ادعای مخالفان اسد علیه مجامع جهانی

غرب علیه ما با بشار بست

۰۸ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۱۹۲۴۴ اخبار اصلی خاورمیانه
برخی از جریان‌های مخالف سوری معتقدند که توافقات پشت پرده‌ای در قالب نمایندگان سازمان ملل با حکومت سوریه حاصل شده است که این هئیت حاضر به افشای آن نیست.
غرب علیه ما با بشار بست

دیپلماسی ایرانی: مخالفان سوریه روز یکشنبه از سازمان ملل خواستند تا جزئیات توافقش با حکومت سوریه درباره فعالیت گروه بین المللی تحقیق درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را افشا کند.چندی پیش گروهی از سوی سازمان ملل برای بررسی استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه به دمشق سفر کرده بود که گفته شد این سفر موفقیت آمیز و نتیجه بخش بوده است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، ائتلاف ملی مخالفان سوری از سازمان ملل خواست که جزئیات توافقات خود با حکومت سوریه را بر سر استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه علنا بیان کند و بگوید که دقیقا چه توافقی با دولت سوریه حاصل شده است.به گفته سازمان ملل این توافقات پس از مذاکرات طولانی و ثمربخش آکی سیلستروم، کارشناس زبده سلاح های شیمیایی و رئیس کمیسیون تحقیق بین المللی درباره استفاده از سلاح شیمیایی و آنجلا کاین، کارشناس سلاح های شیمیایی و نماینده سازمان ملل در امور خلع سلاح بر سر استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه با مقام های سوری حاصل شده است.

این در حالی است که برخی از جریان های مخالف سوری معتقدند که توافقات پشت پرده ای در قالب نمایندگان سازمان ملل با حکومت سوریه حاصل شده است که این هئیت حاضر به افشای آن نیست.شماری از مخالفان سوری نیز معتقدند که کشورهای غربی پس از پیش روی های به دست آمده میدانی توسط ارتش سوریه و حکومت بشار اسد وارد توافقات مخفیانه با بشار اسد شده اند. هیثم مالح یکی از اعضای ائتلاف مخالفان سوری و یکی از رهبران مخالفان پاریس، لندن و واشنگتن را متهم به خیانت به مخالفان اسد کرد و گفت که غربی ها رویه خود را در قبال پرونده سوریه و رویارویی با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تغییر داده اند و به توافقات پشت پرده ای با وی رسیده اند که از جمله آن ماندن وی در قدرت تا انتخابات ریاست جمهوری سوریه در سال 2014 است.

هیثم مالح یکی از اعضای ائتلاف مخالفان سوری و یکی از رهبران مخالفان پاریس، لندن و واشنگتن را متهم به خیانت به مخالفان اسد کرد و گفت که غربی ها رویه خود را در قبال پرونده سوریه و رویارویی با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تغییر داده اند و به توافقات پشت پرده ای با وی رسیده اند که از جمله آن ماندن وی در قدرت تا انتخابات ریاست جمهوری سوریه در سال 2014 است.

ارتش آزاد سوریه نیز هفته پیش دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس را متهم به خیانت به مخالفان سوری کرده و گفته بود که همه وعده هایی که برای کمک به مخالفان اسد داده بود را کنار گذاشته است. این ارتش در بیانیه ای همچنین هر گونه توافق با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه برای ماندن در قدرت تا سال 2014 و شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سراسری این کشور را رد کرده بود.

در همین رابطه سازمان ملل در گزارش خود از سفر به سوریه گفت که 13 حمله شیمیایی در سوریه انجام شده که بخشی از آنها در مناطق تحت کنترل حکومت بشار اسد بوده است. این در حالی است که ائتلاف مخالفان اسد خلاف آن را می گوید و مدعی است که برخی از آنها در مناطق تحت کنترل ارتش آزاد صورت گرفته و عامل آنها ارتش سوریه بوده است. ادعایی که سازمان ملل هنوز حاضر به پذیرفتن آن نشده است. با این حال برخی از مخالفان می گویند که سازمان ملل در حال مخفی کردن توافقاتش با حکومت سوریه است در حالی که ما باید در جریان جزئیات مذاکرات آن با حکومت بشار اسد باشیم.

مورانا سونگ آن، سخنگوی بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرده است که به زودی هیئتی از دمشق به نیویورک می آید و بعد از دیدار با دبیر کل سازمان ملل توافقی را بر سر تحقیق درباره نتایج حملات شیمیایی در سوریه با این سازمان امضا می کند. به گفته آنگ این هیئت سوری با توافق کامل بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به نیویورک می آید. با این حال تا کنون مشخص نشده است که آیا دمشق به نمایندگان سازمان ملل برای ورود به خاک سوریه برای تکمیل پروژه تحقیق خود مجوز می دهد یا خیر.

اعضای هیئت سازمان ملل در سفر خود به دمشق با ولید المعلم، وزیر امور خارجه و قدری جمیل، معاون نخست وزیر سوریه دیدار کرده بودند.از زمانی که کمیته تحقیق بین المللی تشکیل شده بود، حکومت سوریه شرط کرده بود که عمیات تحقیق تنها بر سر حادثه موشک های حامل کلاهک های شیمیایی در خان العسل در ریف دمشق که 19 مارس رخ داده بود، صورت بگیرد.

در حالی که در گذشته گفته می شد که لندن و پاریس دلایل کافی در اختیار دارند که ثابت می کند این حمله توسط ارتش سوریه صورت گرفته است و دائما حکومت بشار اسد را متهم به استفاده از سلاح های شیمیایی در این منطقه می کردند، گزارش های تازه حاکی از آن است که انگلیس و فرانسه از ادعای خود دست کشیده اند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه سلاح های شیمیایی حکومت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه


نظر شما :