اسرائیل بازنده اصلی انتخاب روحانی

۲۸ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۴ کد : ۱۹۱۷۵۱۸ سرخط اخبار

روزنامه لبنانی السفیر نوشت: اگرچه پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری نویددهنده تغییر بسیاری از سیاست ها به ویژه سیاست خارجی در دولت آینده است اما این هیچ گاه به معنای عدول وی از اصول و مبادی انقلاب نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه لبنانی «السفیر» در مقاله ای به قلم «مصطفی اللباد» با عنوان «ایران بعد از پیروزی روحانی: تجدید نه انقلاب» می نویسد: جامعه بین المللی از پیروزی «حسن روحانی» در انتخابات ریاست جمهوری ایران استقبال بسیاری به عمل آورد و واکنش های بین المللی اثبات کننده این مدعاست. 

پیروزی «حسن روحانی» در دور اول انتخابات ریاست جمهوری برای بسیاری غافلگیری بزرگی بود، چون این پیروزی تنها معنای یک موفقیت را به همراه نداشت، بلکه به معنای تایید وی بود.

نتایج انتخابات ایران به این حقیقت نیز اشاره می کند که پیش بینی ها و برآوردهای غربی و بین المللی درباره ایران پس از انقلاب هیچ گاه درست و یا حتی نزدیک به درست و دقیق نبوده و دلیل این امر پیش بینی های مراکز تحقیقاتی و رسانه های بزرگ آمریکا پیش از آغاز رقابت های انتخاباتی بود که نشان می داد یکی از نامزدهای اصولگرایان پیروز این دور از انتخابات ریاست جمهوری است.

اما پس از آنکه «حسن روحانی» توانست نگاه ها را به خود جلب کند، رسانه های غربی پیش بینی کردند که پیروزی «حسن روحانی» در انتخابات ریاست جمهوری «انقلابی» علیه جمهوری اسلامی و اصول و مبادی آن خواهد بود. در حالی که این برآورد و پیش بینی این واقعیت را نادیده می گیرد که نتیجه این انتخابات بیانگر کثرت گرایی در جامعه ایرانی است و حدود نیمی از آرا نیز به صندوق اصولگرایان ریخته شده است.

همچنین این پیش بینی و برآورد این موضوع را هم نادیده می گیرد که «حسن روحانی» نیز نماینده آیت الله«علی خامنه ای» در شورای عالی امنیت ملی ایران است و در همان حال عضو تشخیص مصلحت نظام و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک وابسته به این شورا است.

همچنین برکسی پوشیده نیست که «حسن روحانی» از سوی «شورای نگهبان» برای کاندیداتوری در انتخابات مورد تایید قرار گرفت و این موضوعی است که بار دیگر بر عدم دقت پیش بینی ها و برآوردهای غربی تاکید می کند.

روحانی و سیاست خارجی

«حسن روحانی» از جمله کاندیداهایی بود که در رقابت های انتخاباتی خود وعده تغییر خط مشی اداره پرونده های خارجی را داده بود و این موضوعی است که باید به آن دقت بسیار داشت.

بدون تردید «حسن روحانی» تغییر و تحولاتی را در ایران پیاده خواهد کرد که تضمین کننده منافع و مصالح ایران باشد و در همان حال ایران را در موضع برخورد کمتری قرار خواهد داد که این به معنای کاهش فشارهای منطقه ای و بین المللی بر ایران است.

به سخن دیگر اگرچه «حسن روحانی» تلاش خواهد کرد، عملکرد خارجی ایران را تغییر دهد و گفتمان و ادبیات آن را اصلاح و تعدیل کند، اما این بدین معنا نیست که از اهداف ملی خود عدول کند.

بنابراین اگرچه «حسن روحانی» تمایل خود را به گشایش به روی نیروهای منطقه ای برای کاستن از تنش های موجود اعلام کرده، اما در عین حال تلاش خواهد کرد وجهه بسیار مقبول تر و پذیرفته تری از ایران در غرب و منطقه ارائه دهد و در این بین نمی توان خرسندی عربستان سعودی و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را از پیروزی «حسن روحانی» نادیده گرفت.

«حسن روحانی» اگرچه سیمایی خوش برخورد و خندان دارد و فردی نشان می دهد که می توان با وی به راحتی گفت وگو و مذاکره کرد، اما در عین حال وی هیچ گاه از اهدافش چشم پوشی نمی کند و در این میان به نظر می رسد که «اسرائیل» بزرگ ترین بازنده از پیروزی «حسن روحانی» است، چون توانایی و قدرت وی بی تردید وجهه ایران را در عرصه بین المللی تغییر خواهد داد و این چیزی نیست که اسرائیل خواهان آن باشد.

ایران محوری منطقه ای را هدایت و رهبری می کند و تحلیل های موجود از رفتارها و عملکردهای «حسن روحانی» در منطقه نشان می دهد که وی از هم پیمانی ها و همکاری های منطقه ای ایران چشم پوشی نخواهد کرد، چون این ائتلاف ها و هم پیمانی ها خط اول دفاعی ایران را تشکیل می دهند. اما در عین حال وی تلاش خواهد کرد تا از فشارها و تنش های منطقه ای بکاهد.

هم اکنون حدود چهل روز باقی است تا «حسن روحانی» به صورت رسمی کار خود را به صورت رسمی در منصب ریاست جمهوری ایران آغاز کند و تا آن زمان پیش بینی ها درباره ایران جدید – قدیم و به ویژه سیاست خارجی آن ادامه خواهد یافت.


نظر شما :