پاسخ تهران به ادعاهای مقامات افغانستان

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۹:۴۵ کد : ۱۹۱۶۱۸۲ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهارات اخیر مطرح شده از سوی مقامات آمریکایی درباره برنامه هسته یی کشورمان و اینکه فشارهای بیشتری به ایران مطرح شود را دلسرد کننده خواند.

به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی، سخنگوی جدید وزارت امور خارجه در اولین نشست خود با خبرنگاران خاطرنشان کرد: در 3 ماه گذشته دو دور مذاکرات بسیار جدی و محتوایی و دقیق با گروه کشورهای موسوم به 1+5 داشتیم که به آلماتی 1 و 2 موسوم شده است. در این دوره از مذاکرات پیشنهادات دقیقی از سوی دو طرف مطرح شد. 1+5 در آلماتی پیشنهادات قبلی خود را به صورت ابلاغ شده ارائه کردند که بر خلاف پیشنهادهای گذشته نافی حقوق ملت ایران نبود . بنابراین از طرف ما مورد استقبال واقع شد و آن پیشنهادات را در قالب پیشنهادات ایران که در اجلاس مسکو ارائه شده بود ارزیابی کردیم و پاسخ خود را در آلماتی 2 همراه با ایده ها و پیشنهادهایی که می توانست برای ارائه مذاکرات راهگشا باشد و برای رسیدن به روند پیشرفت در مذاکرات هسته یی و حل و فصل این موضوع ارائه دادیم.

عراقچی اضافه کرد: معتقدیم هرگونه پیشرفتی در مذاکرات هسته یی و حل و فصل آن باید مبتنی بر گام های متقابل به صورت هم زمان متقابل و هم سنخ باشد و پیشنهاداتی که در آلماتی 2 ارائه کردیم در این مسیر موثر است. پیشنهادات ما بسیار سازنده ، متوازن و متعادل بود و انتظار داشته و داریم که با برخورد مثبت و مساعد طرف مقابل مواجه شود.

وی افزود: متاسفانه در آلماتی 2 نمایندگان 1+5 آلمانی ورود به جزئیات و بررسی آن را نداشتند و یا ظاهرا از اختیارات لازم برخوردار نبودند. قرار شد به پایتختهای خود مراجعه کنند و بررسی بیشتری داشته باشند و خانم اشتون نتایج آن را اعلام کند.

وی ادامه داد: اینکه مشورت های آنها تاکنون طول کشیده است از یک دید خوشبینانه می تواند مثبت باشد . امیدواریم پاسخ خانم اشتون در ملاقات دو جانبه ای که فردا قرار است با آقای جلیلی در استانبول داشته باشد سازنده باشد. ما منتظر هستیم پاسخ ایشان را بشنویم و امیدواریم برخورد سازنده ای با پیشنهادات ایران شده باشد.

وی در مورد اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اعمال فشار بیشتر به ایران گفت: این اظهارات دلسرد کننده است و نشان دهنده آمادگی نداشتن و درک درست نداشتن از موقعیت توسط کسانی است که مدعی این فشارها هستند. تجربه ثابت کرده که فشارهای بیشتر و تهدیدهای مختلف هرگز چاره گشا نبوده و بخشی از راه حل مشکل نیست؛ بلکه مذاکرات هدفمند و با حسن نیت تنها راهی است که می تواند به راه حل برسد. سیاست فشار هرگز جواب نداده و نخواهد داد.

عراقچی درباره اظهارات مطرح شده درباره نیروگاه بوشهر از سوی آمانو پس از زلزله های نواحی جنوب کشورمان گفت: توافقات پادمانی با آژانس درباره ی نیروگاه بوشهر داریم و در چارچوب این توافقات همه گونه با آژانس همکاری داشته و داریم و خواهیم داشت بنابراین آنچه درباره ی ایمنی نیروگاه بوشهر در چارچوب موافقت نامه پادمانی در حیطه وظایف آژانس و آقای آمانو قرار می گیرد را برایش آمادگی داریم.

