نکته های کلیدی در مورد رئیس جمهور کلید به دست

۲۷ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۹:۵۲ کد : ۱۹۱۷۴۷۰ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: حسن روحانی 64 ساله، پیروز انتخابات ریاست جمهوری ایران است که از ماه ها قبل، جامعه بین المللی به انتظار نتیجه آن نشسته بود. این رئیس جمهور اعتدال گرا تا دو ماه دیگر به ساختمان ریاست جمهوری واقع در خیابان پاستور می رود و تنها پس از آغاز فعالیت های روحانی ، غرب می تواند چهره ای دقیق تر  از وی ترسیم کند که مبنای بسیاری از تصمیم گیری ها خواهد بود. آنچه در زیر می خوانید 8 نکته ای است که شبکه خبری ان بی سی در مورد روحانی مطرح کرده است.

پیشینه: روحانی متولد 12 نوامبر 1948 در سمنان است. خانواده او از مخالفان رژیم شاه بودند. او در نوجوانی تحصیلات حوزوی داشت.

یک وکیل: روحانی لیسانس حقوق خود را از دانشگاه تهران و مدرک فوق لیسانس را از دانشگاه گلاسکو در اسکاتلند دریافت کرد.

یک سیاستمدار در حلقه داخلی: روحانی در سال های 1960 پا به عرصه سیاست گذاشت. او پس از سرنگونی رژیم پهلوی و انقلاب اسلامی پست های کلیدی را در جمهوری اسلامی تجربه کرد. روحانی رزومه سیاسی بلندبالایی دارد که شامل فرماندهی نیروی هوایی، حضور در تصمیم گیری های مربوط به دوران جنگ و حضور در مجلس است. همچنین روحانی روابط نزدیکی با مراجع دارد. روحانی دست کم 15 سال در شورای عالی امنیت ملی ایران فعال بوده است. هرچند با روی کار آمدن دولت احمدی نژاد از سمت خود استعفا داد اما همواره در امور سیاست خارجی جمهوری اسلامی دخیل بوده است. علاوه بر این روحانی مدت هاست که کارشناس امنیت ملی است و بسیاری او را یک چهره تکنوکرات می شناسند.

یک مذاکره کننده قاطع: روحانی با لقب شیخ دیپلمات، به مدت 22 ماه ریاست مذاکرات هسته ای را بر عهده داشته است. او یک مذاکره کننده قاطع و در عین حال مذاکره کننده ای با رویکرد سازنده است. روحانی تبحر خاصی در گوش فرادادن به طرف مقابل دارد و این تصور را در طرف دیگر ایجاد می کند که درک درستی از اظهارات دارد.

یک مرد خونسرد: روحانی بر خلاف محمود احمدی نژاد درگیری هیجان و نطق های آتشین، روحیه ای خونسرد دارد.

یک میانه روی پراگماتیک: روحانی یک متفکر سیاسی است که از تندروی در ایدئولوژی پرهیز دارد. او کمتر با ایده های رادیکال همراهی می کند و میانه روی را ترجیح می دهد.

یک مصلح اجتماعی: روحانی متعهد شده که اصلاحات اجتماعی را پیش ببرد. او به آزادی بیان اشاره داشته است.

یک سنت گرا: روحانی با شعار تدبیر و امید به ساختار نظام جمهوری اسلامی متعهد است و ایده های انقلابی ندارد. از برخی اظهارات روحانی نباید برداشتی مبالغه شده داشت.

یک دوست جامعه بین المللی: روحانی می گوید ایران همیشه نباید دشمن آمریکا باشد و رابطه ای با واشینگتن نداشته باشد. او از احیای روابط با جامعه بین المللی سخن می گوید.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10


نظر شما :