تلاش امریکا برای اجرای مدل قطر در عربستان

۰۸ تیر ۱۳۹۲ | ۱۴:۰۵ کد : ۱۹۱۷۹۳۲ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از هفته نامه فلسطینی المنار، محافل مطلع آمریکایی تاکید می کنند، دولت آمریکا از طریق گروه های ویژه ای که تشکیل داده و متشکل از عناصری از دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی این کشور است، تماس های گسترده ای را با شاهزادگان جوان خاندان های عربی حاکم بر کشورهای عربی خلیج فارس آغاز کرده تا از اقدام امیر قطر در انتقال قدرت به نسل جوان تبعیت کنند.

این محافل آگاه تاکید می کنند که عربستان سعودی در راس فهرستی است که آمریکا برای ایجاد تغییر در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس قرار دارد و دلیل این امر را باید در تمایل آمریکا به تضمین و حفظ ثبات و استقرار در منطقه خلیج فارس ملاحظه کرد.

به گفته این منابع، دولت آمریکا از یک سو برای حفظ ثبات و استقرار در خلیج فارس و از سوی دیگر برای کاهش فشارهایی که بر مردم کشورهای این منطقه مشاهده می شود و همچنین تحرکات و اعتراض های مردمی جاری در برخی از این کشورها مانند بحرین تلاش می کند، گام های پیشگیرانه ای بردارد.

بنابر اظهار این محافل آمریکایی، واشنگتن تلاش دارد، با روی کار آوردن شاهزادگان جوان به قدرت در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، تاثیر نبود پادشاهان و شاهزادگان پیر و فرتوت این کشورها احساس نشود. افزودن بر اینکه واشنگتن بر این باور است که شاهزادگان جوان بیش از شاهزادگان پیر و فرتوت این رژیم های عربی به غرب و در راس آنها آمریکا وفادار هستند.

در واقع به اعتقاد واشنگتن اگر پادشاه و شیوخ مسن کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به آمریکا وفادار هستند، شاهزادگان جوان آمریکایی و غربی هستند، چون اکثر آنها تحصیلات خود را در کشورهای غربی طی کرده اند و شاهزادگان با نفوذ و قدرتمند آنها روابط گسترده و عمیقی با دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی اروپایی و آمریکایی دارند، به عبارت دیگر سیاست کشورهایی که در آنها تغییراتی در عرصه حکومتی روی می دهد، تاثیری بر وفاداری آنها بر غرب نخواهد گذاشت و رسیدن نسل جوان این شاهزادگان به قدرت تنها تضمین کننده ارتباط و وابستگی آنها به غرب است.

این محافل در ادامه توضیح می دهند: اقداماتی که هم اکنون و در آینده ممکن است، درباره برکناری و به قدرت رسیدن برخی افراد در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس شاهد آن باشیم و طی روزهای گذشته در قطر شاهد آن بودیم، را تنها باید نمایش های صوری «اصلاح و تغییر» در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به شمار آورد که قهرمانان آنها شاهزادگان جوان خاندان های حاکم بر این کشورها هستند و قرار است تا با روی کار آمدن این شاهزادگان بحث ها و صحبت هایی در خصوص برنامه های اصلاح و تغییر و تحول در این کشورها بر زبان آورده شود که بالطبع تمام این سخنان و برنامه ها صوری و شکلی خواهد بود تا مانع شکل گیری اعتراض های مردمی در این کشورها یا توسعه و گسترش آنها شود.

آنان همچنین می گویند: این روند انتقال قدرت روندی است که آمریکا بر آن اشراف و نظارت دارد و این موجب می شود تا از یک سو واشنگتن شاهزادگان مورد نظر خود را در این کشورها روی کار بیاورد و از سوی دیگر مانع بروز درگیری و نزاع شاهزادگان برسر قدرت شود و این موضوع به شکلی ویژه بر کشور عربستان سعودی منطبق است.

همچنین این منابع تاکید می کنند: هر روز گزارش های جدیدی درباره رقابت و درگیری شاهزادگان جوان سعودی که تلاش دارند، مراتب بالاتری را در دستگاه حکومتی عربستان احراز کنند، به دست واشنگتن می رسد که رقابتی سخت، گسترده و خطرناک است و نه تنها ثبات و استقرار در عربستان که ثبات و امنیت منطقه را نیز متزلزل خواهد کرد و این اصلا به سود کشوری همچون آمریکا به طور خاص و غرب به طور عام نیست، به ویژه آنکه تهدید منابع نفتی عربستان بازتابی منفی بر اقتصاد جهانی می گذارد.

کلید واژه ها: آمریکا خلیج فارس عربستان


نظر شما :