وی ادامه داد : نیروگاه هسته یی بوشهر پس از زلزله اخیر آزمایش بسیار خوبی را از جهت این که تمام استانداردهای ایمنی را درباره این نیروگاه اجرا کرده ایم پس داد. برای همه استانداردها تاییدیه آژانس وجود دارد و خوشبختانه در عمل هم نیروگاه آزمایش خود را در امتحان واقعی پس داد و ما را از ایمنی کامل این نیروگاه مطمئن کرد. اگر آژانس در چارچوب وظایف پادمانی خود باید در این راستا کاری انجام دهد ما نیز در همان چارچوب آمادگی همکاری داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره مذاکرات چهارجانبه ایران، مصر، ترکیه و عربستان در جده نیز گفت: از این که افقهای رسیدن به یک راه حل سیاسی برای موضوع سوریه هر روز گسترده تر و روشن تر می شود خوشحال هستیم. در عرصه های مختلف و موارد گوناگون گرایش به رفتن به سمت راه حل سیاسی و گفت وگوی سراسری بین همه طرفهای درگیر بین دولت، معارضین و کشورهایی که در این موضوع می توانند نقش مثبت ایفا کنند رو به رشد است که جای خرسندی دارد. پیشنهاد مصر برای احیای این کمیته چهارجانبه از سوی ایران مورد استقبال و حمایت است و ما برای پشبرد این فعالیت های کمیته آمادگی داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش ایسنا درباره ی مسائل ناشی از ورود غیر قانونی تعدادی از اتباع افغانستان به کشورمان و همچنین واکنش وزارت امور خارجه این کشور نیز گفت: ایران و افغانستان دو همسایه بسیار نزدیک با اشتراکات بسیار زیاد هستند و روابط بین ما همواره مبتنی بر برادری و دوستی بوده است. البته به خاطر مشکلات و مسائلی که در افغانستان وجود داشته همواره نگرانی ها و مسائلی برای ایران هم به وجود آمده است که یکی از آنها حضور میلیونها مهاجر افغانی در زمانهای مختلف ،اشغال ، جنگهای داخلی و در حال حاضر نیز برای تقاضای کار و درآمد و کارگران غیر قانونی با آن مواجه بوده ایم.

وی اضافه کرد: دولت و مردم ایران همواره حداکثر رافت و برادری را نسبت به اتباع افغانی که به دلایل مختلف به ایران وارد می شدند نشان داده اند و این را در شرایط جنگی ، تحریم ها و فشارها نشان داده ایم و اثبات کرده ایم که هرگز با برادران افغانی خود برخورد غیر انسانی نداشته و نخواهیم داشت.

عراقچی در عین حال تصریح کرد: کنترل مرزهای ایران علیه اشرار و تروریست ها و قاچاقچیان مواد مخدر، یک ضرورت انکارناپذیر است که به هیچ وجه نیروهای امنیتی و انتظامی ما از آن کوتاه نخواهند آمد. ما مرز طولانی با افغانستان داریم و کنترل این مرز از اهمیت اساسی برای ایران برخوردار است.اینکه گاهی در کنترل هایی که صورت می گیرد اتفاقاتی رخ می دهد که بعضا باعث تاسف است و تلفاتی را هم به دنبال دارد نمی خواهیم بگوییم طبیعی است اما به هر حال بعضا پیش آمده و ممکن است پیش آ ید . مهم این است که ما در کنترل مرزهای خود علیه اشرار ، تروریست ها و قاچاقچیان هرگز کوتاهی نخواهیم کرد.

عراقچی ادامه داد: در 20 اردیبهشت در یکی از نقاط مرزی ما واقعه ای رخ داده و تعدادی از اتباع افغان برایشان تلفاتی پیش آمده نیروهای مرزبانی ما در حال بررسی ماجرا و ابعاد و زوایای مختلف آن هستند. از این که افراد بیگناه و کسانی که ادعا می شود فقط برای عبور غیرقانونی و کار به ایران آمدند و دچار این اتفاق شده اند ابراز تاسف و همدردی می کنیم اما از دولت افغانستان به طور جدی انتظار داریم نسبت به کنترل مرزهای خود اقدام محکم تر و وسیع تری انجام دهد.

