استقبال مطبوعات بین‌المللی از گزینه پیشنهادی وزارت نفت

۰۷ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۵ کد : ۱۹۱۹۲۱۵ سرخط اخبار

ستقبال مطبوعات جهانی از معرفی زنگنه به عنوان وزیر نفت دولت جدید، شانس بالای ایران برای کسب دبیرکلی اوپک، تحلیل بهای نفت مورد نیاز ایران برای توازن بخشیدن به بودجه سال جاری، به رأی گذاشته شدن طرح تحریم های جدید آمریکا علیه ایران و معرفی کشورهای شرکت کننده در مراسم تحلیف روحانی، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

استقبال مطبوعات بین‌المللی از گزینه پیشنهادی وزارت نفت


به گزارش «تابناک»، گمانه زنی ها درباره ترکیب کابینه حسن روحانی به مطبوعات و رسانه های خارجی نیز راه یافته است. در این میان، مطرح شدن نام بیژن نامدار زنگنه به عنوان وزیر نفت، به شدت مورد توجه این مطبوعات قرار گرفته است.

روزنامه «نشنال» امارات از جمله مطبوعاتی است که به این خبر پرداخته و می نویسد حسن روحانی می خواهد وزیر نفت محترم پیشین ایران، که مدت هشت سال این سمت را بر عهده داشت، بار دیگر به عنوان وزیر نفت معرفی کند. نشنال اشاره می کند که زنگنه به جذب میلیارد ها دلار سرمایه خارجی در بخش نفت و گاز ایران کمک کرد و مورد حمایت رهبری ایران نیز بود؛ اما پس از پایان فعالیت وی در این سمت، نفت و گاز ایران در معرض تحریم های شدید جهانی قرار گرفت.

«رویترز» و «دیلی استار» لبنان نیز خبر مطرح شدن نام زنگنه به عنوان وزیر نفت جدید ایران را مورد توجه قرار داده اند.

استقبال مطبوعات بین‌المللی از گزینه پیشنهادی وزارت نفت

در همین حال، سایت خبری «البوابه» از شانس بالای ایران برای کسب عنوان ریاست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خبر داده است. البوابه با نقل این خبر از قول حسین امیری خامکانی، عضو کمیته اقتصادی مجلس شورای اسلامی می نویسد، از دید وی، ایران از جمله کشورهایی است که از آغاز فعالیت اوپک حضوری کارآمد در این سازمان داشته و نسبت به دیگر اعضای این سازمان، از درجه بالایی از تجربه و تخصص برخوردار است؛ بنابراین، وی نتیجه گیری کرده: «هرچند رقابت نزدیکی میان ایران و عراق برای دبیرکلی اوپک وجود دارد، به نظر می رسد کشور ما شانس بالاتری برای به دست آوردن این جایگاه دارد».  

استقبال مطبوعات بین‌المللی از گزینه پیشنهادی وزارت نفت


باز هم در یک خبر دیگر نفتی، روزنامه «خلیج تایمز» تحلیلی از جایگاه قیمت نفت در بودجه ایران ارائه داده و می نویسد، برای این که ایران بتواند به بودجه سال جاری خود توازن ببخشد، نیازمند آن است که بیشتری درآمد نفتی را در میان اعضای اوپک از آن خود کند.
این روزنامه به نقل از «شرکت سرمایه گذاری نفتی عرب» می نویسد ایران برای تأمین مخارج در نظر گرفته شده در بودجه خود، نیازمند رساندن بهای نفت به ۱۴۴ دلار در هر بشکه است، حال آن که برای توازن بخشی به بودجه عربستان سعودی، ۹۸ دلار در هر بشکه کفایت می کند. میانگین بهای نفت مورد نیاز برای کشورهای عضو اوپک، ۱۰۵ دلار برآورد شده است.

استقبال مطبوعات بین‌المللی از گزینه پیشنهادی وزارت نفت


با این حال، خبرگزاری «رویترز» از به رأی گذاشته شدن طرح جدید تحریم های نفتی علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا در هفته جاری خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، مجلس نمایندگان که در آن جمهوری خواهان اکثریت را در اختیار دارند، روز چهارشنبه طرحی را به رأی خواهد گذاشت که بنا دارد در یک سال، یک میلیون بشکه دیگر از صادرات نفت ایران را نیز کاهش دهد. البته این طرح در صورت رأی آوردن هم به سرعت تبدیل به قانون نمی شود، زیرا مجلس سنا نیز باید درباره آن تصمیم گیری کند. کمیته بانکداری سنا، در ماه سپتامبر این طرح را در دستور کار خود قرار می دهد و پس از آن، سناتورهای آمریکایی نیز به باید به آن رأی دهند تا به قانون تبدیل شود.

استقبال مطبوعات بین‌المللی از گزینه پیشنهادی وزارت نفت


در پایان، در خبری مربوط به مراسم تحلیف حسن روحانی، روزنامه «پاکستان تودی» از حضور چهل دولت، از جمله پاکستان در این مراسم خبر داده است. این روزنامه به نقل از منابع داخلی ایران می نویسد، تاکنون حضور رؤسای جمهور افغانستان، قزاقستان، پاکستان، لبنان، کره شمالی، تاجیکستان، ترکمنستان، گینه بیسائو و توگو در این مراسم قطعی شده است؛ افزون بر این، سه نخست وزیر، پنج رئیس مجلس، پنج معاون رئیس جمهور و ده وزیر خارجه قطعا در این مراسم شرکت خواهند کرد. معاون دبیر کل سازمان ملل و ماهاتیر محمد، نخست وزیر پیشین مالزی از جمله دیگر شرکت کنندگان در این مراسم هستند.

کلید واژه ها: اوپک بیژن زنگنه


نظر شما :