس جمهور، در جایگاه چهارم قرار دارد.

کارشناسان می گویند، تصور عمومی بر این است که مجلس شورای اسلامی به محمد جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه رای اعتماد می دهد و در این صورت روحانی با وزیر خارجه ای همانند ظریف، برای ایالات متحده نشانه مثبتی ارسال می کند. کشوری که از زمان انقلاب اسلامی رابطه دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرده و خاطره گروگانگیری اعضای سفارتش در تهران را هنوز در پس ذهن خود دارد.

دفتر تلفن ظریف

در دفتر تلفن ظریف، شماره تلفن افرادی مانند جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، چاک هگل، وزیر دفاع و شماری از مقامات امنیت ملی ایالات متحده نوشته شده است.

این دیپلمات مودت و کارآزموده پس از روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد در سال 84، از عضویت در تیم مذاکره کننده هسته ای استعفا داد. دو سال بعد او از نیویورک جایی که در آن به عنوان نماینده دایم ایران در سازمان ملل فعال بود، به تهران بازگشت . ظریف به سرعت دریافت مورد توجه دولت احمدی نژاد نیست، چرا که دولت و دیپلمات های حاشیه نشین اش به دنبال بهبود روابط با غرب نبودند.

از آن پس ظریف به مدت 3 سال به عنوان مشاور عالی وزارت خارجه مشغول به کار بود و از سال90 نیز در دانشگاه آزادی که هاشمی رفسنجانی آن را تاسیس کرده، فعالیت خود را ادامه داد.

رفسنجانی که از دوستان روحانی به شمار می رود، از مدت ها پیش به دنبال از سرگیری روابط ایران و آمریکا به شیوه ای پراگماتیک بود، اما مقامات عالی کشور در هر مرحله با آن مخالفت هایی داشتند.

در دفتر تلفن ظریف، شماره تلفن افرادی مانند جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، چاک هگل، وزیر دفاع و شماری از مقامات امنیت ملی ایالات متحده نوشته شده است.

 

دیپلمات های غربی می گویند، پس از سپتامبر 2001، تا اواسط 2003، ظریف از جمله دیپلمات های ایرانی بوده که در کانون مذاکرات با آمریکا قرار داشته تا سرانجام آن معامله بزرگ بین تهران و واشینگتن اتفاق بیفتد.

روزنامه های آمریکایی که در سال 2007، منتشر شدند، بارها گزارش هایی در مورد رایزنی های مقامات ایران و آمریکا در پاریس، ژنو و نیویورک منتشر کردند. حتی پیش نویس توافقی نیز در برخی رسانه ها منتشر شد که در آن به موضوعاتی مانند اطمینان از ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی و تلاش آمریکا علیه گروهک تروریستی منافقین، مطرح شده بود. برخی دیپلمات های غربی می گویند، این مذاکرات با مجوز مقام معظم رهبری انجام می شد.

مذاکره کننده در دوران گروگانگیری

محمد جواد ظرف، سال ها پیش وقتی هنوز دیپلمات جوانی بود به عنوان یکی از مذاکره کنندگان در روند آزادی دیپلمات های آمریکایی از لبنان حضور دارد. هر چند در آن زمان ایالات متحده رفتار چندان خوبی نداشت، اما ظریف به تلاش برای بهبود روابط متعهد ماند.

پس از سپتامبر 2001، تا اواسط 2003، ظریف از جمله دیپلمات های ایرانی بوده که در کانون مذاکرات با آمریکا قرار داشته تا سرانجام آن معامله بزرگ بین تهران و واشینگتن اتفاق بیفتد.

 

تریتا پارسی، رئیس شورای ملی ایرانی آمریکایی در واشینگتن، می گوید: ظریف در مذاکرات متعددی بین ایران و آمریکا حضور داشته که از جمله آنها می تواند به مذاکراتی در سال 2001 در مورد افغانستان اشاره کرد. از سوی دیگر وی در گفت و گو هایی در سال 2003 ، حضور داشت که در جریان آن پیشنهاد معامله بزرگ از سوی تهران به واشینگتن ارایه شد. پارسی می افزاید، بر مبنای مصاحبه هایی که با ظریف داشته ام، او در این مذاکرات حضور فعالی داشته و حتی پیش نویس برخی توافق ها را نیز آماده کرده بود. هر چند که مدتی بعد جورج بوش با قرار دادن نام ایران در فهرست سیاه، تمامی این تلاش ها را خنثی کرد.