وی گفت: انتظار داریم دولت افغانستان ورود غیر قانونی اتباع خود به خاک ایران را کنترل کند ما برای دادن ویزا به اتباع افغانی مشکلی نداریم سفارت و کنسول گری های ما آمادگی دارند که در چارچوب مقررات و توافقاتی که وجود دارد نسبت به صدور ویزا برای اتباع افغانی اقدام کنند. بنابراین از دولت افغانستان انتظار داریم که نسبت به شرایط خطرناک مرزی و حضور اشرار و قاچاقچیان اطلاع رسانی کند و کنترل بیشتری در مرزهای خود داشته باشند و در عین حال هم اگر حادثه ای پیش آمده که مورد انتظار نبوده ابراز تاسف می کنیم و آمادگی داریم که با دولت افغانستان همکاری مرزی بیشتری داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه خبرنگار دیگری پرسید: نیروهای خارجی در خلیج فارس مانوری نظامی با حضور چندین کشور خارجی انجام می دهند مواضع ایران در این باره چیست؟ که عراقچی پاسخ داد: خلیج فارس منطقه بسیار مهمی برای ایران، کشورهای منطقه و کل جهان است، زیرا منابع انرژی و انتقال انرژی در این مسیر صورت می گیرد. ما هیچگاه حضور نیروهای خارجی را برای امنیت این منطقه مفید ندانسته ایم و به ضرر امنیت منطقه می دانیم و امیدواریم که نیروهای خارجی در منطقه و کشورهایی که در این امر مشارکت دارند از هرگونه اقدامی که تحریک کننده باشد و باعث افزایش تنش و تشنج در این منطقه حساس که در سالهای گذشته تنش ها و جنگ های مختلفی تجربه کرده است خودداری کنند.ما از نزدیک تحرکاتی که در این باره صورت می گیرد را رصد می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ی برگزاری جلسه دو روز گذشته شورای نگهبان و معاونت کنسولی وزارت خارجه برای برگزاری انتخابات در خارج از کشور نیز گفت: در تمامی کشورهایی که نمایندگی ایران وجود داشته باشد و هر چقدر اندک هم ایرانی در آن کشور حضور داشته باشند انتخابات ریاست جمهوری را برگزار می کنیم. جلسات هماهنگی در این باره برگزار شد، از بعد هیات های اجرایی و نظارت، هماهنگی ها صورت گرفته است. در بیش از 120 نقطه جهان انتخابات را برگزار می کنیم که محل آن در سفارت جمهوری اسلامی ایران و یا کنسول گری های کشورمان خواهد بود. در بعضی از کشورها که جمعیت بیشتری از ایرانیان وجود دارد و پراکندگی بیشتری در شهرهای مختلف وجود دارد بسته به شرایط سفارت اقدام به اعزام صندوق های سیار در شهرهای مختلف هم می کند. این موضوع به کشور مربوطه بستگی دارد.

عراقچی در عین حال گفت: جزئیات هماهنگی ها در روزهای آینده اعلام می شود و در کشورهای مربوطه به صورت دقیق از طریق وب سایت ها به اطلاع هموطنان عزیز خواهد رسید. امیدوار و مطمئن هستیم که حضور هموطنانمان در خارج از کشور همچون هموطنان داخل کشور شکوهمند خواهد بود. آنچه که وظیفه ما برای ایجاد تسهیلات و حضور شکوهمند است مسلما فراهم خواهد شد.

خبرنگار دیگری پرسید: آمریکا اعلام کرده است که در کنفرانس خلع سلاح اتمی که 6 تیر ماه برگزار می شود به دلیل رییس بودن ایران شرکت نمی کند موضع وزارت خارجه در این باره چیست؟ که عراقچی پاسخ داد: نماینمدگی ایران در ژنو حضور قوی و موثری در همه مباحث مربوط به خلع سلاح و موضو عات تسلیحاتی در جهان دارد . ما در همه ابتکارات حضور فعالی داریم و همه کشورها اذعان می کنند که حضور ایران در اجلاس های مربوط به خلع سلاح کنترل تسلیحات و آنهایی که مربوط به امنیت و ثبات جهانی است حضور موثر و قوی دارد و ما به این حضور خود ادامه خواهیم داد و هر جا که لازم باشد حضور ما در حد شرکت و مدیریت اجلاس ها باشد آن را ادامه خواهیم داد و در این باره فشارهای دیگران و حضور یا عدم حضورشان برای ما مهم نخواهد بود.

