رویترز: بیژن زنگنه وزیر نفت روحانی می شود

۰۷ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۷:۳۲ کد : ۱۹۱۹۲۳۱ سرخط اخبار

  رویترز از بازگشت بیژن زنگنه به وزارت نفت خبر داد.

به گزارش "هشت صبح"، رویترز به نقل از یک منبع آگاه در صنعت نفت ایران نوشت: قرار است حسن روحانی رئیس جمهور منتخب، بیژن زنگنه را به عنوان وزیر جدید نفت ایران معرفی کند.

زنگنه قبل از این در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، به مدت هشت سال سکاندار وزارت نفت ایران بود.

رویترز درباره زنگنه می نویسد: زنگنه شخصیتی مورد احترام است که به مدت هشت سال (1997 تا 2005) در دوره اصلاحات برای جذب سرمایه گذاری های خارجی به ارزش میلیاردها دلار در بخش نفت و گاز ایران فعالیت کرد.

زنگنه همچنین به دلیل وجود حمایت های جدی رهبری ایران از وی، از تیرس انتقادات شدید سیاسی از دولت اصلاحات، به دور ماند.

رویترز ادامه می دهد: با این حال ایران بر سربرنامه هسته ای اش هم اکنون، تحت تحریم های شدید سازمان ملل متحد، آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد. تحریم های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا  صنعت نفت، حمل و نقل دریایی و مبادلات پولی ایران را شامل شده و باعث کاهش صادرات نفت ایران به نصف شده است.

این موضوع نیز منجر به کاهش ارزش پول ملی ایران و افزایش تورم در این کشور شده است.

در حال حاضر بخش های مختلف صنایع بالادستی و پایین دستی صنعت نفت ایران تحت تحریم های شدید قرار دارند.

در دوره وزارت 8 ساله وزارت زنگنه، او وزارت نفت را با رکورد تولید نفت 4.2 میلیون بشکه در روز تحویل دولت احمدی نژاد داد این در حالی است که به دلایل مختلف از جمله ناکارآمدی وتحریم ها، این رقم در پایان دولت 8 ساله احمدی نژاد به زیر 3 میلیون بشکه در روز رسید.

البته روحانی وعده داده است تهران رویکردی با کاهش برخورد با جهان در پیش بگیرد .

رویترز اضافه کرد: پیش بینی می شود بازگشت زنگنه به کرسی وزیر نفت ایران، نشانه ای از بازگشت ثبات به مدیریت کلان این وزراتخانه پول ساز باشد. این در حالی است که وزارت نفت در دوره 8 ساله احمدی نژاد شاهد 4 سکاندار بود.

برخی منابع گفته اند که حسن روحانی قرار است همزمان با حضور در مجلس شورای اسلامی برای تحلیف در روز شنبه آینده، فهرست کابینه پیشنهادی خود را نیز اعلام کند.

کلید واژه ها: زنگنه وزارت نفت


نظر شما :