تهران و ژنو، دو قطب تلاش برای حل بحران سوریه

۰۷ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۶ کد : ۱۹۱۶۷۰۸ سرخط اخبار

ابتکار ایران در برگزاری کنفرانس حل بحران سوریه، گشایش دو خط اعتباری برای دولت سوریه توسط ایران، بازتاب مواضع رئیس مجلس ایران درباره تأثیر بحران سوریه بر روابط تهران و آنکارا، درخواست تهران از دهلی نو برای افزایش واردات نفت از ایران و درخواست شماری از نمایندگان آمریکایی برای خلع ایران از مجمع خلع سلاح سازمان ملل، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

 
تهران و ژنو، دو قطب تلاش برای حل بحران سوریه
 
به گزارش «تابناک»، بخش عمده ای از مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به موضوع سوریه و اقدامات ایران در رابطه با این کشور اختصاص دارد. در این زمینه، شمار زیادی از مطبوعات و رسانه های بین المللی، از جمله خبرگزاری فرانسه، موضوع برگزاری کنفرانس بین المللی حل بحران سوریه در تهران را مورد توجه قرار داده اند. این خبرگزاری می نویسد ایران روز چهارشنبه میزبان کنفرانسی بین المللی خواهد بود تا راه حلی سیاسی برای بحران سوریه پیدا کند. در عین حال، فرانسه، آمریکا و روسیه نیز در پی برگزاری کنفرانس دیگری هستند. در این مطلب به نقل از معاون وزیر خارجه ایران آمده بیش از 40 کشور و همچین نماینده کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل در این کنفرانس شرکت خواهند کرد. 
 
تهران و ژنو، دو قطب تلاش برای حل بحران سوریه
 
کمک مالی و اعتباری ایران به دولت سوریه، موضوع دیگری است که امروز در برخی مطبوعات بازتاب یافته است. «میدل ایست آنلاین» به نقل از بانک مرکزی سوریه می نویسد ایران دو خط اعتباری به ارزش مجموعاً 4 میلیارد دلار را برای سوریه افتتاح کرده و قصد دارد خط سومی را نیز بگشاید تا با اثرات تحریم های بین المللی علیه دولت دمشق مبارزه نماید. از دو خط اعتباری که تاکنون برای سوریه گشوده شده، اولی به ارزش یک میلیارد دلار به تأمین اعتبار واردات کالاهای گوناگون اختصاص دارد و دومی به منظور خرید بنزین و محصولات وابسته در نظر گرفته شده است. میدل ایست آنلاین اشاره می کند که اخبار مربوط به توافق ایران و سوریه برای گشایش خطوط اعتباری، نخستین بار در ماه ژانویه سال جاری منتشر شد. 
 
تهران و ژنو، دو قطب تلاش برای حل بحران سوریه
 
روزنامه «تودی زمان» نیز موضع گیری رئیس مجلس ایران درباره تأثیر بحران سوریه بر روابط ایران و ترکیه را مورد توجه کرده و می نویسد لاریجانی گفته ترکیه نباید به خاطر بحران سوریه، ایران را سرزنش کند. رئیس مجلس شورای اسلامی گفته ترکیه نباید به واسطه موقعیت موجود در سوریه، اقدام به اتهام زنی علیه ایران و حزب الله لبنان کند. تودی زمان به بخشی از سخنان لاریجانی اشاره می کند که در جلسه علنی مجلس گفته: «اگر محاسبات شما پس از سه سال غلط از آب درآمده، مسئولیت آن را به گردن ایران و حزب الله نیندازید». وی همچنین اشاره کرده که چنین اظهاراتی ناشایست بوده و بر مبنای واقعیت های میدانی قرار ندارد.
 
تهران و ژنو، دو قطب تلاش برای حل بحران سوریه
 
در میان دیگر مطالب، روزنامه «وال استریت ژورنال» از درخواست ایران از هند برای افزایش واردات نفت از ایران خبر داده است. این روزنامه می نویسد در جریان مذاکرات دو کشور برای موازنه بخشی به روابط تجاری دوجانبه، ایران از هند درخواست کرده واردات نفت خود را از این کشور افزایش دهد و در مقابل، وعده داده که واردات خود از هند را توسعه دهد. این در حالی است که به واسطه تحریم های غرب علیه بخش انرژی ایران، واردات نفت هند از ایران در سال مالی گذشته به میزان بیش از 26 درصد افت کرد. وال استریت ژورنال اشاره می کند که طی سال گذشته، ایران معادل 11 میلیارد دلار به هند صادارت داشته و در مقابل، 2.95 میلیارد دلار از این کشور کالا وارد کرده است. 
 
تهران و ژنو، دو قطب تلاش برای حل بحران سوریه
 
در نهایت، روزنامه «تایمز اسرائیل» از درخواست شماری از نمایندگان کنگره آمریکا از سازمان ملل برای کنار گذاشتن ایران از ریاست مجمع خلع سلاح این سازمان خبر داده است. در این راستا، 72 نفر از نمایندگان کنگره آمریکا با امضای نامه ای، از سازمان ملل خواسته اند ایران را از ریاست یک ماهه این مجمع خلع کند. این نمایندگان با طرح این ادعا که ایران به تعهدات خود در چارچوب معاهدات منع گسترش تسلیحاتی پایبند نیست، ریاست ایران بر این مجمع را ظالمانه خوانده اند! این در حالی است که ریاست ایران بر مجمع مذکور عملاً از روز گذشته آغاز شده و تا تاریخ 23 ژوئن ادامه خواهد داشت.

کلید واژه ها: سوریه


نظر شما :