خبرنگار دیگری درباره اخبار منتشر شده در خصوص افتتاح دفتر رژیم صهیونیستی در امارت نیز گفت: ما هم این اخبار را شنیده ایم و در مورد صحت و سقم آن هنوز اطلاعات دقیقی پیدا نکرده ایم اما با دقت و نگرانی این تحولات را دنبال می کنیم.

خبرنگار دیگری درباره اظهارات اسد و سید حسن نصرالله درخصوص باز کردن جبهه جدید جولان علیه رژیم صهیونیستی و تاثیر آن در معادلات منطقه پرسید که سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار کرد: حملات اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه تحول بسیار مهمی بود که در منطقه رخ داد درست در شرایطی که دولت و ارتش سوریه در میدان مبارزه با تروریست ها به پیروزی ها و دستاوردهای مهمی نائل شده بودند و تروریست ها را از مناطق مهمی خارج کردند حمله رژیم صهیونیستی رخ داد که نشان دهنده هماهنگی است که بین دولت رژیم صهیونیستی و گروههای تروریستی در سوریه وجود دارد که مسلما بسیاری از معادلات را تغییر خواهد داد و ما شاهد مواضع دولت سوریه و دبیر کل حزب الله بودیم.

وی افزود: سوریه اعلام کرد با توجه به موقعیت میدانی نحوه پاسخ گویی و زمان آن را خودشان تعیین خواهند کرد با این حال دولت سوریه به ما اطلاع داده که در صورت تکرار این حملات از سوی رژیم صهیونیستی پاسخ آ نها فوری خواهد بود و این نکته را به اطلاع ایران رسانده است بنابراین تحولاتی که در این باره در منطقه صورت خواهد گرفت تبعات و مسوولیتش متوجه رژیم صهیونیستی خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که با توجه به برگزاری انتخابات در ایران آیا این مساله به معنای کم کردن سرعت مذاکرات با 1+5 خواهد بود؟ گفت: این مساله به معنی این نخواهد بود، فردا مذاکرات آقای جلیلی با خانم آ شتون در استانبول صورت خواهد گرفت و این روند به شکل و صورت خود ادامه پیدا خواهد کرد.انتخابات به صورت کلی تاثیرات خود را بر موضوع هسته یی ایران خواهد گذاشت نه از این جهت که تغییراتی در مواضع اصولی ما صورت گیرد زیرا مواضع ایران در بحث هسته یی اصولی و غیر قابل سازش است و هر دولتی که در پی انتخابات بر سر کار آید مسلما این روند را ادامه خواهد داد و از منافع اصولی ایران و حقوق ملتمان در بحث هسته یی دفاع خواهد کرد. تفاوت آن فقط این است که مسلما با حضور گسترده و مشارکت مردم در انتخابات حماسه سیاسی که خلق خواهد شد دولت بعدی با قدرت و اقتدار و عزت بیشتری در مذاکرات حاضر خواهد شد و مسلما دست بالاتری در دفاع از حقوق ملت ایران خواهد داشت. اگر طرف های 1+5 ترجیح می دهند تا پس از انتخابات ایران صبر کنند مربوط به خودشان است اما از نظر ما روند مذاکراتی می تواند مسیر طبیعی خود را طی کند.

عراقچی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که به نظر می رسد پس از سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری آذربایجان به ایران تغییری در مواضع این کشور نسبت به سوریه رخ داده است ،نیز گفت: جمهوری آذربایجان دوست و همسایه نزدیک ما است. و ما ارتباطات همسایگی دوستانه ای با آذربایجان همواره داشته ایم، البته همیشه عواملی سعی کرده اند که این روابط دوستانه را تخریب کنند که دست های خارجی را همواره در آن دیده ایم. با این حال اراده رهبران این کشور و مقامات سیاسی جمهوری آذربایجان همواره بر گسترش ارتباطات دوستانه با ایران بوده است و ما از این اراده قدردانی می کنیم و سعی می کنیم با همکاری آذربایجان و مقامات ارشد دو کشور روابط را به سمت احترام و منافع متقابل پیش ببریم و از این که طرفهای ثالث در این روابط دخالت داشته باشند جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: در مورد سوریه نیز گرایش همگانی و فراگیر در حال پدید آمدن است مبنی بر این که راه حل سوریه صرفا سیاسی است و ما این موضوع را در کشورهای مختف و اظهارنظرهای مقام های آنها مشاهده می کنیم. درباره ی سوریه و سایر تحولات منطقه با آذربایجان مشورت های نزدیکی داریم. دبیر شورای امنیت ملی آذربایجان اخیرا سفری به ایران داشت و مشورت های بسیار خوبی انجام شد، معتقدیم ادامه مشورت ها در نزدیکی دیدگاههای دو کشور می تواند بسیار موثر باشد.

