ولید جنبلاط معادله را باز هم تغییر خواهد داد؟

ابهام در سرنوشت کابینه تمام سلام

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۱۶۰۹۰ اخبار اصلی خاورمیانه
جریان 8 مارس در حال بررسی طرحی است که در صورت موافقت میشل سلیمان، رئیس جمهوری به موجب آن دولت موقتی تشکیل خواهد شد که امور را تا روز انتخابات به دست خواهد گرفت.
ابهام در سرنوشت کابینه تمام سلام

دیپلماسی ایرانی: کش مکش بر سر تشکیل دولت ائتلافی در لبنان همچنان ادامه دارد. تمام سلام، نخست وزیر مکلف به تشکیل دولت همچنان در بن بست راضی کردن جریان های سیاسی به سر می برد و این در حالی است که قرار است روز چهارشنبه آینده موضوع بررسی انتخابات در صحن علنی مجلس مورد بحث قرار بگیرد و در حاشیه آن رایزنی های بیشتری بر سر تشکیل کابینه جدید تمام سلام انجام شود.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، در این میان پیشنهاد تمام سلام برای تشکیل دولتی سه گانه که 24 پست وزارت آن میان نیروهای 8 مارس، 14 مارس و میانه روها تقسیم شود با مخالفت صریح جریان 8 مارس مواجه شده به گونه ای که نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان اصرار دارد که وزیر نهمی خارج از سهم 8 مارس با نظارت این جریان انتخاب شود. نبیه بری با اختصاص 8 وزارت خانه برای میانه روها مخالف است و می گوید که یک وزارت خانه از این تعداد باید با موافقت نظر این جریان به فردی میانه رو یا مورد توافق تمام سلام و میشل سلیمان واگذار شود.

جریان 8 مارس در حال بررسی طرحی است که در صورت موافقت میشل سلیمان، رئیس جمهوری به موجب آن دولت مصغری تشکیل خواهد شد که امور را تا روز انتخابات به دست خواهد گرفت. گفته می شود که ولید جنبلاط با چنین طرحی موافقت کرده است.

در این میان خبرهایی به بیرون درز کرده است مبنی بر این که احتمال دارد تمام سلام دولت آینده خود را بدون جریان 8 مارس و فقط با جریان 14 مارس و وزرای میانه روی نزدیک به خود تشکیل دهد. اما هم زمان این خبر نیز از حرف های در گوشی مقام های لبنانی به بیرون درز کرده است که ولید جنبلاط، رئیس جریان سویالیست پیشرو و رهبر درزی ها نسبت به تشکیل دولتی که مورد قبول نبیه بری، رئیس پارلمان و حزب الله نباشد، هشدار داده است.

در عین حال جریان 8 مارس در حال بررسی طرحی است که در صورت موافقت میشل سلیمان، رئیس جمهوری به موجب آن دولت مصغری تشکیل خواهد شد که امور را تا روز انتخابات به دست خواهد گرفت. گفته می شود که ولید جنبلاط با چنین طرحی موافقت کرده است. بر اساس این طرح وزرا به وزارت خانه ها نخواهند رفت و برای تایید صلاحیت به مجلس نخواهند آمد و با رئیس مجلس عکس یادگاری نخواهند گرفت. جریان 8 مارس تشکیل "دولت مصغر" را واقعیتی گریزناپذیر دانسته است.

در این میان هر چه تحولات منطقه ای به ویژه تحولات میدانی در سوریه گسترش می یابد، بحران لبنان نیز پیچیده تر می شود، به گونه ای که بسیاری بر این اعتقادند که قانون انتخابات، برگزاری آن و تشکیل دولت جدید لبنان همگی با درگیری های جاری در سوریه مرتبط هستند. شاید به همین دلیل باشد که ولید جنبلاط روز یکشنبه در یک اقدام ناگهانی به عربستان سعودی رفت تا با مقام های ارشد این کشور درباره تحولات جاری در منطقه بحث و تبادل نظر کند. مواضع جنبلاط برای تشکیل دولت مصغر تاثیری مهم و موثر دارد.

تا کنون سلام با طرح دولت 14 وزیر یا همان دولت سه گانه مورد پیشنهاد تمام سلام موافقت نکرده است. او در عین حال از سوی جریان 8 مارس نیز متهم است که روند ترساندن و تهدید را پیش گرفته است. تمام سلام گفته است که همچنان در حال بررسی امور در این زمینه است به رغم این که زمان برای او در حال سپری شدن است و در صورتی که نتواند کابینه تشکیل دهد چاره ای جز کناره گیری نخواهد داشت. با این حال بسیاری معتقدند که جلسه روز 15 می درباره بررسی قانون انتخابات تاثیری به سزا در عملکرد و چگونگی تشکیل کابینه اش خواهد داشت.

در عین حال منابع آگاه می گویند که سلام احتمالا با تقاضاهای جریان 8 مارس موافقت خواهد کرد و احتمالا خواهد پذیرفت که وزیر مورد تقاضای نبیه بری شیعی باشد. اگر چه ممانعتی هم ندارد که بری وزیری سنی را به او معرفی کند.

آنچه برای جریان 8 مارس و نبیه بری اهمیت دارد این است که در صورت تشکیل کابینه سه گانه، یک سوم به علاوه یک از آن این جریان باشد، حال چه وزیر شیعی باشد چه سنی.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: جریان 8 مارس تمام سلام نبیه بری لبنان ولید جنبلاط


نظر شما :