سرنوشت قطر در انتظار بحرین است

۱۰ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۱۲ کد : ۱۹۲۲۳۰۳ سرخط اخبار

چاک هیگل، وزیر دفاع امریکا به تازگی سفر سری ای به بحرین انجام داده و پیامی تهدیدآمیز را از سوی باراک اوباما به پادشاه بحرین رسانده است.

گروه های معارض بحرینی در حالی در سایه سکوت خبری رسانه های جهانی تظاهرات خود را علیه حکومت آل خلیفه ادامه می دهند که سخنان باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در مجمع عمومی سازمان ملل به مذاق بحرینی ها خوش نیامده است و آن را ناامیدکننده توصیف کرده اند. در این میان اخباری نیز منتشر شده که نشان می دهد دولت امریکا به صراحت حکومت بحرین را به دلیل اعمال نکردن اصلاحات مورد تقاضای مردم بحرین تهدید کرده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، منابع آگاه گفته اند که چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا به تازگی سفر سری ای به بحرین انجام داده و پیامی تهدیدآمیز را از سوی باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا به پادشاه بحرین رسانده است.

بنا به این گزارش در مفاد این نامه آمده است که حکومت بحرین تا پایان اکتبر فرصت دارد تا خلیفه بن سلمان، نخست وزیر بحرین را وادار به استعفا کند و به جای او سلمان بن حمد، ولیعهد معتدل و میانه رو را منصوب کند.

به گفته این منابع چاک هیگل از ملک حمد بن سلمان آل خلیفه، پادشاه بحرین خواسته است که اصلاحات سیاسی در کشورش انجام دهد و توصیه های شریف بسیونی، رئیس کمیسیون تحقیق بین المللی را به طور کامل اجرا کند، همه زندانیان دستگیر شده از جمله کسانی که برای آنها حکم صادر شده را آزاد کند، تمامی رهبران مخالفان از جمله ابراهیم شریف، رئیس جنبش چپ "وعد" و شیخ حسن المشیمع، دبیر کل جمعیت "حق" و همچنین شیخ محمد حبیب المقداد و نبیل رجب، حقوقدان و عبدالهادی الخواجه و افراد دیگر را آزاد کند. هیگل همچنین خواستار آزادی همه پزشکان و بیمارانی که در جریان اعتراض های مردمی دستگیر شده اند، نیز شده است.

به نوشته روزنامه الاخبار هنگامی که امیر بحرین در پاسخ به تقاضاهای طرف امریکایی خواستار دادن زمان کافی برای بررسی این پیشنهادها شد، هیگل در پاسخ به وی گفت: «من برای مشورت این جا نیامده ام، بلکه برای ابلاغ دستوری از سوی دولت امریکا آمده ام و پادشاه بحرین باید این دستورات را اجرا کند در غیر این صورت تصمیم های دیگری خواهیم گرفت.»

این در حالی است که بحرین از اظهارات رئیس جمهوری امریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل که به صراحت گفت که بحرین از تنش های طایفه ای رنج می برد، آزرده شده و آن اظهارات را ناامیدکننده توصیف کرده است. هدی نونو، سفیر بحرین در ایالات متحده امریکا در واکنش به اظهارات اوباما در وبسایت شخصی اش نوشت: از این که شنیدم باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا وضعیت در بحرین را با وضعیت فعلی در عراق و اوضاع تاسف بار سوریه مقایسه می کند، احساس ناامیدی کردم. در حالی که بحرین خود را ملزم به ایجاد مکانی بهتر برای همه شهروندانش می داند و من گفته ام که هنوز برنامه اصلاحات کامل نشده است.»

از سوی دیگر مردم بحرین در تظاهرات بزرگی که آن را تظاهرات بزرگ تاریخی نامیدند روز جمعه به خیابان های منامه آمدند و اعلام کردند تا تحقق کامل مطالباتشان و آزادی همه زندانیان سیاسی دستگیر شده به تظاهرات خود ادامه می دهند و از جامعه جهانی نیز خواستند که از تحرکات آنها حمایت کنند. لازم به یادآوری است که این تظاهرات بزرگ در سایه بایکوت کامل خبری رسانه های جهانی صورت گرفت.

کلید واژه ها: بحرین امریکا هیگل باراک اوباما پادشاه بحرین


نظر شما :