وی همچنین در باره ی سفر رییس اداره روحانیت قفقاز به ایران نیز گفت: شیخ الاسلام پاشازاده در آینده نزدیک سفری به ایران خواهد داشت. وی شخصیتی بسیار مورد احترام و شناخته شده در آذربایجان است که همواره ارتباطات نزدیک و دوستانه ای با مردم و روحانیت ایران داشته اند و سفر ایشان در ادامه همین روابط دوستانه و ارتباطات نزدیک بین روحانیون دو کشور انجام می شود.

عراقچی درباره موضع وزارت خارجه در خصوص پرونده منصور ارباب سیر که در آمریکا بازداشت است و اطاله دادرسی در مورد پرونده وی نیز گفت: مواضع ما در این باره همواره روشن بوده است. وی را یکی از اتباع آمریکا با اصالت ایرانی می دانیم که قربانی توطئه ای شده است که دست عوامل مشکوک خارجی و صهیونیستی در آن وجود دارد. همواره از حقوق وی به عنوان یک فرد دفاع کرده ایم و خواستار محاکمه و دادرسی عادلانه برای وی بوده ایم. بدون اینکه وابستگی به ایران داشته باشد صرفا از جهت هویت ایرانی الاصل بودنش از حقوق وی در دادگاه دفاع کرده ایم. شبهات و سوالهای زیادی درباره ی دادگاه وی وجود دارد. اخیرا شایعاتی مبنی بر صدور حکم شنیده شد اما بعد از طرق دیگر تکذیب شد. ما به هر حال تحولات پرونده ایشان را از نزدیک دنبال می کنیم.

عراقچی همچنین درباره آخرین اخبار از وضعیت پرونده باقر اسدی یکی از دیپلماتهای ارشد وزارت امور خارجه که چندی پیش در ایران بازداشت شد گفت: اسدی یکی از دیپلماتهای باسابقه و با تجربه وزارت امور خارجه است. شناختی که از ایشان در وزارت خارجه وجود دارد به عنوان فردی متعهد و خوشنام بوده است. با این حال مقامات امنیتی کشور هم وظایف و مسوولیتهایی دارند که باید در اجرای آن دقیق و جدی باشند. به این که آنها به وظاف خود عمل کنند احترام می گذاریم و منتظر هستیم بررسی آنها زودتر به نتیجه برسد و اعلام شود.

وی اضافه کرد: در ارتباط مستقیم با دوستان در وزارت اطلاعات هستیم تا وضعیت نهایی وی روشن شود. از زاویه این که یکی از همکاران ما دچار مشکلی شده است امیدواریم سوء تفاهم باشد. منتظر اعلام نتیجه نهایی از سوی مقامات امنیتی هستیم و در عین حال از حقوق همکاران خود مسلما حمایت می کنیم که ازیک روند عادلانه در بررسی های امنیتی و قضایی برخوردار باشند. امیدوار هستیم که سوء تفاهم باشد اما به هر حال به وظایف نیروهای امنیتی احترام می گذاریم.

خبرنگاری درباره ی آخرین تحولات درباره ی روابط ایران و انگلیس پرسید که عراقچی گفت: تحول جدیدی در این باره رخ نداده است.

