روزنامه العرب ادعا کرد

افشای سفر مخفیانه مقام ایرانی به قطر

۲۷ خرداد ۱۳۹۲ | ۲۲:۴۲ کد : ۱۹۱۷۴۶۷ اخبار اصلی خاورمیانه
امیر قطر از مواضع ایران خشمگین شده اما تاکید کرده است که نمی‌تواند اقدامی که به مثابه توهین یا خلاف مواضع ایران باشد، انجام دهد و این حقیقت را خوب می‌داند که ایران قدرت کافی برای اذیت و در تنگنا قرار دادن قطر را دارد.
افشای سفر مخفیانه مقام ایرانی به قطر

دیپلماسی ایرانی: منابع دیپلماتیک در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به روزنامه العرب، چاپ لندن گفتند که تهران تلاش بسیاری کرده است که به دوحه فشار بیاورد تا حمایت خود را از مخالفان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه متوقف کند.بنا به این گزارش، نزدیک به شش هفته پیش یکی از مقام های بلندپایه ایرانی به طور سری به قطر سفر کرده و با شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر دیداری خصوصی انجام داده است. ادعا می شود در این دیدار این مقام عالی رتبه ایرانی پیامی را از رهبر معظم انقلاب اسلامی به امیر قطر داده است. به گفته منابع دیپلماتیک این نامه حاوی پیامی هشدارآمیز به دوحه بر سر دخالت های مکرر و بی وقفه اش در امور داخلی سوریه بوده و هشدار داده شده است که ایران به آسانی نمی تواند از کنار دخالت های قطر در سوریه که متحد استراتژیک ایران محسوب می شود، بگذرد.

به گفته این منابع امیر قطر از مواضع ایران خشمگین شده اما تاکید کرده است که نمی تواند اقدامی که به مثابه توهین یا خلاف مواضع ایران باشد، انجام دهد و این حقیقت را خوب می داند که ایران قدرت کافی برای اذیت و در تنگنا قرار دادن قطر را دارد.

این منابع دیپلماتیک تاکید می کنند که بعد از این دیدار شیخ حمد نزد نزدیکانش می آید و می گوید که تهدیدهای ایران جدی است و نمی توان به آنها بی توجه بود. این مساله سبب می شود تا قطر از دعوت ایالات متحده امریکا از دوحه برای قطع حمایت از مخالفان سوری استقبال کرده و حمایت تسلیحاتی و مالی خود را از برخی گروه های مخالف با اسد متوقف کند، حتی گفته می شود که قطر ارتباطات خود را با بسیاری از این گروه ها قطع کرده است، مساله ای که این فرصت را در اختیار عربستان قرار داد تا پرونده را به طور کامل در دست بگیرد.

در همین رابطه منابع دیپلماتیک آگاه تاکید می کنند که در پی همین دیدارها و حوادث بوده که دوحه از محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر و اخوان المسلمین مصر می خواهد که مواضع خود را علیه حکومت بشار اسد تشدید کنند و لحن خصمانه تری در برابر آن بگیرند، با این هدف که به این ترتیب بتوانند فشار موجود بر رهبری قطر را متوقف کنند. در پی آن بود که محمد مرسی روز شنبه 15 ژوئن طی سخنرانی ای در جمع هوادارانش به حکومت سوریه تاخت و اعلام کرد که روابط خود را با دمشق به طور کامل قطع می کند.

در عین حال رهبران قطر تلاش کردند تا برگه های ضد ایرانی خود را با استفاده از جریان های تندروی اسلامی رو کنند که در پی آن شاهد اظهارات تند یوسف قرضاوی، رئیس اتحاد علمای مسلمین علیه ایران و حزب الله بودیم که ایرانی ها و شیعیان را کافر دانست و اظهارات طایفه ای شدیداللحنی را علیه تهران بیان کرد. یوسف قرضاوی، رهبر معنوی اخوان المسلمین است که در دوحه سکونت دارد و از آن جا تلاش می کند زیر نظر دولت قطر تحرکات اخوان در سراسر جهان را زیر نظر داشته باشد. وی همچنین مواضع خود را با مواضع دولت قطر هماهنگ می کند.

به این ترتیب معرکه رویارویی با اسد از دوحه به قاهره منتقل شده است با این امید که فشارهای ایران به قطر کاهش یابد. در همین راستا بود که علمای اهل تسنن تحت نظر اخوان المسلمین مصر کنفرانسی ضد سوری را در قاهره برگزار کردند و طی آن به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و حکومتش، ایران و حزب الله به شدت تاختند و حتی محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر در آن به سخنرانی پرداخت تا این نشست به این شکل رنگ و بوی سیاسی نیز به خود بگیرد.

ایران در پایگاه های نفتی و گازی مشترکش با قطر که منبع اصلی درآمدهای کلان قطر محسوب می شود، مزاحمت هایی برای دوحه ایجاد کرده تا به دوحه این پیام را برساند که اگر بخواهد می تواند برای آن مزاحمت ایجاد کند.

منابع آگاه به این روزنامه عربی چاپ انگلیس همچنین گفته اند که ایران در پایگاه های نفتی و گازی مشترکش با قطر که منبع اصلی درآمدهای کلان قطر محسوب می شود، مزاحمت هایی برای دوحه ایجاد کرده تا به دوحه این پیام را برساند که اگر بخواهد می تواند برای آن مزاحمت ایجاد کند.

گفتنی است که امیر قطر بعد از کودتا علیه پدرش تلاش کرد تا خود را به ایران نزدیک کرده تا موضعی سرسختانه تر در برابر عربستان اتخاذ کند. عربستان در آن زمان از کودتای شیخ حمد علیه پدرش راضی نبود. وی از زمانی که قدرت را به دست گرفته است تا کنون تلاش کرده تا رابطه خود را با تهران حفظ کند و در گذشته بارها سیاست هایی مخالف با سیاست های ضد ایرانی شورای همکاری اتخاذ کرده است.  

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه امیر قطر مصر


نظر شما :