امریکا ناوگان پنجم خود را از بحرین می‌برد؟

تهدید استراتژیک منامه از سوی واشنگتن

۱۰ تیر ۱۳۹۲ | ۱۶:۱۲ کد : ۱۹۱۷۸۶۱ ترجمه برگزیده خاورمیانه
امریکا نمی تواند در حال حاضر به فکر تغییر پایگاه نظامی خود از بحرین باشد. چرا که چنین اقدامی امریکا را از یک پایگاه دریایی مهم و اصلی آن هم در سایه تنش های بزرگ موجود در خاورمیانه، محروم می کند.
تهدید استراتژیک  منامه از سوی واشنگتن

دیپلماسی ایرانی: اطلاعاتی که از کاخ سفید به بیرون درز کرده، حاکی از آن است که امریکایی ها درصدد جمع کردن پایگاه نظامی خود در بحرین هستند. اگر چه ناظران این سناریو را بعید می دانند و می گویند دلیلی بر این که ثابت کند چنین طرحی از سوی امریکا دنبال می شود وجود ندارد و مطرح شدن آن را در زمره سیاست های فشار امریکا بر کشورهای مختلف عربی منطقه می دانند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، یکی از افسران نیروی دریایی امریکا چندی پیش از مقام های نظامی امریکایی گلایه کرد که "طرح جایگزین" واقعی و پراگماتیکی برای جایگزین کردن پایگاه نیروی دریایی خود در بحرین در صورتی که ناآرامی های این کشور تشدید شود و بحران سراسر آن را فرا بگیرد، ندارند.

ناظران و کارشناسان امور نظامی و استراتژی از این که اداره های امریکایی سناریوی برچیدن پایگاه های نظامی در بحرین را مطرح کرده اند، ابراز تعجب کرده و می گویند که بعید است چنین سناریویی از سوی امریکا دنبال شود چرا که هیچ دلیل روشنی برای طرح آن وجود ندارد. به اعتقاد کارشناسان آن چه در بحرین می گذرد، تنش هایی است که میان مخالفان شیعه در قبال عملکرد هیئت حاکمه کشورشان مطرح است که فعلا محدود شده و حکومت بحرین توانسته بر آنها مسلط شود و دیگر نمی تواند دلیل اصلی برای طرح فرضیه برچیدن پایگاه نظامی امریکایی ها در این کشور باشد. آنها همچنین می گویند آن چه از زبان مدیران عالی رتبه امریکایی زده می شود، صرفا جنبه تهدید دارد و آنها می خواهند به نوعی مقصود دیگری را بیان کنند و در حقیقت در چارچوب سیاست های امریکایی برای فشار به کشورهای هم پیمان عربشان قابل ارزیابی است، در عین حال که می خواهند نگاه بالا به پایینی رابطه با آنها را نیز حفظ کنند و امتیازهای مادی بیشتری از آنها بگیرند. مثلا امریکایی ها همیشه به طور موقتی از ابزار حقوق بشر برای فشار به این کشورها استفاده کرده اند اما هر گاه که به مقصود خود رسیده اند، از آن منصرف شده اند. برای همین می گویند که واشنگتن از همین طریق به بحرین فشار می آورد تا در برخورد با مخالفان جانب احتیاط را رعایت کند. ناظران همچنین می گویند که امریکا چنین تهدیدهایی را مطرح می کند که به طرف بحرینی بفهماند که تا چه اندازه به آن نیاز دارد و در عین حال باید میزان بیشتری اسلحه از آن خریداری کند.

امریکا نمی تواند در حال حاضر به فکر تغییر پایگاه نظامی خود از بحرین باشد. چرا که چنین اقدامی امریکا را از یک پایگاه دریایی مهم و اصلی آن هم در سایه تنش های بزرگ موجود در خاورمیانه، محروم می کند.

بزرگ ترین ناوگان دریایی امریکا موسوم به ناوگان پنجم نیروی دریایی در بحرین مستقر است که بزرگ ترین ناوگان امریکا در خاورمیانه محسوب می شود.

ریچارد مک دنیل از جمله کسانی که سناریوی برچیدن ناوگان دریایی امریکا در بحرین را رد می کند، در این باره در وبسایت مرکز برویکنگز می نویسد: امریکا نمی تواند در حال حاضر به فکر تغییر پایگاه نظامی خود از بحرین باشد. چرا که چنین اقدامی امریکا را از یک پایگاه دریایی مهم و اصلی آن هم در سایه تنش های بزرگ موجود در خاورمیانه، محروم می کند.

دنیس بلر، یکی از مسئولان نظامی سابق امریکایی در ماه فوریه گفته بود که "باید قطعات تاسیسات دریایی موجود در پایگاه دریایی امریکایی ها در آب های بحرین به جایی دیگر منتقل شوند چرا که بحرین باید بفهمد که بیش از آن که ایالات متحده به آن نیاز داشته باشد، خودش به امریکا نیاز دارد." این اظهارات به روشنی بوی فشار به بحرین به دلایل مختلف دارد.  

ریچارد مک دنیل پیش از این در گزارش دیگری گفته بود در صورتی که امریکا تصمیم به انتقال ناوگان دریایی خود از بحرین بگیرد، کویت یا عمان می توانند بهترین مکان برای این انتقال باشند.  

تحلیلگران هدف از ایراد این اظهارات از سوی دانیل را صرفا تلاش هایی امریکایی برای دریافت کمک های مالی می دانند تا به این ترتیب بحرین را وادار کنند تا خریدهای تسلیحاتی بیشتری از ایالات متحده انجام دهد.

یکی از مقام های نظامی امریکایی که نخواست نامش فاش شود در این باره می گوید: «ما به دقت تحرکات امنیتی جاری در منطقه را زیر نظر داریم و نسبت به کوچک ترین تحرک نامطلوبی فورا پاسخ می دهیم. البته با هر کس به زبان حال خود، بحرین یک شکل ابزار پاسخ دارد و کشورهای دیگر شکلی دیگر.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی /11

انتشار اولیه: پنجشنبه 6 تیر 1392/ باز انتشار: دوشنبه 10 تیر 1392

کلید واژه ها: بحرین امریکا


نظر شما :