خبرنگاری پرسید با توجه به همزمانی مذاکرات آقای جلیلی و خانم اشتون و مذاکرات ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی آیا این دو را بر یکدیگر تاثیرگذار می دانید؟ و آیا نرمش در یکی از این مذاکرات تاثیری در مذاکرات دیگر خواهد داشت که عراقچی پاسخ داد: در عالم سیاست و دیپلماسی همه چیز بر یکدیگر تاثیر می گذارد . مذاکرات ما و آژانس در روند جدید خود دهمین دوره از مذاکرات است که مربوط به همکاری های ایران و آژانس فراتر از تعهدات طبیعی و قانونی خود است. ما بر اساس ان پی تی تعهداتی داریم که همواره به آن پایبند بوده و خواهیم بود. اما آژانس سوالات و انتظاراتی را از ایران دارد که فراتر از تعهداتش است. از جهت این که به ماهیت صلح آمیز برنامه ی هسته یی خود اطمینان کامل و صد در صد داریم با اجرای این خواسته ها و عمل کردن به آن هیچ مشکل اصولی نداریم. اما به هر حال برای هر چه که فراتر از موافقت نامه ی ان پی تی باشد مسلما چارچوبی مورد نیاز است. مذاکراتی که با آژانس صورت می گیرد برای رسیدن به این چارچوب است، اما به هر حال امیدوار هستیم مذاکرات فردا پیشرفت خوبی داشته باشد اما در موضوع هسته یی نمی شود همکاری های ایران و آژانس را در قالب کلی تر مذاکراتی که با 1+5 صورت می گیرد از هم تفکیک کرد. آنچه که به تعهدات مربوط می شود سر جای خود است و به هیچ چیز دیگری مربوط نیست اما فراتر از تعهدات مسلما با عوامل و فاکتورهای دیگر مربوط است.

خبرنگار دیگری درباره ی اخبار منتشر شده مبنی بر توافق روسیه و سوریه برای ارائه سامانه اس 300 به سوریه گفت: دولت روسیه با سوریه از گذشته همکاری های گسترده ای را داشته است که شامل همکاریهای نظامی و غیر نظامی بوده است. این همکاری ها همواره ادامه داشته که در بحران اخیر هم به شکل مقتضی خود ادامه پیدا کرده است. ما از جزئیات این همکاری ها مطلع نیستیم و فقط مطلع شدیم که دولت روسیه احتمالا قصد فروش رادارهای پیشرفته و یا مشابه آن را به سوریه دارد. نقش روسیه در تحولات سوریه تاکنون نقش مثبتی بوده است و سعی داشته که به راه حل عادلانه و مسالمت آمیز از طریق سیاسی برسد. تحرکات اخیری که رخ داده و منجر به توافقی برای برگزاری اجلاس ژنو 2 شده است را از نزدیک دنبال می کنیم.

وی افزود: خرسند هستیم که ابتکارات برای حل و فصل مسالمت آمیز از طریق راهکارهای سیاسی هر روز زمینه و موقعیت بیشتر و بهتری پیدا می کند.

عراقچی خاطرنشان کرد: کنفرانس ژنو 2 از این جهت که ابتکار دیگری برای یک راهکار سیاسی است مورد استقبال کشورمان قرار گرفته اما انتظار داریم هر راهکاری که کنفرانس به آن می رسد راهکاری باشد که مورد قبول سویه باشد. نمی شود برای ملت سوریه و بدون رضایت آنها تصمیماتی گرفته شود که خلاف خواسته مردم آن کشور باشد. انتظار داریم کنفرانس ژنو 2 کنفرانسی فراگیر باشد و از همه طرف های ذی نفع و درگیر که قادر به ایفای نقش مثبت و سازنده هستند دعوت صورت گیرد.

به گزارش ایسنا عراقچی در ابتدای این نشست ضمن تبریک به مناسبت ایام ماه رجب و در عین حال تسلیت شهادت امام هادی (ع) گفت: جای توفیق است که این مسوولیت در غیاب آقای مهمان پرست به من واگذار شده است. امیدوارم تعاملاتی که خواهیم داشت در جهت روشنگری بیشتر نسبت به سیاست خارجی ایران در پاسخ به سوال ها مفید باشد. جا دارد از خدمات و تلاش های سه سال و نیمه برادر عزیزمان آقای مهمان پرست در این عرصه مهم دیپلماسی و سخنگویی تشکر کنم. ایشان به این جمع بندی رسیدند که برای انتخابات ریاست جمهوری با استفاده از حق طبیعی شهروندی که دارند ثبت نام کنند برای ایشان و همه افرادی که برای انتخابات ثبت نام کردند آرزوی توفیقات داریم.

کلید واژه ها: سوریه افغانستان وزارت امور خارجه


نظر شما :