جیمز دابینز، یکی از دیپلمات های برجسته آمریکایی که در کنفرانس بن در سال 2001 ، حضور داشته، می گوید، ظریف با رفتاری محترمانه ، نقش مثبتی در دیپلماسی داشته است. او می گوید ظریف در شکل گیری توافقی نقش داشت که بدون آن دولت کرزای شاید هیچگاه روی کار نمی آمد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه: سه شنبه 8 مرداد 1392/ باز انتشار: شنبه 12 مرداد 1392

کلید واژه ها: ظریف آمریکا روحانی


( ۳۷ )

نظر شما :

اکبر افشاری ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۷
از آقای دکتر ظریف تقاضا دارم که گردهمایی مردمی را برای احساس همدردی انسانی از کشته شدن جوان سیاه پوست آمریکایی بدست پلیس نژادپرست آمریکا در تهران تدارک ببینند و به انجام برسانند.سپاسگزارم
ابوالفضل ۳۰ تیر ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۴
به امید محاکمه این دولت خائن وطن فروش و گله هیات دولت
زهرا حسینی ۳۱ تیر ۱۳۹۹ | ۲۱:۵۸
سلام من یک فرهنگی با سی سال خدمت هستم دودخترم برای تحصیل به خارج از کشور رفتند الان برای خرج زندگی آنها باید یورو بفرستم ولی با این شرایط نمیتونم تهیه کنم خواهش میکنم یورو باقیمت نیمایی به فرزندان من بدهید شماره حساب آنها ومدلرک تحصیل آنها موجود است که مطمئن باشید من سلطان سکه و ارز وووووو نیستم شما خودتان تحصیل کرده هستید میدونید که آن ها فعلا اجازه کار ندارند وباید تو حسابشون پول باشد وگرنه تمام زحمات من وفرزندلنم به هدر می‌رود ممنونم
مهدی جباری ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۰
سلام آقای ظریف .من جوان 24 ساله ای هستم که آرزوی ورود به وزارت را دارم وبعد از خداشما تنها کسی هستید که میتوانید به من کمک کند من تنها فرزند پسری خانواده خودم و مادری هستم که خیلی نگران آینده من هستند از شما خواهش میکنم شرایط جذب مرا فراهم کنید.منتظرتونم
Shamsollah Shojaei ۰۲ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۷
هشدار مهم و واقعی لطفاً چه کسی حرف من باور می کنند؟ در رسانه ملی پخش نشود پرسش کلید دانش است یک مرد و زن مومن انقلاب واقعی از ملت کشور خود اعتماد و اطمینان و التماس می کنند نه از کشور های غربی پنج به علاوه یک خوک خور آیا شما مثل مرحوم و گمنام در قبرستان علکی علکی برای خودتان مقاومت و صبر و سکوت و مذاکره کردی فایده‌ای داشت یا خیر؟ من می توانم جواب اصلی جنگ روانی و تحریم ها علیه ایران و هسته ای خلیج همیشه پارس و غیره بدهم اگر باور ندارید برای اولین بار امتحان کنید هزینه معلوم نیست ♿ تماس فقط با پیامک ۰۰۹۸۹۱۳۵۵۶۲۸۴۹
حمزه شادابی پور ۱۲ آذر ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۵
سلام آقای ظریف صبور حالا تازه مثل شهید بهشتی شدی پس مواظب باش دفترشمارا منفجرنکنند شماازمحمودخان و مشاوران ترامپییش توقعه چه دارید وقتی علیه رهبراقدام میکنند دعای شهید ما بدرقه راه تو ناراحت نباش عزیزرهبروملت دوستت داریم
حمید ۰۸ دی ۱۳۹۹ | ۰۱:۲۹
سلام معنی مذاکره رو در دوران دکتر ظریف کاملا متوجه شدیم، پذیرفتن تحقیر و بندگی و دادن تمام امتیازات ممکن و انتظار صدقه از طرف مقابله. قهرمان بدون پیروزی که با دستاوردهای دیگران و معیشت و عزت ملت قمار کرد. دوستی که قصد ورود به وزارت رو داری اگر با مشکلات و شرایطش آشنا هستی، خودت رو برای کنکور کارشناسی ارشد آماده کن، نزدیکترین مسیر دانشکده وزارته، زبان انگلیسی و زبان سوم بسیار در قبولی موثر است.
فریبرز امینی ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۱:۴۸
سرمایه دار عراقی در بازار سرمایه بورس سرمایگذاری کند دعای 50 میلیون بورس مال تو
فرنوش ۰۱ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۷:۲۵
بهترین وزیر امور خارجه اقای محمد جواد طریف بود
فرهادوهابی ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۲:۱۷
نیازبه‌کمک‌دارم‌به‌خدادستم‌تنگ‌است